کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۲۱۱۱
تاریخ خبر:

آنالیز | چالش‌های برنامه‌های سینمایی

روزنامه هفت صبح| همزمان با آغاز چهل‌و‌یکمین دوره جشنواره فجر، سه برنامه سینمایی روی آنتن می‌روند. شبکه نمایش «هفت» و شبکه چهار «نقد سینما» را پخش می‌کند. «سینما هویت» نیز نام برنامه شبکه امید است.

منظر اول| رویکرد به جشنواره
یکی از امتیازهای برنامه‌های سینمایی تلویزیون این بود که تا حد امکان سعی می‌کردند، به کاستی‌های برگزاری جشنواره فجر بپردازند. نمونه‌اش «هفت» فریدون جیرانی و بهروز افخمی است. حتی دوئل افخمی با برگزارکنندگان جشنواره جهانی فجر به اوج رسید. امسال اما شرایط با گذشته فرق دارد و چه‌بسا تلویزیون به مشکلات احتمالی که در هر دو فجر با آن‌ها مواجه بوده است، نپردازد.

سکوت در برابر ضعف‌ها و نیز تمجید بی‌مورد از شیوه برگزاری جشنواره چالش مهم تلویزیون در این دوره از جشنواره فجر است. سازندگان برنامه‌ها می‌توانند تعادل را حفظ کنند؟ اگر پیگیر شبکه‌های مختلف تلویزیون بوده باشید، اطلاع دارید که در روزهای منتهی به برگزاری جشنواره، مدام خبر پیش‌فروش بلیت‌ها زیرنویس می‌شود. در برنامه‌های مختلف هم رویدادهای جشنواره فجر جایی ثابت دارد و تاکنون تلویزیون در قامت حامی تمام‌عیار جشنواره ظاهر شده است.

منظر دوم| رویکرد به فیلم‌ها
منتقدان برنامه‌های سینمایی تلویزیون، در دوره‌های پیش بدون تعارف به تحلیل فیلم‌ها می‌پرداختند. این رویه البته مورد اعتراض برخی فیلمسازان بود که عقیده داشتند نقدهای جشنواره‌ای به گیشه فیلم‌ها در زمان اکران عمومی لطمه می‌زند. این‌بار اما به‌نظر می‌رسد جشنواره از تلویزیون بخواهد که پشتیبان فیلم‌ها و سازندگان باشد!

از سوی دیگر برنامه «نقد سینما» محصول حوزه هنری است که دو فیلم در جشنواره دارد و باید دید آیا انصاف را رعایت می‌کند یا هوای آن‌ها را بیشتر از دیگر آثار خواهد داشت. پیش‌تر خبر اجرای «هفت» توسط بهروز افخمی در شبکه نمایش رسانه‌ای شده بود و روز گذشته اعلام شد امیر قادری و میلاد دخانچی منتقدان آن هستند. برنامه «نقد سینما» هم که از شبکه پنج به شبکه چهار آمده است، با اجرای امیررضا مافی روی آنتن می‌رود و اکبر نبوی منتقد ثابت آن است.

کدخبر: ۵۰۲۱۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر