کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۱۲۱
تاریخ خبر:

آیا امکان مهندسی آرا و تقلب در آمریکا وجود دارد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | بیش از ۹۰ میلیون نفر تاکنون رای خود را به صندوق‌ها ریخته‌اند. بررسی‌ها و پژوهش‌ها حاکی از آن است که بایدن و حزب دموکرات دست بالا را در تعداد آرا دارند. جنگ ترامپ و بایدن در ایالت‌های حساس و شناور هم هنوز به قطعیتی مفروض نرسیده است و دیروز ترامپ از احساس ترس از دست دادن شانس خود برای نزدیک نگاه داشتن فاصله خود با بایدن به پنسیلوانیایی سفر کرد که در این دوره اقبال بیشتری به نامزد دموکرات‌ها دارد و آخرین تلاش‌هایش برای تغییر نظر ساکنان این ایالت را به کار بست.

در همین روز بایدن در کنار و شانه به شانه باراک اوباما به میشیگان سفر کرد تا رای خود در این ایالت را تثبیت کند. مقصد بعدی هواپیمای بایدن پنسیلوانیاست که می‌توان گفت رای این ایالت به او نیز قطعی به نظر می‌رسد. اگر بایدن بتواند یک یا چند ایالت حساس دیگر را نیز با خود همراه کند فاصله او با ترامپ بیشتر و بیشتر و پیروزی بایدن به یک پیروزی قاطع بدل خواهد شد.

اما اگر به هر دلیلی فاصله دو نامزد به رغم پیشتازی بایدن در تعداد کل آرا و همچنین آرای الکترال نزدیک به ترامپ باشد، به ترامپ این امکان را خواهد داد با سوءاستفاده از ابزاری که در دست دارد ورق را به نفع خود برگرداند و برای ۴ سال دیگر هم در کاخ سفید باقی بماند.

*** خطا در شمارش آرای پستی و ابطال آرا
مشارکت ۹۰ میلیونی در آرای زودهنگام نوید یک انتخابات پرشور در این دوره از رقابت‌ها را می‌دهد. نکته‌ای که برای حامیان حزب دموکرات و مخالفان ترامپ نگران‌کننده است نحوه شمارش آرا و خطاهای احتمالی در رعایت پروتکل‌های رای پستی است.

آرای پستی با کوچکترین سهل‌انگاری و خطا باطل خواهند شد. خطاهایی مانند نوشتن آدرس دقیق، تاریخ تولد و تطابق امضای رای‌دهنده و دو شاهد با آنچه از امضای آن‌ها در سوابق دولتی موجود است از جمله عواملی است که می‌تواند سبب شود رای‌ها به راحتی هرچه تمام‌تر باطل شوند. بیش از ۶۳درصد از افرادی که رای خود را به صورت زودهنگام به صندوق‌ها ریخته‌اند اعلام کرده‌اند به بایدن رای داده‌اند و ابطال تعداد بالای آرای پستی سبب نزدیک‌تر شدن سبد آرای ترامپ و بایدن خواهد شد.

و احتمال دارد در ایالت‌هایی که رقابت نزدیک‌تر است منجر به شکست بایدن و انتقال آرای الکترال آن ایالت از بایدن به ترامپ شود. دو ایالت حساس و جنجالی فلوریدا و تگزاس نمونه و بستر مناسبی برای این اتفاق هستند. این اقدام ترامپ و دست باز او برای مدیریت تعداد آرا را می‌شود تقلب و مهندسی آرا نامید.

*** دیوان عالی آمریکا در دست جمهوری‌خواهان
با تایید صلاحیت قاضی ایمی برت در سنا که توسط ترامپ برای عضویت در دیوان عالی آمریکا معرفی شد، تعداد قضاتی که ترامپ راهی این دیوان کرده است به سه نفر رسید. همچنین ۶ عضو از ۹ عضو این دیوان که بالاترین مقام قضایی در آمریکا به شمار می‌روند متشکل از افراد محافظه کاری است که دل در گروی جمهوری‌خواهان دارند.

اگر در ایالت‌هایی تعداد آرا نزدیک به هم باشد نامزدها می‌توانند با ارائه شکایت خود به دیوان عالی کشور، درخواست بازشماری مجدد آرا یا ابطال صندوق به دلیل تخلفات انتخاباتی را بدهند. حال در این دوره و با توجه به ترکیب قضات دیوان عالی، بسته به این که شکایت به نفع یا ضرر نامزد جمهوری‌خواه باشد دیوان عالی رای خود را صادر خواهد کرد.

اتفاقی که در سال ۲۰۰۰ و رقابت پر بحث و جدل جورج بوش و ال‌گور رخ داد از همین دست از اتفاقات بود. بوش در فلوریدا تنها ۵۰۰ رای بیشتر از گور کسب کرد و حزب دموکرات اطمینان خاطر داشت که رای گور در این ایالت بیشتر از بوش است اما دیوان عالی که متشکل از اکثریت جمهوری‌خواهان بود به بازشماری آرا و صندوق‌های این ایالت رای مثبت نداد و این‌گونه بوش با اتکا به حمایت دیوان عالی رئیس‌جمهور شد.

دیروز ترامپ در گردهمایی انتخاباتی خود در پنسیلوانیا گفت: «اگر ما در روز سوم نوامبر پیروز شویم، یا بعد از آن با «دیوان عالی متشکریم» پیروز شویم…» و با همین اشاره کوچک آتشی به خرمن امید دموکرات‌ها و حامیان این حزب و البته مخالفان خود انداخت. پر واضح است که ترامپ حساب ویژه‌ای روی دیوان عالی و رای قضات محافظه‌کار باز کرده است.

*** جولان شبه نظامیان حامی ترامپ
دیروز حامیان مسلح ترامپ در تگزاس اتوبوس کمپین بایدن را مجبور به توقف در حاشیه اتوبان کردند و این اقدام بدوی و وحشیانه حامیان مسلح ترامپ موجب شد او در حساب رسمی توئیتری خود به آن‌ها دست مریزاد بگوید و بنویسد: «همین است که من عاشق تگزاس هستم.» در روزهای گذشته رسانه‌ها و نیروهای امنیتی و حکومتی به طور مکرر نسبت به وقوع آشوب و جنگ خیابانی پس از انتخابات هشدار می‌دهند و البته در این هشدارها جای «روز انتخابات» خالی به نظر می‌رسد.

یک نکته ظریفی که در طوفان خبری نادیده گرفته شد بیانیه شبه نظامیان حامی ترامپ بود که اعلام کردند در روز انتخابات به صورت مسلح پای صندوق‌های رای خواهند رفت. این اقدام در درجه اول برای افرادی که قرار است در روز ۱۳ آبان پای صندوق‌ها رفته و به بایدن رای بدهند نگران‌کننده خواهد بود و حس ناامنی و خطر را در وجود آن‌ها برای مشارکت در انتخابات پررنگ خواهد کرد.

از طرف دیگر ممکن است این گروه‌ها با حضور در برخی از حوزه‌های انتخابی خاص که رای عمده آن‌ها به بایدن است به صورت تعمدانه درگیری ایجاد کنند تا در ابتدا از مشارکت بیشتر در این حوزه‌ها بکاهند و در قدم بعدی بهانه‌ای به دست ترامپ بدهند تا با شکایت به دیوان عالی و اخذ رای آن‌ها، آرای این حوزه‌ها را باطل کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که فعالیت و رفت و آمد حداقل ۱۲ گروه شبه نظامی حامی ترامپ در ایالت‌های پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین افزایش چشم‌گیری داشته است، ایالت‌هایی که تا اینجای کار بایدن پیشتاز است.

کدخبر: ۳۵۷۱۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر