کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۴۴۶۱
تاریخ خبر:

احیای قلبی بازار خودرو به سبک اروپایی‌ها!

روزنامه هفت صبح | اگر بهار ۲۰۲۰ را به خاطر بیاورید متوجه وضعیت دهشتناک بازار خودرو در جهان و به خصوص اروپا خواهید شد. در سال گذشته خودروسازان قید دو فصل اول سال را زدند و به انتظار بهبود وضعیت نشستند. سرد شدن هوا اما نویدبخش روزهای خوب بود و فروش سازندگان خودرو گام به گام افزایش پیدا کرد تا هم‌اکنون که در بهار ۲۰۲۱ هستیم ثبت فروش خودرو در اتحادیه اروپا، بریتانیا و‌ کشورهای عضو انجمن تجارت آزاد اروپا (نروژ، سوئیس، ایسلند و لیختن اشتاین) به یک میلیون و ۳۹۰ هزار دستگاه رسیده است.

در حالی که آمار فروش خودروی جدید در اروپا در مارس سال گذشته ۵۶۷ هزار و ۲۵۳ دستگاه بود، این آمار برای مارس ۲۰۲۱ حدود یک میلیون و ۶۲ هزار و ۴۴۶ دستگاه بود. در کل اتحادیه اروپا ثبت‌نام خودروهای جدید در سه ماهه اول سال جاری با آمار چشمگیر رشد ۸۷٫۳ درصدی مواجه شده است. اما با این حال برخی از کشورها انفجار تقاضا را تجربه کرده‌اند.

ایتالیا، سرزمین فیات و فراری و لامبورگینی، بیشترین افزایش را با ۴۹۷٫۲ درصد رشد به ثبت رسانده است. پس از آن فرانسه با ۱۹۱٫۷ درصد و اسپانیا با ۱۲۸ درصد رشد در پله‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا و مقر مرسدس و ب.ام.و و آئودی، آلمان‌ هم رشد ۳۵٫۹ درصدی را ثبت کرده که اگرچه به اندازه کشورهای قبلی بالا نیست اما با توجه به وضعیت بازار خودروی این کشور در سال گذشته چشمگیر است.

البته گفتنی است که دو ماهه اول سال ۲۰۲۱ برای بازار خودروهای سواری در حال تبدیل شدن به یک تراژدی بود. در ژانویه و فوریه به ترتیب بازار افت منفی ۲۴ و منفی ۱۹٫۳ درصدی را ثبت کرد اما بهار برای خودروسازها پربرکت بود و با رشد ماه مارس تقاضای کل اتحادیه اروپا در سه ماهه اول ۲۰۲۱ با ۳٫۲ رشد به ۲٫۶ میلیون دستگاه ثبت ‌شده در کل رسید.

اما کدام خودروسازها موفق‌تر بودند؟ ثبت خودروهای جدید در گروه خودروسازی فولکس‌واگن به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروساز اروپایی، به ۴۶ درصد رسید؛ درحالی ‌که استلانتیس به‌عنوان دومین گروه پرفروش خودروسازی در اروپا شاهد رشد ۱۴۱ درصدی در این بخش بوده است. درعین حال ثبت سفارش‌های رنو به‌عنوان سومین گروه پرفروش اروپایی رشد ۷۰ درصدی را تجربه کرده است.

اما مردودی‌های امتحان اروپا تنها چهار خودروساز بودند. جگوار، میتسوبیشی، هوندا و لادا نیز تنها خودروسازانی بودند که در اروپا با افت فروش مواجه شدند و فروش میتسوبیشی هم ۲۳ درصد افت داشت. این شرکت ژاپنی مشغول کاهش حضور خود در اروپاست؛ اما حالا تصمیم گرفته افت فروش خود را با افزودن دو مدل ساخت رنو (که تولید آنها از سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود) جبران کند.

همچنین ثبت سفارش خرید برای محصولات جگوار کاهش سه‌درصدی داشت و این درحالی است که فروش برند هم‌خانواده آن یعنی لندروور ۳۸ درصد افزایش داشته است. حجم فروش هوندا و لادا نیز به‌ترتیب ۲۳ و دو درصد کاهش یافت. پرفروش‌ترین خودروها در اروپا در سه ماه گذشته نیز تویوتا یاریس و پژو ۲۰۸ بودند.

کدخبر: ۳۸۴۴۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر