کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۱۹۹
تاریخ خبر:

آمریکا قوی‌تر است یا روسیه؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | نقش آمریکا در پایان دادن به جنگ جهانی دوم انکار ناپذیر است. آمریکا توانست با غلبه بر ارتش آلمان و ژاپن (وجنایت بزرگ استفاده از بمب اتم‌) و حمایت از کشورهای خسارت دیده، زمینه پایان این جنگ طولانی و خانمان‌سوز را فراهم سازد و اگرچه در میدان نبرد متحمل هزینه‌های گزاف اعم از هزینه‌های مالی و جانی شد اما به دلیل بعد مسافت تا حد زیادی از آوار این جنگ خونبار در امان ماند و توانست با به‌کارگیری زنان در کارخانه‌ها، سلاح و مواد اساسی معیشت را برای صادرات به کشورهای دیگر تولید کند و اقتصاد خود را در دورانی که تمام کشورها با مشکلات اساسی مواجه بودند بهبود ببخشد.

از سوی دیگر با پایان یافتن جنگ، کشورها در‌صدد یک اتحاد جهانی برای بازسازی آثار این ویرانی برآمدند. در این دوران آمریکا با اتکا بر نقش خود در جنگ توانست توافق برتون وودز را مطرح و نظر تمامی کشورهای جهان را برای تجارت جهانی بر پایه واحد پولی دلار جلب کند. این دو اتفاق در کنار هم سبب شد آمریکا به یک قدرت تمام عیار در عرصه جهانی تبدیل شود که تنها رقیب او در آن دوران اتحاد جماهیر شوروی بود.

تاسیس سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد با حمایت مستقیم آمریکا که اغلب در این کشور نیز مستقر بودند سبب شد تا آمریکا در نظم جدید جهان دست بالا را داشته باشد و به رغم چالش‌های متعددی که بین این کشور و اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت این آمریکا باشد که کارت برنده را در دست دارد. اکنون حدود ۳۰سال است که از اتحاد جماهیر شوروی خبری در میان نیست و آمریکا به عنوان تنها ابر قدرت بلامنازع جهان یکه تازی می‌کند.

اگرچه با قدرت گرفتن رقیب جدیدی به نام چین در عرصه اقتصادی و نیز روسیه در عرصه نظامی، از قدرت و نفوذ آمریکا بر جهان کاسته شده است اما با در نظر گرفتن قدرت اقتصادی، قدرت نظامی و همچنین قدرت و نفوذ سیاسی آمریکا در دیگر کشورهای جهان باید گفت بدون هیچ شکی این کشور هنوز هم قدرت اول جهان است. در روزهای گذشته ارتش روسیه تحت امر ولادیمیر پوتین از مرزهای اوکراین عبور کرد و جهان را با چالش جدیدی روبه‌رو کرد. پیش‌بینی می‌شود ارتش چین نیز دیر یا زود با همین استراتژی وارد تایوان شود.

عده قابل توجهی از کارشناسان و تحلیل‌گران می‌گویند آمریکا برای حفظ کسوت سابق خود در جهان باید بتواند مسئله اوکراین و تایوان را به گونه‌ای حل کند که نمایان‌گر قدرت و دست بالای این کشور نسبت به چین و روسیه باشد. برخی می‌گویند روش کنونی آمریکا برای مقابله با گردن فرازی پوتین روش درستی نیست و با ابزار تحریم نمی‌توان مقابل تیر و ترکش و موشک ایستاد و آمریکا به عنوان کلانتر جهان، لاجرم باید وارد میدان شود و بخشی از این جنگ باشد.

با این فرضیه بحثی در مورد مقایسه قدرت و توان ارتش‌های دو کشور آمریکا و روسیه در فضای مجازی به راه افتاده است. همچنین با توجه به اینکه تا‌کنون هیچ کشوری به طور رسمی به عنوان متحد نظامی اوکراین اعلام جنگ با روسیه نکرده، این فرض مطرح شده است که اگر اوکراین عضو ناتو بود چه تغییری در ابعاد این جنگ به وجود می‌آمد؟

در ابتدا لازم به ذکر است که آمریکا قدرتمندترین نیروی نظامی جهان را در اختیار دارد و روسیه پس از این کشور در رده دوم قرار دارد. ارتش آمریکا ۴۸۵ هزار نفر نیروی مستقر دارد. به علاوه گارد ملی این کشور نیز ۳۳۶ هزار نیروی مسلح دارد. همچنین ۱۸۹.۵ هزار نفر به عنوان نیروی ذخیره آماده اضافه شدن به این نیرو هستند. روی هم رفته نیروهای مسلح این کشور کمی بیش از یک‌میلیون نفر تخمین زده شده‌اند‌. تعداد نیروهای مسلح ارتش روسیه نیز تقریبا برابر با آمریکاست و کمی بیش از یک میلیون نفر است با این تفاوت که تعداد نیروهای ذخیره ارتش این کشور بیش از ۲ میلیون نفر است.

البته آمریکا قصد دارد با افزایش ۳۰ درصدی، تعداد نیروهای خود را به ۱.۴ میلیون نفر افزایش دهد. اکنون این دو ارتش از نظر تعداد نیروها به ترتیب در رتبه چهارم و پنجم قرار دارند. جالب است بدانید ارتش هند با بیش از ۳ میلیون نفر نیروی مسلح در رتبه اول جهان قرار دارد. بودجه نظامی ارتش آمریکا ۷۵۴ میلیارد دلار است و از این منظر این کشور با اختلاف بسیار زیاد در رتبه اول جهان قرار دارد. لازم به ذکر است بودجه نظامی تمام کشورهای دیگر جهان کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار است. ارتش روسیه نیز با ۶۱.۷ میلیارد دلار بودجه در رتبه چهارم جهان قرار دارد.
قدرت یک ارتش علاوه بر تعداد نیروها، وابسته به تجهیزات و سلاح‌ها است.

روسیه با ۲۱۹۲۱ تانک جنگی، بیشترین تعداد تانک‌های جنگی در جهان را دارد. آمریکا نیز ۷۳۲۸ تانک جنگی در اختیار دارد. البته بیش از ۱۳ هزار تانک جنگی روسی مربوط به زمان اتحاد جماهیر شوروی و جنگ سرد است و در حال حاضر مستهلک به حساب می‌آید. تعداد وسایل نقلیه زرهی روسیه ۵۰۹۲۱ و آمریکا ۴۲۸۷۲ عدد است. به علاوه آمریکا ۱۸۶۷۱ و روسیه ۹۸۹۶ نفربر جنگی در اختیار دارند. تعداد خودروهای جنگی آمریکا که مجهز به اسلحه خودکار هستند ۷۲۶۳۲ خودرو ارزیابی شده است.

ارتش روسیه نیز ۲۷۸۹۲ خودروی جنگی در اختیار دارد. ارتش آمریکا با در اختیار داشتن ۲۰۳۶۷ قبضه توپ، توپخانه قوی‌تری نسبت به ارتش روسیه با ۱۱۹۸۱ قبضه توپ دارد. در تعداد خودروهای موشک انداز روسیه به مراتب قوی‌تر از آمریکا عمل کرده است و ۴۰۳۲ خودرو در اختیار دارد. این در حالی است تعداد خودروهای موشک انداز آمریکا ۱۲۷۱ است. آمریکا با افزودن ۷۸ فروند هواپیمای جنگی اف-۳۵ به ناوگان هوایی خود تعداد هواپیماهای خود را به ۱۳۳۶۸ فروند و جایگاهی رسانده است که هیچ کشور دیگری توان رقابت با نیروی هوایی آمریکا را نداشته باشد.

روسیه نیز با افزودن ۱۱۷ فروند هواپیمای جدید و پیشرفته سوخو۵۷ به ناوگان هوایی خود تعداد هواپیماهای خود را به ۴۲۰۶ فروند رسانده است. این تعداد شامل هواپیماهای جنگنده، بمب‌‌افکن، ترابری، سوخت‌رسان و هلی‌کوپتر می‌شود. گفتنی است آمریکا در قدرت، تجهیزات و ادوات نیروی دریایی قدرت اول و دست نیافتنی جهان است. این کشور ۱۱ ناو هواپیمابر پیشرفته و سالم و ۸۵ کشتی جنگی در اختیار دارد. در جبهه مقابل روسیه تنها یک ناوهواپیمابر و ۱۷ کشتی جنگی در اختیار دارد. تعداد زیر دریایی‌های نیروی دریایی آمریکا ۸۱ و نیروی دریایی روسیه ۵۹ فروند است. ارتش روسیه ۴۸ کشتی‌ضد مین گوی سبقت را از آمریکا که تنها ۱۱ کشتی ضد مین در اختیار دارد ربوده است.

کدخبر: ۴۴۴۱۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر