کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۱۹۴۵
تاریخ خبر:

آنالیز| عملکرد تلویزیون در دهه اول محرم

روزنامه هفت صبح | تلویزیون در دهه اول محرم، حال‌و‌هوای این ایام را به‌خود گرفت. تلویزیون طبق سنوات همیشگی میان‌برنامه‌هایش را به پخش مراسم روضه‌خوانی و عزاداری هیات‌ها اختصاص داد و در لابه‌لای برنامه‌هایش آخرین مراسم‌های برگزار شده را پوشش می‌داد. در عرصه ساخت برنامه‌های مناسبتی هم شبکه‌های مختلف به فراخور برنامه‌هایی را تدارک دیدند که در این میان برنامه «حسینیه معلی» به دلیل ساختار و نگاه متفاوتش بیشتر به‌چشم آمد. در زمینه آثار نمایشی شبکه‌های سیما به باز‌پخش کارهای پرمخاطب سال‌های گذشته خود بسنده کردند.

منظر اول| برنامه‌ها: برنامه‌های تلویزیونی را می‌توان در چند بخش تقسم‌بندی کرد. برنامه‌های گفت‌وگو‌محور که در آن کارشناسان مذهبی به روایت ابعاد مختلف واقعه کربلا می‌پرداختند. برنامه «سوره» از شبکه چهار و «مخاطب خاص» از شبکه سه از شاخص‌ترین آنها بود. «عقیق»، «کوی محبت» و «مخاطب خاص» از‌جمله برنامه‌هایی بودند که از کربلای معلی پخش می‌شدند. این برنامه‌ها از جوار حرم «امام حسین(ع)» روی آنتن می‌رفتند تا مخاطبان تا حدی در جریان مراسم‌هایی که در کربلا اتفاق می‌افتد قرار بگیرند.

دسته دیگری از برنامه‌های این ایام پوشش مراسم‌های عزاداری بود. شبکه یک مراسم سخنرانی و روضه‌خوانی در حسینیه امام خمینی‌(ره) را هر شب پوشش می‌داد و در کنار آن مراسم عزاداری در سایر نقاط تهران و کشور هم پخش می‌شد. در میان این برنامه‌های تقریبا روتین شبکه سه با تولید «حسینیه معلی» اتفاق متفاوتی را در عرصه تولید برنامه‌های معارفی رقم زد تا بستر تازه‌ای را در عرصه تولید برنامه‌های مناسبتی ایجاد کند.

منظر دوم| برنامه‌های نمایشی: تلویزیون با توجه به اینکه تمرکزش را روی پوشش مراسم‌های عزاداری دهه اول محرم و همچنین تولید برنامه‌های گفت‌وگو‌محور گذاشته بود، تقریبا هیچ نقشه‌ای برای تولید و پخش سریال مناسبتی جدید برای دهه اول محرم نداشت. به استثنای شبکه سه که در دهه اول محرم ادامه سریال «برف بی‌صدا می‌بارد» را روی آنتن داشت. دیگر شبکه‌های سراسری ترجیح دادند آنتن‌شان را با سریال‌های تکراری پر کنند.

شبکه یک آنتن‌اش را در اختیار سریال «شب دهم» گذاشت و شبکه دو هم منتخبی از تله‌تئاترهای مذهبی را روانه آنتن کرد. شبکه پنج هم باکس نمایشی خود را با سریال مناسبتی «رسم عاشقی» پر کرد. اما گل سر‌سبد سریال‌های تکراری «مختارنامه» بود که همزمان با شروع ماه محرم روی آنتن شبکه آی‌فیلم رفت. این سریال بازهم مورد استقبال قرار گرفت و توانست عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون در دهه محرم را از آن خود کند.

کدخبر: ۴۷۱۹۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر