کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۳۳۱۶
تاریخ خبر:

آنالیز| فیلم برزخی‌ها را پخش کنید

روزنامه هفت صبح| مدتی است نام «برزخی‌ها» به عنوان اولین فیلم توقیفی سینمای ایران پس از انقلاب، زیاد به گوش می‌رسد. دلیل این اتفاق‌، ساخت مستندی است به همین نام که سرنوشت فیلم از تولید تا اکران و توقیف را مرور می‌کند. این مستند از جمله آثار جشنواره سینما حقیقت است.

منظر اول| تلنگر برزخی‌ها: مستند «برزخی‌ها» را عارف افشار کارگردانی کرده و در قالب یک گزارش تصویری دنبال این سوال بوده است تا بداند چرا فیلم زنده یاد ایرج قادری توقیف شد. بسیاری از سینماگران و مسئولان مقابل دوربین می‌نشینند و نظر خود را بیان می‌کنند. در مستند صحبت‌های جالبی شنیده می‌شود اما کلیدواژه حرف‌ها در کلمات سعید مطلبی وجود دارد.

او تعریف می‌کند که «برزخی‌ها» را نوشت تا ضمن یادآوری اهمیت میهن دوستی، حسن نیت خود و عوامل فیلم را به مسئولان انقلاب نشان دهد. مطلبی می‌گوید از هنرپیشه‌هایی مثل ناصر و فردین برای بازی در فیلم دعوت شد تا ثابت شود آن‌ها همراه انقلاب هستند. این نگاه متعالی‌، به‌رغم پشتیبانی چهره‌هایی چون شهید بهشتی اما فهمیده نمی‌شود و نه تنها فیلم مهر توقیف می‌خورد که زمینه جلای وطن سعید راد و خانه نشینی ایرج و فردین و البته قادری را فراهم می‌آورد.

منظر دوم| پیشنهاد نمایش: مستند «برزخی‌ها» مي‌تواند آینه عبرتي باشد برای همه مسئولان سینمایی و غیر سینمایی تا با تصمیمات احساسی و عجولانه اتفاقات جبران ناپذیر را رقم نزنند. در شرایطی که نام «برزخی‌ها» زیاد به گوش می‌رسد پیشنهاد هفت صبح پخش فیلم است. طبعا با توجه به شرایط سینما و همچنین ویژگی‌های فیلم‌‌، انتظار جذب مخاطب از آن نمی‌رود. صرفا و جهت نشان دادن حسن نیت دوباره و نیز دلجویی، می‌توان فیلم را از تلویزیون و پلتفرم‌ها پخش کرد.

اتفاقا یکی از حسرت‌ها به تصمیم تلویزیون در سال 96 برمی‌گردد که اجازه پخش دو مصاحبه ضبط شده ناصر ملک مطیعی از برنامه‌های «دورهمی» شبکه نسیم و «ما و شما» شبکه شما داده نشد. فراموش نکنیم مستند «برزخی‌ها» محصول سازمان اوج است و از این منظر آن چه در نقد تندروی چهره‌های موثر فرهنگی در دهه شصت گفته می‌شود، ضریب می‌گیرد.

کدخبر: ۴۹۳۳۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر