کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۵۰۱
تاریخ خبر:

ابتلای بازار مسکن به ویروس میلیاردی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | یک میلیارد تومان در بازار مسکن تهران عددی عادی محسوب می‌شود و اکثر خانه‌های پایتخت حالا بالای یک میلیارد ارزش دارند. آخرین گزارش بانک مرکزی می‌گوید متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۲۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان است و این یعنی به‌طور متوسط با یک میلیارد تومان تنها می‌توان ۳۵مترمربع خانه خرید. در خیلی از محله‌های تهران، قیمت مسکن بالاتر از متوسط کل شهر است. مثلا خانه‌های منطقه ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۱۳ ازجمله مناطقی هستند که خانه‌هایشان بالای متری ۲۹میلیون تومان قیمت دارند و عملا پیدا کردن خانه یک میلیاردی در آنها کار ساده‌ای نیست.

اتفاقی که باعث شده ارقام میلیاردی در بازار مسکن تهران به‌خصوص در این مناطق کسی را متعجب نکند. زمانی‌که چنین اتفاقاتی در بازار مسکن تهران می‌افتد، بعد از چندماه شاهد بروز نشانه‌های آن در دیگر شهرها هستیم. حالا ویروس میلیاردی به بازار مسکن شهرهای بزرگ سرایت کرده و اولین قربانی کرج است. زمانی شهر اقماری تهران محسوب می‌شد اما حالا بازار مسکن آن پابه‌پای پایتخت پیش می‌رود. بررسی آگهی‌های فروش مسکن در اپلیکیشن دیوار نشان می‌دهد در بعضی محله‌های کرج مثل عظیمیه و گوهردشت خانه میلیاردی دیگر لوکس به‌حساب نمی‌آید و حتی خانه‌های معمولی هم بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند.

همین شرایط را در بازار مسکن شیراز شاهد هستیم. به‌خصوص که در این شهر اغلب خانه‌ها بزرگ هستند و متراژ بالا باعث شده حتی اگر خانه را متری ۱۰میلیون تومان قیمت‌گذاری کنند، قیمت کل آن به بیش از یک میلیارد تومان برسد. قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ارزان‌ترین محله‌های شیراز حدود ۱۱ تا ۱۴میلیون تومان است و در محله‌های گران‌قیمت مثل قدوسی، ارم و معالی‌آباد اغلب خانه‌ها میلیاردی هستند و قیمت بعضی از آنها به چهار تا پنج میلیارد تومان می‌رسد. اختلاف قیمت خانه در محله‌های مختلف مشهد بالاست. در برخی محله‌ها می‌توان خانه متری هفت یا هشت میلیونی خرید و قیمت خانه در برخی دیگر مثل فرهنگ، هفت‌تیر، هاشمیه و برج‌های الهیه به بیش از ۲۰میلیون تومان می‌رسد.

موردی که نشان می‌دهد ویروس خانه میلیاردی به مشهد هم رسیده اما هنوز کل شهر را فرا نگرفته است. اصفهان در بین شهرهای بزرگ بیشترین مقاومت را به خرج داده. قیمت خانه‌ها در محله‌های پرطرفدار شهر عموما متری ۱۴ تا ۱۷میلیون تومان است و صرفا واحدهای نوساز یا بزرگ‌متراژ با قیمت بالای یک میلیارد تومان فروخته می‌شوند. همچنان خانه‌دار شدن با سرمایه کمتر از یک میلیارد تومان در اصفهان شدنی است. در این گزارش از داده‌های اپلیکیشن دیوار برای پیدا کردن قیمت‌ها در شهرهای مختلف استفاده کرده‌ایم.

*** بازار خانه‌های میلیاردی در کرج
بازار مسکن حومه کرج مثل بنفشه، اندیشه، فازهای جدید مهرشهر و هشتگرد هنوز به ویروس خانه‌های میلیاردی دچار نشده‌اند. در این محله‌ها می‌توان حتی با بودجه ۵۰۰میلیونی خانه خرید اما در مرکز شهر کرج اغلب خانه‌ها به قیمت میلیاردی رسیده‌اند و بعضا به اندازه متوسط قیمت مسکن در تهران قیمت‌گذاری می‌شوند. آنطور که بررسی آگهی‌های فروش مسکن در اپلیکیشن دیوار نشان می‌دهد، فروشنده‌های مسکن در فاز یک مهرشهر، عظیمیه، کوی مهر و گوهردشت اغلب قیمت‌های بالای متری ۲۰میلیون تومان پیشنهاد می‌دهند و آگهی‌های منتشر شده عموما بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند.

