کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۹۴۷۲
تاریخ خبر:

آنالیز | ‌ویژه‌برنامه‌های دهه فجر

روزنامه هفت صبح | روز گذشته برنامه‌های شبکه‌های مختلف برای دهه فجر اعلام شد. نکته‌ای که در خبر به‌چشم می‌آید این است که بر‌خلاف آنچه گفته می‌شود، غالب برنامه‌ها «تکراری» هستند و گنجاندن آن‌ها در خبر، بیشتر بار تبلیغی دارد.
منظر اول: جدیدها | پخش سریال، مهمترین برگ برنده شبکه‌ها در مناسبت‌های خاص است. این‌بار فقط شبکه پنج سریال جدید دارد: خداحافظ مادر به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی که چند فراز از زندگی طاهره دباغ (مرضیه حدیدچی) را روایت می‌کند. شبکه یک مستند دو قسمتی تختی را به‌عنوان اثری جدید آماده کرده.

شاهد عینی دیگر مستند جدید این شبکه است. شبکه پنج مدتی است پخش مستند سرچشمه را شروع کرده که در دهه فجر ادامه خواهد داشت. تلویزیون تصمیم دارد، برنامه‌های روتین را رنگ و بوی مناسبتی دهد که خب اتفاقی سابقه‌دار است. طبعا در هر مناسبت، برنامه‌هایی مثل زنده‌باد زندگی، نما دو، سلام صبح بخیر، مسابقه ایران، مسابقه مشاعره و… مطابق با اتفاق روز روی آنتن می‌روند. پس نیاز نیست در خبر اعلام برنامه‌های فجر، از این ماجرا به‌عنوان اتفاقی جدید و ویژه یاد شود.

منظر دوم: تکراری‌ها| سهم سریال‌ها و برنامه‌های تکراری در دهه فجر بالاست. شبکه یک سریال یک مشت پر عقاب را بار دیگر در باکس اصلی روانه آنتن کرده. به‌زودی هم سریال در چشم باد را در باکس غیر‌اصلی پخش خواهد کرد. فیلم‌های این شبکه هم تکراری است: خبرچین، تشریفات، خانه عنکبوت و سناتور. شبکه دو از برنامه‌های روتین خود به‌عنوان «ویژه برنامه» یاد کرده.

حتی مستند روزگار رضاخانی، اثری است که پیش‌تر از شبکه مستند پخش شده. شبکه سه بخشی از برنامه‌های خود مثل «پرچم افتخار» با اجرای جواد خیابانی را شروع کرده که خب یک ویژه‌برنامه معمولی است. این شبکه قصد دارد برنامه‌های روتین خود را با حال و هوای فجر روانه آنتن کند: برنامه‌های بدون توقف، هفت، سمت خدا، دست‌های چدنی، لحظه‌ها را دریاب، گزارش روز و سلام صبح بخیر. فیلم‌های تکراری تیغ آفتاب، شیلات و ای ایران هم از این شبکه پخش خواهند شد.

کدخبر: ۴۳۹۴۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر