کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۶۳۰۶
تاریخ خبر:

آنالیز| کری‌خوانی کودکانه نبویان برای پرسپولیس ‌‌

روزنامه هفت صبح | این نخستین‌بار نیست که در یک برنامه تلویزیونی،«کری‌خوانی» تبدیل به تحریف تاریخ می‌شود. حالا نوبت به امیر‌علی نبویان رسیده است تا در قامت مجری «خنداننده شو» چشم از واقعیت‌ها ببندد و عملکرد علی پروین در زمان تصدی سرمربی پرسپولیس را «بیهوده» زیر سوال ببرد.

منظر اول| قلب تاریخ: پنجشنبه شب فینال «خنداننده شو» برگزار شد و بعد از پایان دو اجرا، داوران نظر خود را بیان کردند. نبویان هم از مجموعه صحبت‌ها اینطور نتیجه گرفت و در باب ریسک نکردن شرکت‌کننده‌ها از علی پروین مثال آورد. او برای این که زهر کلام خود را بگیرد، «سلطان» را پیشوند نام پروین قرار داد و با یادآوری جام‌های متعدد او با پرسپولیس مدعی شد که بازیکن‌ها زیر توپ می‌کشیدند و یک «مهاجم قد بلند» هم را توپ را وارد دروازه می‌کرد و این گونه جام می‌آوردند.

شوخی تا زمانی مجاز است که فاقد تحریف تاریخ و تخریب شخصیت‌ها باشد. علی پروین با پرسپولیس ۲۵ بار موفق به کسب جام شده؛ آیا این افتخار با «زیر توپ کشیدن» و براساس تصادف به‌دست می‌آید؟ هفت قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران که پنج نوبت آخر آن، پشت هم بوده، اتفاقی است؟ در بند بعدی اشاره شده ریشه چنین تحریف‌هایی چیست.

‌منظر دوم| رویکرد تخریبی سیما : نبویان مجاز است برای پرسپولیسی‌ها کری بخواند اما نه این که چشم از تاریخ ببندد. طبعا سن او اجازه نمی‌دهد بازی‌های پرسپولیس ِپروین در دهه شصت را به یاد بیاورد ولی می‌تواند مطالعه کند تا موقع رجزخوانی دست به«خود تخریبی» نزند. قدرت مهاجمان پرسپولیس در این برهه (پیوس و محمدخانی) به بازی روی زمین بود.

حتی بعدها که کریم باوی به عنوان یک مهاجم سر زن به تیم اضافه شد، باز موتور گل‌زنی پیوس خاموش نشد و نقش اصلی را او در پیروزی‌ها و قهرمانی‌ها برعهده داشت. وانگهی مجموعه گل‌های سر پیوس به عدد ۱۰ هم نمی‌رسد. نبویان مجری یک برنامه پربیننده است و همانطور که سفت و سخت مراقب ظاهر خود است، باید با مدرک صحبت کند. او چنین نکرد و پا در مسیری گذاشت که از چندی پیش در تلویزیون شروع شده: تخریب پرسپولیس؛ گاه به بهانه رجزخوانی و گاه در قالب برنامه‌ریزی هدفمند.

کدخبر: ۴۴۶۳۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Amirkhan56

    من طرفدار تیم پرسپولیس نیستم ولی همیشه ب رای این تیم با اصالت احترام قائل بوده و هستم. این سخنان سخیف هم هیچ از ارزشهای ا ین تیم کم نمی کند که هیچ، اتفاقا یادآوری کردن از گذشته این تیمها، غنا و اصالت با شگاه های بزرگ کشورمان را یادآوری می کند. همیشه در رقابت هست که انسانها در هر زمی نه ای رشد می کنند، ولی تخریب این چنینی،ج ز خوار شدن شخص تخریب کننده، نتیجه بهتری نخواهد داشت