مثلا یک واحد ۱۲۰متری، سه‌خوابه و نوساز در گوهردشت با قیمت دو میلیارد و ۱۶۰میلیون تومان آگهی شده است. در محله عظیمیه فایل‌های میلیاردی تبدیل به یک اتفاق عادی شده‌ است. یک آپارتمان ۱۲۰متری در عظیمیه با قیمت سه میلیارد تومان به فروش گذاشته شده و قیمت هر مترمربع آن حدود ۲۵میلیون تومان است. فروشنده یک واحد ۱۱۰متری دیگر در همان محله خانه‌اش را سه میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است.

فردیس در جنوب کرج از دیگر محله‌هایی است که قیمت خانه‌های آن به بیش از یک میلیارد تومان رسیده. برای مثال صاحب یک واحد ۱۱۴متری در فردیس خانه‌‌اش را با قیمت یک میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان به فروش گذاشته. این واحد مسکونی ۱۵ساله است و در طبقه آخر یک آپارتمان پنج طبقه قرار دارد. آسانسور، پارکینگ، انباری و دو بالکن از ویژگی‌های این خانه هستند. گوهردشت هم شرایط مشابهی دارد و حتی خانه‌های ۸۰متری در آن با قیمت میلیاردی آگهی می‌شوند. برای مثال فروشنده‌ای برای خانه دو خواب ۸۰متری ۱۲سال ساخت، یک میلیارد و ۳۲۰میلیون تومان پول می‌خواهد.

*** بازار خانه‌های میلیاردی در مشهد
آنطور که آگهی‌های فروش مسکن نشان می‌دهد، مالکان خانه‌ها در محله‌های مختلف مشهد عموما قیمت‌هایی در حدود ۱۰ تا ۲۰میلیون تومان برای فروش خانه‌هایشان در نظر می‌گیرند. گران‌ترین محله‌ها هاشمیه و هفت‌تیر هستند و کسانی که دنبال خانه‌های ارزان‌قیمت هستند، سراغ بلوار توس، ایثارگران و کوی طلاب می‌روند. با سرمایه حدود یک میلیاردی می‌توان حتی در محله‌های نسبتا گران‌قیمت مشهد خانه پیدا کرد.

مثلا یک واحد ۸۰متری که ۱۶سال از ساخت آن می‌گذرد در مجتمع بعثت هفت‌تیر با قیمت متری ۱۴میلیون و ۴۰۰هزار آگهی شده و فروشنده‌اش یک میلیارد و ۱۸۰میلیون تومان پول می‌خواهد. خانه‌های بالای یک میلیارد تومان شاید هنوز در کل شهر مشهد رسوخ نکرده باشند اما در محله‌هایی مثل الهیه، هاشمیه، شهرک غرب و اطراف کوه‌سنگی تعداد زیادی از آگهی‌های فروش مسکن دیوار قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان دارند. مثلا آپارتمان تک‌‎واحدی نوساز با مساحت ۲۰۰متری و چهارخوابه در محله الهیه به قیمت دو میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان آگهی شده است.

فروشنده یک واحد ۱۳۰متری در بلوار معلم خانه‌اش را سه میلیارد تومان قیمت‌گذاری کرده. این واحد در طبقه چهارم یک ساختمان پنج طبقه قرار دارد. یک واحد نسبتا لوکس ۱۶۵متری در محله وکیل‌آباد مشهد با قیمت دو میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان آگهی شده. دو تراس بزرگ، سونا خشک اختصاصی، آسانسور، سیستم گرمایش از کف، انباری بزرگ و پارکینگ از ویژگی‌های این خانه هستند.
بررسی آگهی‌های منتشر شده برای فروش مسکن در مشهد نشان می‌دهد هنوز اغلب خانه‌ها به قیمت بالای یک میلیارد تومان نرسیده‌اند و می‌توان گفت مشهد از معدود شهرهای بزرگ است که تا حدودی توانسته در برابر ویروس خانه میلیاردی مقاومت کند و تنها محله‌های گران‌قیمت آن به چنین ویروسی دچار شده‌اند.

*** بازار خانه‌های میلیاردی در اصفهان
اصفهان در بین شهرهای بزرگ، ارزان‌ترین خانه‌ها را دارد. طوری‌ که حتی در محله‌های پرطرفدار مثل اشراق و برازنده اغلب آگهی‌های فروش مسکن در اپلیکیشن دیوار حدود ۱۴ تا ۱۷میلیون تومان قیمت دارند و این موضوع نشان می‌دهد با بودجه یک میلیاردی می‌توان خانه‌های کوچک ۶۰ تا ۸۰متری در این محله‌ها پیدا کرد. مثلا یک واحد ۷۵متری در محله برازنده خیابان گلستان با قیمت متری ۱۴میلیون و در مجموع یک میلیارد و ۵۰میلیون تومان آگهی شده است. خانه ۹۰متری ۱۰سال ساخت در محله اشراق اصفهان با قیمت متری ۱۳میلیون و قیمت کل یک میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان فروخته می‌شود.

این واحد دو خوابه است و دو پارکینگ و حدود پنج متر انباری و هشت متر تراس دارد. قیمت مسکن در شهرهای اطراف اصفهان مثل فولادشهر، شاهین‌شهر و بهارستان خیلی کمتر است. مثلا متوسط قیمت آگهی‌های مسکن در فولادشهر متری پنج میلیون و ۲۰۰هزار و در شاهین‌شهر و بهارستان حدود متری ۱۰میلیون تومان است. موردی که نشان می‌دهد خانه‌های میلیاردی در شهرهای اطراف اصفهان همچنان لوکس محسوب می‌شوند و ویروس میلیاردی به بازار مسکن این شهرها سرایت نکرده.

با این وجود در مرکز شهر اصفهان رقم یک میلیارد تومان برای یک واحد مسکونی چندان عجیب نیست. مالک یک آپارتمان دو خوابه ۹۸متری در محله دشتستان خانه‌اش را با قیمت دو میلیارد تومان یعنی متری ۲۱میلیون تومان آگهی کرده. این خانه ۱۰سال ساخت است و پارکینگ و انباری دارد. در محله اشراق که از محله‌های پرطرفدار اصفهان است، یک واحد ۱۲۵متری سه خوابه نوساز و کلیدنخورده، با قیمت متری ۲۱میلیون آگهی شده و خرید آن حدود دو میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان سرمایه لازم دارد.

*** بازار خانه‌های میلیاردی در شیراز
اگر بخواهید در شیراز با یک میلیارد تومان خانه بخرید، احتمالا باید سراغ محله‌های ارزان‌قیمت یا شهر جدید صدرا در ۲۵کیلومتری شمالغرب شیراز بروید. ولی اگر بخواهید در مرکز شهر خانه پیدا کنید، احتمالا باید دنبال خانه‌های کوچک بگردید. در شیراز اغلب خانه‌ها بزرگ متراژ هستند و پیدا کردن خانه ۶۰متری کار ساده‌ای نیست. به همین خاطر اغلب خانه‌ها بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند. بررسی آگهی‌های دیوار نشان می‌دهد با بودجه یک میلیارد تومانی می‌توان یک آپارتمان دوخوابه در کوی زهرا، یک واحد ۱۴۰متری در میانرود و واحدهای ۹۰متری در محله سراج پیدا کرد.

قدوسی یکی از گران‌ترین محله‌های شیراز است که در آن فروشنده‌ها در آگهی‌هایشان قیمت حدود متری ۲۸میلیون تومان را پیشنهاد می‌دهند. احتمالا قیمت معاملات انجام شده کمتر از این رقم باشد. در محله‌های ارزان‌قیمت شیراز مثل فرهنگیان، امام رضا، سراج و ریشمک عموما خانه‌ها با قیمت متری ۱۱ تا ۱۵میلیون تومان آگهی می‌شوند. با این حساب با یک میلیارد تومان احتمالا بتوان خانه ۷۰ تا ۹۰متری در این محله‌ها پیدا کرد اما عموما خانه‌هایی که آگهی می‌شوند بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند.

یک صاحبخانه در محله زرهی شیراز می‌خواهد واحد ۱۱۰متری خود را در طبقه پنجم یک آپارتمان نوساز با قیمت دو میلیارد و ۳۱۰میلیون تومان بفروشد و برای هر مترمربع ۲۱میلیون تومان قیمت در نظر گرفته است. این واحد دو خوابه است و آپارتمان لابی، پارکینگ و انباری دارد. واحد ۱۱۰متری در یکی از برج‌های قدوسی غربی با قیمت متری ۱۴میلیون و ۶۰۰هزار تومان آگهی شده. این محله از محله‌های گران‌قیمت شیراز به حساب می‌آید و چنین قیمتی پایین‌تر از میانگین آگهی‌ها در این منطقه است. با این وجود مالک خانه می‌خواهد آن را به قیمت یک میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان بفروشد. خانه ۱۳ساله است و در طبقه پنجم قرار گرفته است.

کدخبر: ۳۹۳۵۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر