کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۰۹۳۴
تاریخ خبر:

آنالیز | صحبت‌های خاص رئیس اسبق صدا‌و‌سیما

روزنامه هفت صبح | رئیس اسبق سازمان صدا‌و‌سیما مدت‌ها از رسانه‌ها دور بود اما در چند‌وقت اخیر شاهد اظهارنظرهای متنوع او هستیم. محمد سرافراز به‌تازگی در جمع فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه تهران حاضر شده و نقطه نظرات خود درباره شرایط صدا‌و‌سیما را به زبان آورده است. او قصد مشاوره دارد یا منظورش چیز دیگری است؟ سرافراز دنبال توجیه عملکرد خود است؟

منظر اول| مشاوره یا خط و نشان: یکی از کلیدواژه‌های تکرارشونده در صدا‌و‌سیما مشکل مالی است. همزمان با آغاز فعالیت رئیس جدید اما سرافراز نکته‌ای را یادآور شده که تیتر رسانه‌ها هم شده است: «ما یک بررسی کردیم و متوجه شدیم درآمدهای سازمان [فقط] از آگهی‌ها خیلی بیشتر از آن هزار میلیارد [بودجه سازمان در زمان خودش] و خیلی بیشتر از بودجه الان است.» نگاه خوشبینانه این است که سرافراز خواسته به رئیس جدید آدرس روشنی بدهد و به او کمک کند.

نگاه بدبینانه اما می‌گوید علنی کردن این عدد و رقم در یک محفل عمومی‌، جلوگیری از بهانه احتمالی مدیران تازه‌کار صدا‌و‌سیماست. سرافراز این را هم گفته که «این آگهی‌ها از سال ۹۴ تا الان باید ۵ برابر و درآمد سازمان از آن معادل ۱۰‌هزار میلیارد شده باشد.» سرافراز یک هشدار هم داده: «اگر صدا‌و‌سیما بخواهد نقشش را درست ایفا کند، باید مستقل شود.» او پیش‌تر هم مشابه چنین صحبت‌هایی را بیان کرده بود.

‌منظر دوم| دفاع از کارنامه : داستان محمد سرافراز را می‌دانید. او به امید تحول به صدا‌و‌سیما آمد اما خیلی‌زود ناامید شد و کنار رفت. بعد از آن چند حاشیه برایش رقم خورد که به‌خوبی آنها را مدیریت کرد. اینکه در سال جاری و به‌ویژه در روزهای اخیر، حضور او در رسانه‌ها پررنگ شده‌، علامت سوال‌هایی را ایجاد می‌کند؟ آیا سرافراز دنبال توجیه شکست دوران مدیریت خود است؟ آیا می‌خواهد مسئولیتی در صدا‌و‌سیما به‌دست آورد؟

پاسخ سوال دوم منفی است چون گفته: «مسئولیت نخواهم داشت؛ از مشورت دریغ نمی‌کنم.» براساس نشانه‌ها اما می‌توان نتیجه گرفت پاسخ پرسش اول مثبت است. سرافراز وقتی هجمه رسانه‌ها علیه علی عسگری و کارنامه او را دید، در توئیتی با افکار عمومی همراه شد: «جناب علی عسگری در دوران مدیریت پنج ساله در رسانه ملی نه نقشه راهی داشت و نه اغلب راهبردهای پیوست حکم رهبری را اجرا کرد.»

کدخبر: ۴۲۰۹۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر