کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۳۲۷۷
تاریخ خبر:

آنالیز | تداوم حاشیه برنامه‌های شب یلدا

روزنامه هفت صبح | برنامه‌های یلدای ۱۴۰۰ حاشیه پررنگی نداشتند و همان‌طور که روز شنبه نوشتیم، امسال بدون هیاهو به پایان رسید. در این میان یک اتفاق ساده تبدیل به جنجالی عجیب شد. اگر همان ابتدا یک نفر ماجرای حضور همزمان رشید کاکاوند در شبکه دو و چهار را توضیح می‌داد، غائله به پایان می‌رسید.

منظر اول| صداقت: احتمالا می‌دانید که رشید کاکاوند به همراه سوگل مشایخی مجریان ویژه‌برنامه شب یلدای شبکه چهار یعنی هزاره شعر بودند. ۱۰ دقیقه بعد از ۱۲ شب، کاکاوند روی آنتن شبکه دو آمد و حافظ‌خوانی کرد. منصور ضابطیان و کاکاوند به زنده بودن این ارتباط تصویری اشاره کردند اما کاکاوند همزمان در شبکه چهار اجرا می‌کرد. این اتفاق دستمایه انتقاد شد اما کسی یک پاسخ روشن نداد.

توضیح کاکاوند و گلایه او کار را بدتر کرد و همین منجر به این شد که کاربران ویدئوی حضور همزمانش در دو شبکه و اشاره مجری شبکه دو به زنده بودن گفت‌و‌گو را منتشر کنند. پاسخ مدیر گروه ادب شبکه چهار قانع‌کننده بود اما این جمله کار را خراب کرد:« هیچ صحبتی از زنده بودن گفت‌وگو با رشید کاکاوند نکردند. روز گذشته ضابطیان همه ماجرا را شرح داد:« قرار بود برنامه دکتر کاکاوند، ساعت ۱۲ تمام شود و در نتیجه، این بخش از برنامه ما که حدود ساعت ۱۲ و ۱۰ دقیقه پخش می‌شد، عادی جلوه می‌کرد.»

منظر دوم| توجیه: اگر همان ابتدا اصل اتفاق توضیح داده می‌شد این همه هیاهو شکل نمی‌گرفت. در عوض کاکاوند و مدیر گروه ادب شبکه چهار با توجیه دنبال پاسخ بودند.حالا هم یک جمله از ضابطیان باعث ایجاد سوء‌تفاهم و البته توجیه شده است :« تکنیک زنده‌نمایی در رسانه‌های بسیاری از نقاط دنیا استفاده می‌شود و ما هم از آن مستثنا نیستیم.» برخی کاربران که این جمله را توجیهی غیرقابل قبول می‌دانند، احتمالا از عدم صداقت ابتدایی دلخور هستند.

وگرنه همان‌طور که ضابطیان می‌گوید تکنیک زنده‌نمایی امری مرسوم در دنیا و ایران است. کاری به درست یا غلط بودن ماجرا نداریم اما در تلویزیون ما بارها این اتفاق رخ داده. نمونه مشهورش گفت‌و‌گویی است که برنامه هفت با ابراهیم حاتمی‌کیا انجام داد. مصاحبه در استودیو هفت ضبط شد و وقتی روی آنتن رفت، آرم زنده زیر لوگوی شبکه سه قرار گرفت. این تکنیک گاه حاشیه‌ای بیهوده درست می‌کند و باعث می‌شود عده‌ای تلویزیون را متهم به عدم صداقت و از بین رفتن اعتماد مخاطب کنند.

کدخبر: ۴۳۳۲۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر