کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۲۲۳
تاریخ خبر:

اتفاقی غیرمنتظره در پیست سوچی

روزنامه هفت صبح، متین نصیری | در آخر هفته‌ای که فراری‌ها دوباره می‌توانستند یک دو کنند، اتفاقی غیرمنتظره نتیجه نهایی را به نفع مرسدس تغییر داد. ‌ یک هفته پس از برگزاری مسابقه شبانه و جذاب سنگاپور، نوبت به پیست سوچی رسید. فراری در حالی به روسیه آمد که در هر سه مسابقه قبلی به پیروزی رسیده بود و به همین جهت اعضای تیم روحیه بسیار خوبی داشتند.

این جو عالی به قرمزها کمک کرد تا به لطف پیشرانه قدرتمند و البته به‌روزرسانی‌های آیرودینامیکی، زمان‌های خوبی در هر سه جلسه تمرینی رقابت روسیه به ثبت برسانند. تعیین خط نیز به همین منوال برگزار شد و شارل لکلرک توانست برای چهارمین بار متوالی به جایگاه نخست شروع یا همان پل پوزیشن دست یابد.

پیست سوچی که در کنار ورزشگاه‌های المپیکی قرار دارد، شاهد استارت فوق‌العاده‌ای از فتل در روز یکشنبه بود. راننده اول تیم فراری با یک استارت خوب و بدون هرزگردی توانست از همیلتون که در جایگاه دوم بود، سبقت بگیرد. همچنین او با استفاده از اسلیپ‌استریم (slipstream) یا هوای کم‌فشار پشت سر لکلرک، قبل از پیچ‌۱ از هم‌تیمی خود عبور کرد. این کار گویا برنامه‌ریزی شده بود؛ چراکه متیا بینوتو، مدیر اجرایی تیم فراری، بعد از مسابقه گفت که دیشب در این رابطه با دو راننده خود توافق کرده بودیم.

البته برخلاف صحبت‌های بینوتو، در مسابقه و کمی بعد از استارت با ابلاغ این پیام به لکلرک «ما به دنبال تغییر جایگاه‌ها در داخل مسابقه هستیم» بحث‌وجدل فراوانی میان رانندگان و کادر فنی شکل گرفت. فتل که دورهای سریعی به ثبت می‌رساند، معتقد بود که تغییر رده در حین رقابت می‌تواند فرصت را برای سبقت همیلتون فراهم کند و به همین دلیل به تیم گفت که اگر قصد انجام چنین کاری را دارید، می‌بایست فاصله لکلرک را با من کم کنید. این صحبت‌ها ادامه داشت تا اینکه فراری به دلیل لاستیک نرم‌تر نسبت به مرسدس مجبور شد دو راننده خود را زودتر به پیت استاپ فرابخواند.

قرمزها توانستند با یک استراتژی خوب و حساب‌شده جایگاه‌ها را تغییر دهند و به نظر می‌رسید که بازهم می‌توانیم پس از رقابت سنگاپور، شاهد یک دوی دیگری از سوی فراری باشیم. همه‌چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه در دور ۲۸ واحد ژنراتور جنبشی (MGU-K) خودرو فتل دچار مشکل شد و او بالاجبار از مسابقه بیرون رفت.

این اتفاق که فعال شدن خودرو ایمنی مجازی را در پی داشت، فرصت خوبی در اختیار دو راننده مرسدس قرار داد تا لاستیک‌های خود را در زمان کمتری تعویض کنند. بدین ترتیب همیلتون و بوتاس جلوتر از لکلرک قرار گرفتند و تا انتهای مسابقه نیز با حفظ رده‌های خود به پیروزی دست یافتند.

اگرچه برخی استراتژی فراری را اشتباه می‌دانند اما واقعیت آن است که خرابی MGU-K خودرو فتل قابل پیش‌بینی نبود. همچنین این اتفاق در بدترین زمان ممکن برایشان رقم خورد؛ درست وقتی‌که دو راننده مرسدس استینت اول را زیادی طی کرده بودند و نیاز به انجام پیت استاپ داشتند. رقابت این هفته سوچی مانند یک الاکلنگ سهم سکوهای فراری و مرسدس را در دور ۲۸ تغییر داد تا قرمزها نتوانند برای چهارمین مسابقه متوالی به پیروزی دست یابند.

کدخبر: ۲۸۳۲۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر