کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۶۵۳
تاریخ خبر:

اجرای فاز جدید مالیات خانه‌های خالی

روزنامه هفت صبح | ‌به نظر می‌رسد رویای دریافت مالیات از خانه‌های خالی که به شکل سیستماتیک از سال ۱۳۵۵ تا به امروز در سر وزارت اقتصاد و متولیانش وجود داشته بالاخره رنگ حقیقت به خود گرفته است. در صفحات اول روزنامه‌های سال ۱۳۵۶ و در مواجهه با انفجار ناگهانی قیمت خانه‌ها و اجاره خانه‌ها، بارها و بارها با سرفصل‌های مربوط به شناسایی خانه‌های خالی و فروش و حراج آنها و همین طور مالیات‌های مضاعف برای مالکان آنها روبه‌رو می‌شویم اما هیچ وقت رنگ حقیقت و اجرا به خود نگرفتند.

حتی وقتی زمزمه‌های اولیه این قانون در سه چهارسال گذشته دوباره بر سر زبان‌ها افتاد کارشناسان بر ظرفیت اجرایی آن ابراز شک و تردید کردند. اما حالا اوضاع جدی شده است:‌ سازمان امور مالیاتی از دریافت لیست یک میلیون و ۱۷۰ هزار واحد مسکونی خالی خبر داده است. به‌این ترتیب تمامی مالکان واحدهای مسکونی می‌توانند جهت مشاهده وضعیت واحد یا واحدهای مسکونی خود و اطلاع از میزان مالیات متعلقه و پرداخت آن اقدام کنند. مهلت تعیین شده تا پایان بهمن است.

اگر کسانی مشمول این مالیات شده‌اند و به این موضوع اعتراض دارند، می‌توانند اعتراض خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir ثبت کنند، برگه مالیاتی خود را دریافت کرده و اعتراضشان را ثبت ‌کنند. همچنین مراحل دادرسی پیش‌بینی شده است. از طرف دیگر هم ممکن است برخی مالکان خانه‌های خالی، بلافاصله اقدام به واریز مالیات خود کنند. اما به هر حال مهلت پرداخت مالیات خانه‌های خالی تا پایان بهمن است.

همزمان با انتشار خبر شایعه‌هایی در شهر پیچیده است؛ بعضی‌ها می‌گویند هر واحد مسکونی خالی به‌طور میانگین ۱۰۰ میلیون تومان مالیات باید بدهد. جهانگیر رحیمی، سرپرست دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی، در این‌باره به خبرگزاری مهر می‌گوید این موارد فقط یک ادعاست و صحت ندارد. به‌طور کلی مالیات خانه‌های خالی براساس متراژ و تعداد ماه‌هایی تعیین می‌شود که واحد خالی بوده است. مالیات هر واحد مسکونی خالی به‌طور جداگانه محاسبه شده و به مالک آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

اصلاً متوسط‌گیری از مالیات خانه خالی، آماری نیست که به درد سازمان امور مالیاتی بخورد و مالک هر واحد، مالیات خود را جداگانه می‌دهد. به‌همین دلیل تا پایان بهمن مالکان خانه‌های خالی فرصت دارند تا مالیات خود را بدهند. امکان پرداخت این مالیات، روی سیستم سازمان امور مالیاتی باز شده و افراد می‌توانند به‌صورت آنلاین پرداخت کنند. در صورت پرداخت نشدن مالیات تعیین‌شده در مهلت مقرر، نسبت به صدور برگ مطالبه اقدام خواهد شد.

اما کدام خانه‌ها مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند؟ ثبت نشدن اطلاعات توسط مالک یا مستاجر واحدهای مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سامانه ملی املاک و اسکان کشور می‌تواند یکی از عوامل مشمول شدن آن واحد باشد. طبق قانون، اگر واحد مسکونی به فردی که اقامتگاه اصلی دیگری در سامانه برای او تعریف شده اجاره داده شده باشد، آن واحد نیز مشمول پرداخت مالیات شناخته می‌شود. به‌طور کلی هر واحد مسکونی که در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد مشمول پرداخت مالیات واحدهای مسکونی خالی خواهد شد.

همچنین در صورت تغییر مالکیت، باید در مهلتی ۱۲۰ روزه، مالک جدید آن در سامانه معرفی شود. اگر این کار را انجام نداده‌اید، امکان دارد واحد شما مشمول مالیات خانه‌های خالی شناسایی شده باشد. در صورتی که مالک، واحد مسکونی خود را برای فروش یا اجاره گذاشته باشد، مشمول مالیات نمی‌شود اما اگر مالک بیش از دوبار از اجاره یا فروش ملک خود به قیمت‌های معقول خودداری کند، واحدش مشمول مالیات خانه خالی شناخته می‌شود.

کدخبر: ۴۳۷۶۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر