کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۹۷۷
تاریخ خبر:

احیای تلویزیون با سریال سرزمین کهن

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | سریال‌های شبانه تلویزیون در تابستان امسال وضعیت مناسبی ندارد و حتی نمی‌توانیم محض نمونه از یک سریال شبانه، به عنوان اثری قابل قبول صحبت به میان بیاوریم. مشکل اصلی اینجاست که تلویزیون در پخش سریال‌های جدید جذاب در مضیقه است. از یک طرف، به دلیل شیوع بیماری کرونا، بخش مهمی از تولیدات متوقف شده‌اند و از طرف دیگر، برخی سریال‌ها با مشکل پخش روبه‌رو هستند.

یکی از این سریال‌ها «سرزمین مادری» کمال تبریزی است؛ سریالی که سال ۱۳۹۲ بعد از پخش چند قسمت به دلیل اعتراض قوم بختیاری از کنداکتور خارج شد و هیچ‌وقت دیگر هم مجال پخش پیدا نکرد. حالا در شرایطی که تلویزیون با فقر سریال روبه‌رو شده است، بهترین موقع است سراغ رفع مشکلات «سرزمین مادری» بروند و آنتن تلویزیون را با آن احیا کنند.

*** ماجرا چه بود
سال ۱۳۹۲ بعد از نمایش تنها چهار قسمت از «سرزمین کهن»، پخش سریال به دلیل اعتراض قوم بختیاری به برخی دیالوگ‌های این مجموعه تلویزیونی متوقف شد. بلافاصله بعد از این ماجرا، مدیران صدا و سیما و همچنین عوامل سریال از مردم عذرخواهی کردند اما از آن پس پخش این سریال متوقف ماند. چند سال بعد با تغییر نام «سرزمین کهن» به «سرزمین مادری»، صحبت‌هایی درباره‌ از سر گرفته شدن پخش آن شنیده شد. حتی تیزرهای آن هم روی آنتن رفت اما نهایتا به جایی نرسید و «سرزمین مادری» هیچگاه از تلویزیون پخش نشد.

*** رفع مشکلات عدیده
درحالی پخش سریال «سرزمین مادری» مسکوت مانده است که ظاهرا مشکلات خاصی برای پخش آن وجود ندارد. بهمن سال گذشته محمود کرم‌پور، پژوهشگر تاریخ بختیاری که یکی از معترضان اصلی پخش این سریال بود، مهمان برنامه «سلام صبح بخیر» شد و توضیحاتی در این باره داد. او توضیح داد:«دلیل این دلخوری اهانتی بود که یکی از کاراکترها به قوم بختیاری می‌کند و آنها را به عنوان خدمتگزار یا نوکر انگلیس معرفی می‌کند.

در صورتی که دقیقا باور بفرمایید ما دو سه بار در طول تاریخ با انگلیسی‌ها می‌جنگیم و کشته می‌شویم. آش نخورده و دهان سوخته به ما زور آمد و گفتیم این همه مجاهدت کردیم، در همه جا از جمله جنگ تحمیلی بود و یک دفعه چنین توهینی بدون هیچ دلیلی به ما می‌شود. بنده این رنجش را به مدیران بزرگ رسانه ملی هم عرض کردم و ما با آنها صحبت کردیم.» او توضیح داد که این سریال را تا پایان ندیده است اما شنیده است که در اواسط سریال خیلی از بختیاری‌ها تعریف و تمجید می‌شود.

کرم‌پور در ادامه صحبت‌هایش هم پذیرفت که درباره سریال قضاوت زودهنگام صورت گرفته است:« ما بختیاری‌ها زود قضاوت کردیم و همان یکی دو قسمت را دیدیم. ان‌شاءالله جمعی از بختیاری‌ها می‌نشینند و این کار را کامل می‌بینند. اصلا سریال به آنجا نرسید که ما قهرمان لر را ببینیم. من به مسئولان صداوسیما عرض کردم جمعی از بختیاری‌ها و بزرگان قوم و ریش سفیدها بیایند و این سریال را ببینند. شنیده‌ام در قسمت‌های بعد خیلی خوب درباره قوم لر کار می‌شود. ما قضاوت قبل از جنایت کردیم. این را ان‌شاءالله ببینیم و از این سریال هم استفاده ببریم.»

*** موافقت معاون سیما
بلافاصله بعد از اینکه کرم‌پور اعلام کرد که مشکلی از بابت پخش این سریال وجود ندارد. مرتضی میرباقری، معاون سیما هم مصاحبه‌ای درباره سرنوشت سریال «سرزمین مادری» با ایسنا انجام داد و گفت:« تلاش می‌کنیم پخش این سریال اتفاق بیفتد. «سرزمین مادری» یکی از عالی‌ترین سریال‌هایی است که در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است. بهترین بازیگران ما در آن نقش داشته‌اند؛ سریالی پر قسمت که خود بنده چندین بار ۶۵ قسمت آن را دیده‌ام. امیدوارم برخی سوء‌تفاهم‌هایی که وجود داشته است مرتفع شود تا این سریال به پخش برسد.»

*** انتظار برای رفع مشکل
درحال حاضر تلویزیون با فقر شدید سریال‌های موفق جدید روبه‌روست. همین حالا سه سریال از تلویزیون روی آنتن می‌روند که هیچکدامشان نه تنها آثار درجه یکی نیستند که ضعیفند و بخش مهمی از مخاطبان را از تلویزیون رانده‌اند.

طبیعتا در شرایطی مثل حالا که مخاطبان امکان گردش و تفریح تابستانی ندارند و به دلیل شیوع کرونا مجبورند بیشتر زمانشان را در منزل بگذرانند، بهترین زمان است که مشکل «سرزمین مادری» حل شود. این سریال در ۶۶ قسمت تولید شده و در صورت پخش، بیشتر از دو ماه روی آنتن خواهد بود. دست کم ازهمین حالا می‌توانیم به کیفیت قابل قبول این سریال و جلب مخاطبان حداکثری، امیدوار باشیم. باید منتظر باشیم و ببینیم مدیران تلویزیون برای رفع مشکلات این سریال چه اقدامی خواهند کرد.

کدخبر: ۳۴۰۹۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر