کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۰۷۸۰
تاریخ خبر:

آمریکا آمریکا که میگن، اینه!؟

روزنامه هفت صبح، آرتین ابراهیمی| این روزها تاریخ رقابت‌های جام جهانی فوتبال برای ایران و آمریکا زنده شده تا بعد از گذشت ۲۴ سال، این بار در قطر به مصاف هم بروند. البته قرعه‌کشی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه بیشتر در قالب منطقه‌ای بود و تیم‌های آلمان، یوگسلاوی، آمریکا و ایران به ترتیب با رنکینگ ۳، ۷، ۱۹، ۳۷، در سیدهای یک تا چهار قرار گرفته بودند اما این دو رقیب در قطر ۲۰۲۲ یک رتبه ارتقا پیدا کردند.
آمریکا به نسبت قبل تیم بهتری به نظر می‌رسد اما قطعا ضعیف‌ترین تیم سید ۲ قرعه‌کشی جام جهانی قطر بود که در گروه ایران قرار گرفت چراکه احتمال داشت به جای آمریکا، با هلند یا آلمان یا اروگوئه همگروه شویم.

دیدار ایران و آمریکا، سومین و آخرین بازی مقدماتی گروه B است که روز ۸ آذرماه برگزار می‌شود و اگر در دو بازی قبلی مقابل انگلیس و برنده پلی- آف اروپا (ولز - اسکاتلند - اوکراین) نتیجه لازم را کسب کرده باشیم، این بازی می‌تواند پل صعود تاریخی تیم ملی به دور دوم مسابقات باشد. نکته عجیب تیم ملی آمریکا، نیمکت‌نشینی برخی ستاره‌های آن در تیم‌های باشگاهی خود است که این می‌تواند نکته مثبتی برای هر سه رقیب یانکی‌ها در گروه B مسابقات جام جهانی باشد.

آمریکا ۲۰۲۲
آمریکا در درون دروازه یک دروازه‌بان خوب دارد: زاک استفان ۲۷ ساله که عضو باشگاه منچسترسیتی و ذخیره ادرسون گلر معروف برزیلی این تیم است. او ۲۹ بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرده و دروازه‌بانی مطمئن و جسور است. اتان هورواس از تیم ناتینگهام فارست و دو دروازه‌بان لیگ MLS به نام‌های شان جانسون و مت کورنر، رقبای کم نام و نشان استفان در چارچوب دروازه آمریکا هستند.

در جناح راست خط دفاعی، سرجینیو دست بازیکن ۲۱ساله بارسلونا حضور دارد که اگر آماده باشد، مدافع سریع و تاثیرگذاری است. دی آندره یدلین بازیکن باسابقه اینترمیامی که ۷۳ بار پیراهن آمریکا را بر تن کرده نیز یکی از کاندیداهای اصلی حضور در جناح راست خط دفاعی این تیم است. شک مور از تنریف اسپانیا، رگی کانون از بوآویشتا پرتغال و آرون لنگ از نیویورک ردبول نیز مدعی بازی در این پست هستند.

در جناح چپ آنتونی رابینسون از تیم فولهام انگلیس، انتخاب اول گرگ برهالتر سرمربی آمریکایی‌هاست و پس از او، جورج بلو از آرمینیا بیله‌فلد و سم وینس از آنتورپ بلژیک شانس بازی دارند. در پست مدافع میانی، آمریکا بازیکنان زیادی دارد که به تناوب طی یک‌سال اخیر پیراهن این تیم را بر تن کرده‌اند. مت میازگا از آلاوز اسپانیا، جان آنتونی بروکز از ولفسبورگ آلمان، کریس ریچاردز دفاع وسط هوفنهایم آلمان، مارک مکنزی مدافع ۲۳ ساله خنک بلژیک و اریک پالمر براون از تروا فرانسه، مدافعان به نسبت شناخته شده آمریکایی هستند که در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کنند و شانس حضور در ترکیب تیم ملی را دارند؛

به‌خصوص میازگا و بروکز که مدافعان باتجربه‌ای هستند. این تیم چند مدافع شاغل در MLS هم دارد که به تناوب در ترکیب آمریکا بازی کرده‌اند. مهم‌ترین آنها والکر زیمرمن از نشویل و میلز رابینسون از آتلانتا یونایتد هستند که به ترتیب ۲۸ و ۲۱ بازی ملی دارند و هر یک ۳ گل نیز به ثمر رسانده‌اند. آنها مدافعان هماهنگی هستند که در اغلب بازی‌های مقدماتی منطقه کونکاکاف در کنار هم بازی کردند و شاید دو مدافع میانی اصلی آمریکایی‌ها در جام‌جهانی باشند.

سه ستاره مرکز میدان
تیلور آدامز هافبک ۲۳ ساله لایپزیش، چهره اصلی میانه میدان تیم ملی آمریکاست که در پست هافبک دفاعی بازی می‌کند. در کنار او وستون مک‌کنی ستاره یوونتوس قرار دارد که او هم ۲۳ ساله است و بازی تکنیکی و رو به جلوی وی به خط میانی آمریکایی‌ها طراوت خاصی می‌دهد. یونس موسی دیگر هافبک شناخته شده این تیم است که متمایل به جناح راست بازی می‌کند. او تنها ۱۹ سال دارد و امسال درخشش خاصی در تیم والنسیا داشته است. در مرکز میدان سرمربی آمریکا روی کریستین رولدان هم حساب خاصی باز می‌کند؛ هافبک مرکزی تیم که ۲۶ ساله است و در تیم سیاتل بازی می‌کند و تاکنون ۳۱بار پیراهن تیم ملی را بر تن کرده است.
از دیگر هافبک‌های لژیونر آمریکا می‌توان به جانلوکا بوسیو، لوکا دلاتوره و جولیان گرین اشاره کرد که به ترتیب در تیم‌های ونیز ایتالیا، هراکلس هلند و گروترفورث آلمان بازی می‌کنند. بازیکنانی نظیر سباستین لیت‌گیت (نیوانگلند) و کیلیان آکوستا (لس‌آنجلس) نیز از چهره‌های لیگ برتر آمریکا در تیم ملی این کشور هستند. آمریکا یک هافبک برزیلی‌الاصل هم دارد: جانی که ۲۰ ساله است و در تیم اسپورت کلوپ برزیل توپ می‌زند.
در جناج چپ خط میانی آمریکا، جوردن موریس ۲۷ ساله انتخاب اول سرمربی تیم بشمار می‌آید. او عضو تیم سیاتل است و در ۴۶ بازی ملی خود، ۱۰ گل به ثمر رسانده است. کنراد دولافوئنته هافبک ۲۰ ساله مارسی و جاناتان لوئیس از تیم کلورادو هم دیگر چپ‌پاهای این تیم هستند.

سه ستاره تهاجمی
در پست هافبک تهاجمی، آمریکا بازیکنان ممتازی دارد که کریستین پولیشیچ از چلسی، مطرح‌ترین آنهاست. البته کاپیتان شماره ۱۰ آمریکایی‌ها توانایی بازی در نقش وینگر راست و فوروارد را نیز دارد. جووانی رینا پدیده یکی دو سال اخیر باشگاه دورتموند هم از دیگر چهره‌های سرشناس آمریکا در نقش رابط خط میانی و حمله است. برندون آرونسون هافبک هجومی ۲۱ سالزبورگ که در ۱۸ بازی ملی خود زننده ۵ گل بوده نیز یکی دیگر از بازیکنان ممتاز این پست کلیدی است.

کول بست هم‌باشگاهی علیرضا جهانبخش در تیم فاینورد هلند هم از جمله بازیکنان جوانی است که به تازگی به تیم ملی آمریکا دعوت شده و شاید مسافر قطر شود. خسوس فریرا و پل آریولا دو هافبک تهاجمی شاغل در لیگ آمریکا که در دالاس و سیاتل توپ می‌زنند هم در تیم ملی به عنوان یار ذخیره نقش‌آفرین بوده‌اند.

فرزند آقای رئیس‌جمهور
خط حمله آمریکا با تیموتی وه‌آ تعریف می‌شود؛ مهاجم ۲۲ساله لیل فرانسه که فرزند ژرژ وه‌آ معروف، مهاجم سال‌های دور میلان ایتالیا و رئیس‌جمهور فعلی کشور آفریقایی لیبریا است. در کنار او ریکاردو پپی ۱۹ ساله که در تیم آگسبورگ آلمان توپ می‌زند هم مهره قابل اتکایی است. از دیگر مهاجمان مطرح تیم ملی آمریکا می‌توان به جاش سارجنت ۲۲ ساله اشاره کرد که عضو تیم نوریچ است و در ۱۹ بازی ملی خود ۵ گل به ثمر رسانده است.

جوردن پیفوک مهاجم یانگ‌بویز سوئیس هم در پست سانترفوروارد می‌تواند یار تعویضی مهمی برای یانکی‌ها باشد. گیاسی زاردسی نیز از مهاجمان قدیمی آمریکایی است که ۶۸ بازی ملی دارد و زننده ۱۴ گل هم بوده است. متئو هوپ و نیکولاس جیوچینی نیز دو مهاجم ۲۱ ساله تازه مطرح شده آمریکا هستند که عضو باشگاه‌های مایورکا اسپانیا و مون‌پلیه فرانسه بوده و با توجه به عملکرد خود، شاید مسافر قطر شوند.

سرمربی سبک هلندی
گرگ برهالتر ۴۸ ساله متولد نیوجرسی، سرمربی تیم ملی آمریکاست که از سال ۲۰۱۸ این پست را برعهده دارد و در ۵۰ بازی که روی نیمکت این تیم نشسته، ۳۴ برد، ۷ تساوی و ۹ باخت را به ثبت رسانده است. او سابقه بازی در تیم‌های اسپارتاروتردام و زووله هلند، کریستال پالاس انگلیس، انرگی کوتبوس و مونیخ ۱۸۶۰ آلمان و لس‌آنجلس گالاکسی را دارد.

برهاتلر حرفه مربیگری را از سال ۲۰۱۱ با دستیاری در تیم لس‌آنجلس گالاکسی آغاز کرده و سابقه مربیگری در هامارابی و کلمبوس را نیز دارد. سیستم مورد علاقه او ۳-۳-۴ است که معمولاً بازی رو به جلو و تهاجمی به سبک هلندی‌ها را پیاده می‌کند. کالاهان، لوچی گونزالس، آنتونی هادسن و آرون هاید هم کمک مربیان فعلی تیم ملی آمریکا هستند.

آلکساندر نوری که در برخی خبرها، یکی از دستیاران گرگ برهالتر معرفی شده، تا سال ۲۰۲۱ این سمت را برعهده داشته و در حال حاضر در لیگ ۲ یونان، سرمربی تیم AOKAVALA است.تیم ملی آمریکا ۱۰ دوره حضور در جام جهانی را تجربه کرده است. یک بار به مقام سوم رسیده، سه بار از گروه خود به مرحله یک/هشتم نهایی صعود کرده و یک بار هم تا یک/چهارم نهایی پیش رفته است. در مجموع و با در نظر گرفتن مهره‌های کلیدی آمریکا، به نظر می‌رسد که کار تیم ملی ایران در بازی مقابل این تیم در جام جهانی قطر ۲۰۲۲ چندان ساده هم نخواهد بود.

کدخبر: ۴۵۰۷۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر