کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۲۲۲
تاریخ خبر:

آیا ایلان ماسک، بیت‌کوین را درست ‌کرده است؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی‌ | از دیرباز تاکنون همیشه در کنار بازار رسمی و مشاغل قانونی،یک بازار غیررسمی و مخفی هم برقرار بود تا افراد بتوانند کالاهایی را که خرید آن شامل منع قانونی یا مسئولیت‌پذیری اجتماعی و اخلاقی می‌شود بدون هیچ دردسری تهیه کنند.با بسط و گسترش اینترنت و فضای مجازی در زندگی روزمره مردم جهان و تغییر رویه فعالیت‌های اقتصادی، بازارهای جدید به طور رسمی در این فضا اعلام وجود کردند.

در کنار این بازارها، فضای غیررسمی و بعضا غیرقانونی هم به‌طور ناملموس و نامحسوس در فضای مجازی پدید آمدند.کاربران و مشتریان این بازارها برای عدم سهول رهگیری منبع و مقصد مالی معاملات خود توسط دولت‌ها و مراجع قانونی،پول و ارزهای مجازی را ابداع کردند.ارزهای مجازی به صورت نامتمرکز اداره می‌شوند و درست برخلاف جهت سیستم مدیریت بانک‌ها قرار گرفته‌اند که در اغلب کشورها به صورت متمرکز اداره می‌شوند.

شاید بتوان گفت معروف‌ترین و مهم‌ترین ارز مجازی که در دسته رمز ارزها قرار می‌گیرد و این روزها در اخبار تمامی کشورهای جهان نام آن را می‌شنویم، بیت کوین باشد.همچنین باید اضافه کنیم که بیت‌کوین اولین رمز ارزی است که در فضای مجازی عرضه شد و کار خود را از سال ۲۰۰۹ آغاز کرد.

مبدع رمز ارز بیت‌کوین شخصی ناشناخته است که تنها از او یک نام مستعار را می‌دانیم.ساتوشی ناکاموتو نام مستعار فردی است که این ارز پر سروصدا را ایجاد و عرضه کرد. روند عرضه و تقاضای این ارز مجازی در طول ۱۳سال گذشته افت‌وخیزهای جدی و متعددی داشته و در طول این مدت نیز قیمت آن در بازه چند صدم دلار تا بیش از ۶۰هزار دلار حرکت داشته است.

پس از سال ۲۰۱۳ تعداد کاربرانی که از بیت‌کوین برای مبادلات خود استفاده می‌کردند به بیش از یک میلیون نفر رسید.قیمت روز هر بیت‌کوین بیش از ۵۶هزار دلار است و به طور کلی ۲۱میلیون واحد بیت‌کوین در جهان وجود دارد.بسیاری از کشورها و افراد به دلیل عدم امکان رهگیری معاملات از طریق بیت‌کوین، از این ارز برای مبادلات غیررسمی یا پولشویی نیز بهره می‌برند.

یک ارز مجازی دیگری که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است دوجی کوین نام دارد. این ارز در سال ۲۰۱۳ و به عنوان‌ ارزی برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی عرضه شد.کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌توانند علاوه بر پسندیدن و دنبال کردن آثار و محتوایی که در این شبکه‌ها تولید می‌شوند، پولی را به عنوان مزد و دستخوش به صاحبان و تولیدکنندگان این آثار بپردازند و این پول همان دوجی کوین است.

دوجی کوین شیب پیشرفت بیت‌کوین را نداشت اما رفته‌رفته و بالاخص در پلتفرم یوتیوب در حال جا افتادن و مرسوم شدن است. مبدع دوجی کوین هم شخصی با نام مستعار شیبتوشی ناکاموتو است.امروز قیمت هر واحد دوجی کوین در بازار تنها ۶ سنت است و به طور کلی ۱۲۷ میلیارد واحد از این ارز در جهان وجود دارد.

ایلان ماسک، دانشمند، مخترع، کارآفرین و میلیاردر مشهور آمریکایی در ماه‌های گذشته روی بیت‌کوین مانور داد و اعلام کرد از این پس خودروهای تسلا را می‌توان با پرداخت بیت‌کوین خریداری کرد.سپس شرکت تسلا یک میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار از سرمایه خود را تبدیل به بیت‌کوین کرد.

پس از این اقدام ماسک، دیگر شرکت‌های بزرگ جهان و نیز سران دولت آمریکا از امکان سنجی تبدیل سرمایه خود به بیت‌کوین و عرضه محصولات در قبال دریافت این رمز ارز خبر دادند و تقاضا و نیز قیمت هر واحد بیت‌کوین با رشد قابل توجهی مواجه شد.ماسک در هفته‌های گذشته نیز در توئیت‌های خود، بالاخص توئیتی که خطاب به اسنوپ داگ، دوست خود و خواننده مشهور رپ آمریکایی نوشت، دوجی کوین را ارز مجازی آینده جهان نامید و مردم را به سرمایه‌گذاری روی این ارز مجازی تشویق کرد.

با توصیه جدید ماسک پیش‌بینی می‌شود قیمت هر واحد دوجی کوین خیلی زود از مرز یک دلار بگذرد. حالا در فضای مجازی آمریکا بحث‌ بسیاری روی این موضوع شکل گرفته است که ایلان ماسک همان ساتوشی ناکاموتو و شیبتوشی ناکاموتو است و او در کنار تمام تجارت‌های خود، از طریق ساخت و عرضه این رمز ارزها هم صاحب ثروت کلان شده است. ماسک هنوز درباره این شایعات موضع‌گیری خاصی نکرده اما پیش‌بینی می‌شود او این شایعه را تکذیب کند ولی در صورت تکذیب هم بسیاری هنوز بر این باور می‌مانند که دست‌های ماسک پشت پرده رمز ارزهاست.

کدخبر: ۳۸۲۲۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر