کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۱۱۴۸
تاریخ خبر:

آنالیز| بررسی عملکرد خندوانه در تولد ۹‌سالگی ‌

روزنامه هفت صبح | ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ برنامه «خندوانه» در شبکه نسیم متولد شد و به همین مناسبت شب گذشته ویژه‌برنامه‌ای به مناسبت ۹ سالگی آن روی آنتن رفت. این برنامه در هشت فصل که روی آنتن بوده، چگونه عمل کرده است؟
منظر اول: محتوا | روزی که تیزر «خندوانه» پخش شد با شک و تردید به استقبال برنامه رفتیم. آن زمان برنامه‌های جدید شبکه نسیم، چنگی به دل نمی‌زدند و همین ماجرا، موفقیت «خندوانه» را همراه با شک و تردید کرده بود. اولین قسمت که با حضور علی کفاشیان روی آنتن رفت اما تصورات را به هم ریخت. «خندوانه» مدلی تازه از خنداندن ارائه کرد و همه اجزای آن با برنامه‌های تلویزیون تفاوت داشت.

شروع برنامه آنقدر موفق بود که حتی جام جهانی هم روی آن سایه نینداخت و اسم «خندوانه» خیلی زود سر زبان‌ها افتاد. برای نخستین بار‌، خانم‌ها و آقایان در چالشی به نام خنده شرکت می‌کردند اما برنامه برای خنداندن متوسل به شیوه‌های کلیشه‌ای نمی‌شد. زمان گذشت و محتوای «خندوانه» قوی‌تر شد. طبعا برنامه اوج و فرود زیاد داشته اما هر وقت روی آنتن بوده جزو یکی از سه برنامه پرمخاطب لقب گرفته است.

منظر دوم: ساختار | از همان فصل اول، بهره‌گیری از عناصر شاد و جذاب، ویژگی «خندوانه» بوده؛ چه در استودیو و چه آیتم‌های محمود کریمی. آرام آرام «خندوانه» بزرگ‌تر شد و در کنار برنامه‌های روتین (با حضور چهره‌های سرشناس) بخش‌های دیگری به آن اضافه شد. در روزهای نخست نیما شعبان‌نژاد، بازیگر اصلی بود و در ادامه عروسک جناب خان (با صدای محمد بحرانی) به گروه اضافه شد.

این شخصیت به دل خاص و عام نشست و محبوبیتی فزاینده به دست آورد. اتفاق مهم دیگر، برگزاری مسابقات مختلف در این برنامه است. مهم‌ترین آن «خنداننده برتر» (با حضور چهره‌های مطرح) و «خنداننده شو» (با حضور استعدادهای غیر مطرح) است. هر دو مسابقه موج‌آفرین شدند و دومی زمینه معرفی استندآپ کمدین‌های زیادی را فراهم کرد. اصلا این اصطلاح با «خندوانه» جا افتاد. درباره ویژگی‌ها و دستاوردهای برنامه باز هم می‌توان نوشت که حجم صفحه اجازه نمی‌دهد.

کدخبر: ۴۶۱۱۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر