کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۰۵۷۷
تاریخ خبر:

آنالیز| حذف احتمالی گفتگوی ویژه خبری

روزنامه هفت صبح | زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که مدیریت جدید تلویزیون تصمیم دارد برنامه قدیمی گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو را حذف کند. برنامه‌ای که گفته می‌شود خود پیمان جبلی طراح آن بوده است. شاید این برنامه با تغییر نام و رویکرد در شبکه‌ای دیگر روی آنتن برود.
منظر اول| نظم کنداکتور: در روزگاری که تعداد شبکه‌ها کم بود، تداخل ماموریت پیش می‌آمد اما حالا قاعده این است که هر شبکه سراغ رسالت اصلی خود برود. در این نگاه، طبیعی است که گفت‌و‌گوی ویژه خبری جایی در شبکه دو نداشته باشد. این شبکه به عنوان شبکه زندگی و خانواده تعریف می‌شود و رویکرد گفت‌و‌گوی ویژه خبری، مسائل سیاسی است.

حذف احتمالی این برنامه در وهله اول شبکه دو را به هدف‌گذاری اصلی خود نزدیک می‌کند. اتفاق مهم‌تر اینکه کنداکتور شبکه دو نفس می‌کشد و صاحب نظم می‌شود. در شرایط کنونی، ابتدا در ساعت ۲۲:۳۰ خبر پخش می‌شود و بعد از آن نوبت به گفت‌و‌گوی ویژه خبری می‌رسد. یعنی شبکه دو دست کم یک ساعت در اختیار معاونت سیاسی قرار می‌گیرد و نمی‌تواند برنامه‌های خود را پخش کند. نتیجه اینکه تازه حوالی ساعت ۱۲ شب، نوبت به برنامه‌های شبانه‌اش می‌رسد.

منظر دوم| پرهیز از موازی‌کاری : بعضی برنامه‌ها هویت هر شبکه را باعث می‌شوند. مثلا در همین شبکه دو بخش خبری ۲۰:۳۰ ‌ یا گفت‌و‌گوی ویژه خبری تبدیل به شناسنامه شده‌اند. طبیعی است حذف آنها کار آسانی نیست. بااین حال یک نکته را نباید فراموش کرد و اینکه گفت‌و‌گوی ویژه خبری‌، برای سال‌های دور کارکرد داشت؛ سال‌هایی که شبکه خبر تا این حد گسترده نبود و شبکه‌های یک و افق به مسائل مختلف روز نمی‌پرداختند.

همین حالا علاوه بر شبکه خبر، شبکه یک ثریا و نگاه یک را به شکل هفتگی روانه آنتن می‌کند و در شبکه افق برنامه جهان آرا پخش می‌شود. تازه چند برنامه خبری-تحلیلی دیگر در این شبکه‌ها و همچنین شبکه سه وجود دارد. در چنین شرایطی، حذف گفت‌و‌گوی ویژه خبری تصمیمی درست از سوی مدیریت تلویزیون است. طبعا شبکه دو هم باید برنامه‌های جذاب برای این ساعت که تایم طلایی آنتن است، درنظر بگیرد.

کدخبر: ۴۴۰۵۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر