کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۹۸۵۹
تاریخ خبر:

آنالیز| شفاف‌سازی علیخانی درباره یک حاشیه

روزنامه هفت صبح | ویژه برنامه سال تحویل عصر جدید یک مهمان خاص داشت: تارا صبی که مدعی بود با سلول‌های بنیادی نابینایی مطلقش درمان شده است. بریده این برنامه خیلی زود واکنش‌هایی منفی به همراه داشت تا این که احسان علیخانی در برنامه اخیر هشتگ عصر جدید دست به شفاف سازی زد.

منظر اول: وجه مثبت | علیخانی در همان ابتدای برنامه توضیح داد که استثنائا خودش هشتگ عصر جدید را اجرا می‌کند تا یک شائبه از بین برود. در این برنامه ابتدا بریده ادعای خانم صبی روی آنتن رفت و بعد از آن علیخانی اینطور توضیح داد: «خانم تارا صبی به زندگی قبل و بعد از جراحی اشاره کرد؛ در جریانِ آن گزاره‌ها و جملاتی نقل شد که با متر و معیار علمی و پزشکی تطابق ندارد.

مخصوصاً بحث جراحی با روش سلول‌های بنیادی که تکذیب شد.» مجری سپس از دو کارشناس دعوت کرد. آن‌ها هم به دلایل علمی ماجرا را شرح دادند. دکتر کلانتری پزشک تارا هم روی خط برنامه آمد و توضیح داد که اشتباه بیمارش چگونه رخ داده که خب ماجرا به این می‌گردد که تارا نابینا نبوده و در واقع کم بینا بوده است:« اصلاً به هیچ عنوان سلول بنیادی در کار نبوده و عمل انحراف چشم بوده است.»

منظر دوم: وجه منفی| «در روزهایی که همه برای امیدوار بودن ‌دنبال بهانه‌اند امید واهی شرایط را بدتر می‌کند، امیدی که چندان رنگ‌وبوی واقعیت نداشته باشد چیزی جز دلسردی به‌همراه نخواهد داشت»؛این جمله‌ای است که بعد از پخش عصر جدید زیاد در شبکه‌های اجتماعی دیده شد. بعد از پخش برنامه خیلی از نابینایان به بیمارستان‌ها و پزشکان و نیز وزارت بهداشت تماس گرفتند و امیدوارنه به دنبال گشایش مشکل‌شان بودند.

عصر جدید می‌توانست زودتر از این یک برنامه توضیحی روانه آنتن کند و دست به شفاف سازی بزند. وانگهی چرا تیم سازنده برنامه مهم و تاثیرگذاری چون عصر جدید از ابتدا دنبال صحت سنجی نبوده است. این اتفاق آنقدر مهم است که وقتی در اتاق سوژه مطرح می‌شود باید سراغ پزشک معالج تارا رفت و از او چند و چون ماجرا را پرسید. توضیح و عذرخواهی ثانوی خوب است اما پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده.

کدخبر: ۴۴۹۸۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر