کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۲۰۵
تاریخ خبر:

احمدی‌نژادی‌ها کجا هستند؟ فهرست ۷۸نفره را بخوانید

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | ‌بازی سیاست در زمین بازی جریان دارد ولی فریادهای یک بازیکن اخراج شده، در این روزها، بیش از هر چیز دیگری نگاه‌ها را به خود جلب کرده است. محمود احمدی‌نژاد. کسی که یک بار از شرکت در انتخابات نهی شده و دو بار برای شرکت در انتخابات ردصلاحیت شده است. حوادثی که باعث شده برخی از پایان احمدی‌نژاد در سیاست ایران سخن بگویند.

احمدی‌نژاد اما حتی اگر تمام شده باشد، مدیرانی که دست کم روزگاری با تفکر او کار کردند، در اقصی نقاط مدیریت کشور هستند و احتمالا در انتظار برای اینکه در دولت آینده هم نقشی داشته باشند. ۷۸ وزیر و مدیر و معاون و دستیار احمدی‌نژاد را برایتان فهرست کردیم و نشان دادیم که حالا در کدام بخش از نقشه اجرایی و مدیریتی کشور هستند.

* یک: احمدی‌نژاد چهار رئیس دفتر داشت:غلامحسین الهام،عبدالرضا شیخ الاسلامی، اسفندیار رحیم مشایی و میرحسن موسوی.الهام هنوز هم نزدیک احمدی‌نژاد است ولی خیلی رسانه‌ای نیست.آخرین کارش اعتراضی بود به ردصلاحیت احمدی‌نژاد.عبدالرضا شیخ الاسلامی هم ظاهرا همچنان با احمدی‌نژاد است در دفتر ولنجک و در هنگام ثبت‌نام هم با احمدی‌نژاد بود. اسفندیار رحیم مشایی که زندان رفت و حالا به قول احمدی‌نژاد در یک جای نامعلوم در شمال کشور در حال زندگی است و میرحسن موسوی هم هنوز از نزدیکان اوست و هنگام ثبت‌نام هم با او بود.

* دو: رئیس نهاد ریاست‌جمهوری علی سعیدلو،مشایی و بقایی بودند.از علی سعیدلو که یک دوره معاون اجرایی و یک دوره هم معاون امور بین‌الملل رئیس‌جمهور هم بود،مطلقا خبری نیست.مشایی را که گفتیم.بقایی ظاهرا در بیمارستان روانی مهرگان بستری است.البته هنوز در مدت حکم زندانش است.

* سه: معاون اول در دولت اول، پرویز داودی بود و در دولت دوم محمدرضا رحیمی. اولی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است،دومی مدتی حبس بود و حالا آزاد است و خبری از او نیست.مشایی هم در این سمت بود البته. به مدت بسیار کوتاه.

* چهار: وزیر آموزش و پرورش محمود فرشیدی،علیرضا علی احمدی و حمیدرضا حاجی بابایی بوده است. محمود فرشیدی هم در شورای ائتلاف اصولگرایان است هم در دیده‌بان شفافیت و عدالت یار احمد توکلی است. یک تشکل هم برای خودش دارد به نام کانون تربیت اسلامی و خلاصه می‌گذارند.علیرضا علی احمدی، عضو گروه فناوری اطلاعات دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت است.حمیدرضا حاجی بابایی هم نماینده همدان است در مجلس و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات است.

* پنج: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت اول محمد سلیمانی بود و در دولت دوم رضا تقی‌پور و محمدحسن نامی.سلیمانی استاد مهندسی برق است در علم و صنعت، تقی‌پور، نماینده مجلس و عضو شورای‌عالی فضای مجازی است و به تازگی هم خبر آمده که رئیس بخش فضای مجازی ستاد رئیسی شده است. محمد حسن نامی هم در این انتخابات کاندیدا شده بود ولی ردصلاحیت شد.

* شش: وزیر اطلاعات دولت اولش محسنی اژه‌ای بود که حالا معاون اول قوه قضائیه است و وزیر اطلاعات دولت دومش حیدر مصلحی که اخیرا هم مصاحبه‌ای در نقد احمدی‌نژاد داشته و سمت رسمی‌اش، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس.

* هفت: وزیر امور اقتصاد و دارایی در آن دولت داود دانش جعفری بود و سید شمس‌الدین حسینی.دانش جعفری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است و چندین سمت مشاوره‌ای در دولت یازدهم هم دارد و سید شمس‌الدین حسینی نماینده مجلس یازدهم است.

* هشت: وزیر امور خارجه متکی بود و صالحی. متکی الان سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان است و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت روحانی.

* ۹: وزیر بازرگانی در دولت احمدی‌نژاد مسعود میرکاظمی بود و در دولت دوم مهدی غضنفری.می‌‌گویند میرکاظمی حالا یکی از لیدرهای اقتصادی ستاد رئیسی است و مهدی غضنفری، از اساتید دانشگاه علم و صنعت و رئیس مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی که یکی از زیرمجموعه‌های دانشگاه دفاع ملی است.

* ۱۰: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت اول کامران باقری لنکرانی است که برگشته شیراز و رئیس مرکز تحقیقات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی شیراز و البته استاد این دانشگاه است.در دولت دوم، مرضیه وحید دستجردی که حالا سر مطب زنان و زایمان خودش است و محمد حسین طریقت منفرد در مطلب چشم پزشکی خودش.

* ۱۱: وزیر تعاون دو محمد بودند. محمد ناظمی اردکانی و محمد عباسی. هر دو برای انتخابات کاندیدا شدند و هر دو به نفع رئیسی کنار رفتند. محمد ناظمی اردکانی ظاهرا حالا معاون امور اجتماعی در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی است و محمد عباسی، عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان. او مدتی هم وزیر ورزش و جوانان بود در دولت دوم احمدی‌نژاد. وقتی این وزارتخانه تبدیل به تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد شیخ الاسلامی و اسدالله عباسی وزیرش شدند. در مورد شیخ‌الاسلامی گفتیم، اسدالله عباسی در مجلس یازدهم نتوانست رای مردم را بگیرد و حالا از حامیان رئیسی است با تمرکز به محل تولدش یعنی گیلان.

* ۱۲: وزیر جهاد کشاورزی در دولت اول احمدی‌نژاد محمدرضا اسکندری بود. حالا مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر است. بازوی اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران. وزیر جهاد کشاورزی دولت دوم صادق خلیلیان بود که ثبت‌نام کرد و رد صلاحیت شد. او استاد دانشگاه تربیت مدرس است.

* ۱۳: وزیر دادگستری در آن دولت جمال کریمی راد بود و غلامحسن الهام و مرتضی بختیاری. اولی سال ۱۳۸۵ به رحمت خدا رفت. درباره الهام گفتیم. مرتضی بختیاری هم حالا رئیس کمیته امداد است.

* ۱۴: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مصطفی محمد نجار بود و احمد وحیدی. از اولی خبری نیست، دومی رئیس دانشگاه دفاع ملی است.

* ۱۵:وزارت راه و ترابری (راه و شهرسازی بعدی) در دست محمد رحمتی بود و حمید بهبهانی و علی نیکزاد. از محمد رحمتی خبری نیست. همین اسفند گذشته البته از او به عنوان یک پیشکسوت در عرصه راه و ترابری تقدیر شد. حمید بهبهانی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت است و علی نیکزاد هم که نایب رئیس مجلس و رئیس ستاد رئیسی.

* ۱۶: وزارتی داشتیم به نام رفاه و تامین اجتماعی که البته بعدا ترکیب شد با کار و تعاون. پرویز کاظمی، عبدالرضا مصری و صادق محصولی، وزیرش بودند. پرویز کاظمی که با پرونده بانک سرمایه به حبس محکوم شد و زندان است. عبدالرضا مصری نایب رئیس دوم مجلس است، صادق محصولی هم رئیس جبهه پایداری است و ظاهرا همچنان از فعالان جدی اقتصادی.

* ۱۷: وزیر صنایع و معادن علیرضا طهماسبی بود و علی اکبر محرابیان. بعدش هم شد وزارت صمت که مهدی غضنفری آن را گرفت و قبلا در بخش وزارت بازرگانی درباره او حرف زدیم. اما از علیرضا طهماسبی خبری نیست. علی اکبر محرابیان رئیس هیات مدیره مرکز عمرانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام است.

* ۱۸: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت اول محمد مهدی زاهدی بود و در دولت دوم کامران دانشجو. محمد مهدی زاهدی نماینده مجلس است و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و کامران دانشجو مدیر گروه هوا فضای دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت.

* ۱۹: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت اول محمدحسین صفار هرندی بود که عضو مجمع تشخیص مصلحت است و در دولت دوم سید محمدحسینی که با عنوان فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل کانون دانشگاهیان با رسانه‌ها مصاحبه سیاسی انجام می‌دهد.

* ۲۰: وزیر کشور در دولت اول پورمحمدی بود و کردان و محصولی. پورمحمدی حالا دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز است. کردان به رحمت خدا رفته است. محصولی را هم که گفتیم. وزیر کشور دولت دوم مصطفی محمد نجار بود. در بخش وزارت دفاع گفتیم که از او خبری نداریم.

* ۲۱: وزیر کار و امور اجتماعی در دولت اول سیدمحمد جهرمی بود و بعد تا قبل از ادغام شیخ الاسلامی. از آقای جهرمی خبری نیست مخصوصا بعد از پرونده آن اختلاس بانک صادرات در زمانی که وی مدیرعامل آن بود. شیخ الاسلامی را هم گفتیم.

* ۲۲: وزارت مسکن و شهرسازی در دولت اول دست محمد سعیدی‌کیا بود و بعد علی نیکزاد. سعیدی کیا الان عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان است. نیکزاد را هم گفتیم.

* ۲۳: وزیر نفت کاظم وزیری هامانه و غلامحسن نوذری بود در دولت اول و مسعود میرکاظمی و رستم قاسمی در دولت دوم. وزیری هامانه حالا رئیس هیئت مدیره هلدینگ انرژی گستر سینا وابسته به بنیاد مستضعفان است، غلامحسین نوذری مدیرعامل گروه توسعه انرژی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام و رستم قاسمی که به نفع رئیسی از کاندیداتوری استعفا داد، معاون اقتصادی سپاه قدس است. میرکاظمی را هم قبلا گفتیم.

* ۲۴: وزیر نیرو در دولت اول احمدی‌نژاد پرویز فتاح بود و در دولت دوم مجید نامجو. فتاح حالا رئیس بنیاد مستضعفان است و مجید نامجو جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات.

* ۲۵: رئیس جمهور فعلی دو معاون دارد. یکی رئیس سازمان برنامه و بودجه است و دیگری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی. این سازمان‌ها در دولت احمدی‌نژاد با تغییرات وسیعی همراه شدند و نام‌های مختلفی گرفتند. به طور سرجمع مدیرانش سیدامیرمنصور برقعی، ابراهیم عزیزی، فرهاد رهبر، بهروز مرادی و لطف‌الله فروزنده بودند.

برقعی حالا قائم مقام پرویز فتاح است در بنیاد مستضعفان، ابراهیم عزیزی نماینده کرمانشاه است در مجلس، فرهاد رهبر، همین دیروز از ریاست هیات نظارت بر انتخابات ریاست‌جمهوری، میان‌دوره‌ای مجلس و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در استان تهران و شهرستان تهران استعفا داد تا شایعات در مورد احتمال پست و مقام گرفتنش در ستاد و دولت رئیسی جدی شود، از بهروز مرادی خبری نیست و لطف الله فروزنده هم آخرین بار وقتی نامش به زبان آمد که قرار شد رئیس دیوان محاسبات شود و نشد.

* ۲۶: معاون امور حقوقی و مجلس در دو دولت، سید‌احمد موسوی، محمدرضا رحیمی، میرتاج‌الدینی و فاطمه بداغی بودند. سید احمد موسوی، رئیس شورای عالی حقوقی گروه تدبیر ستاد اجرایی فرمان امام است، رحیمی را گفتیم، میرتاج الدینی نماینده تبریز است و فاطمه بداغی مستشار قضایی معاونت حقوقی قوه قضائیه و دادیار تحقیق و قاضی اجرای احکام کیفری است.

* ۲۷: معاون علمی و فناوری صادق واعظ‌زاده در دولت اول بود و نسرین سلطان‌خواه در دولت دوم. واعظ زاده عضو مجمع تشخیص و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و سلطان خواه در دانشگاه الزهرا هیات علمی است.

* ۲۸: رئیس بنیاد شهید در دولت اول احمدی‌نژاد حسین دهقان بود که در این دور انتخابات به نفع رئیسی کنار رفت و همچنان مشاور ارشد رهبر انقلاب در امور صنایع دفاعی است. رئیس بنیاد در دولت دوم هم مسعود زریبافان بود که به نفع رئیسی کنار رفت.

* ۲۹: رئیس سازمان انرژی اتمی غلامرضا آقازاده بود و علی اکبر صالحی و فریدون عباسی. اولی عضو مجمع تشخیص است، دومی که همین الان هم رئیس سازمان انرژی اتمی است و سومی رئیس کمیسیون انرژی مجلس است.

* ۳۰: روسای سازمان تربیت بدنی و امور جوانان در دو دولت اول و دوم، علی آبادی، سعیدلو، حاج علی اکبری و بذرپاش بودند. از علی آبادی خبری نیست. سعیدلو هم همین طور. حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است و بذرپاش رئیس دیوان محاسبات.

* ۳۱: رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در دولت اول فاطمه جوادی بود و در دولت دوم محمدجواد محمدی‌زاده. جوادی رئیس مرکز راهبردی مطالعات زنان و خانواده سازمان بسیج اساتید کشور است و از محمدی‌زاده خبری وجود ندارد.

* ۳۲: رئیس سازمان میراث هم که مشایی و بقایی و ملک‌زاده و احمدزاده و میرحسن موسوی. از این جمع سه نفر اول زندان رفتند. میرحسن موسوی را گفتیم الان مشغول چه کاری است. ملک‌زاده یک نهاد زده به نام سازمان بین‌المللی گردشگری با علایق ویژه. احمدزاده کرمانی تا همین چند وقت پیش شهردار الوند در قزوین بود ولی حالا ظاهرا مسئولیت رسمی ندارد.

* ۳۳: روسای کل بانک مرکزی در آن دولت ابراهیم شیبانی، طهماسب مظاهری و محمود بهمنی. ابراهیم شیبانی حالا در شورای روابط خارجی است، طهماسب مظاهری کارشناس رسمی دادگستری است و مشغول کار اقتصادی، محمود بهمنی هم یک دوره نماینده ساوجبلاغ بود ولی حالا دیگر مسئولیتی ندارد.

* ۳۴: یک دستیار ارشد داشت احمدی‌نژاد در دور دوم به نام سید مجتبی ثمره هاشمی که هنوز هم در همان حلقه وفادارانش در دفتر ولنجک است.

کدخبر: ۳۹۴۲۰۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر