کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۰۴۹
تاریخ خبر:

‌آمریکایی‌ها در رویای خروج از سرزمین رویاها

‌آمریکایی‌ها در رویای خروج از سرزمین رویاها

روزنامه هفت صبح، ‌رامتین لطیفی| آمریکا قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور جهان است. این گزاره سبب شده تا حالتی به‌نام «رویای آمریکایی» در قلوب بسیاری از غیر‌آمریکایی‌ها حلول کند و آمریکا را کشوری بدانند که در آن، هرکسی از هر طبقه‌ای می‌تواند به بالاترین درجات در هر عرصه‌ای برسد.

به همین دلیل آمریکا همچنان قبله آمال و آرزوهای بخش قابل‌توجهی از مردم کشورهای دیگر بوده و هست و از همین‌رو نرخ مهاجرت به این کشور همواره نرخ بالایی دارد. سکونت و زاد و ولد مهاجران آمریکایی در این کشور سبب شده تا تنوع قومی و نژادی در این کشور برجسته شود.

بر‌اساس آمار و اطلاعات سال ۲۰۲۰ اکثریت جمعیت آمریکا با 57/8درصد را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند. پس از سفیدپوستان، لاتین‌تبارها با 18/7درصد در رده دوم قرار دارند. سیاهپوستان یا به‌عبارت دیگر آمریکایی-آفریقایی‌ها نیز با 12/1درصد در رتبه سوم این دسته‌بندی جای دارند. آسیایی‌ها با 5/9درصد نیز در رده چهارم قرار دارند.

از نظر پراکندگی جمعیت نیز سفیدپوستان دست بالا را در اختیار دارند. به‌جز هاوایی در دیگر مناطق کشور آمریکا، اکثریت جمعیت با سفیدپوستان است. سفیدپوستان همه جای آمریکا هستند. گفتنی است بیشترین جمعیت سفیدپوستان در غرب و مناطق مرکزی آمریکا سکونت دارند.

بیش از ۸۳‌درصد جمعیت ایالت‌های غربی و مرکزی را سفیدپوستان تشکیل می‌دهند. اغلب سیاهپوستان در مناطق جنوبی سکونت دارند. بر‌اساس آمار سال ۲۰۲۰، ۵۵‌درصد از جمعیت سیاهپوستان آمریکا در جنوب و ۲۶‌درصد از جمعیت آنان نیز در غرب این کشور ساکن هستند. می‌توان گفت لاتین‌تبارها و آسیایی‌ها در اقصی‌نقاط این کشور پراکنده‌اند.

برای تاثیر مهاجران در شکل‌گیری جمعیت امروز آمریکا لازم به ذکر است در سال ۱۹۵۰ سفیدپوستان آمریکا 89/5درصد از جمعیت را تشکیل می‌دادند. همچنین حدود ۷‌درصد از جمعیت در سال ۱۹۵۰ را سیاهپوستان تشکیل می‌دادند. اکنون پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند جمعیت سفیدپوستان آمریکا در سال ۲۰۴۵ برای اولین‌بار به زیر ۵۰‌درصد سقوط کند و به 49/7درصد برسد.

حالا اما شرایطی رقم خورده که به‌نظر می‌رسد رویای آمریکا وارونه شده است. برای برخی از آمریکایی‌ها، رویای آمریکایی در خارج از کشور نهفته است. نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که حس اعتماد به رویای آمریکایی رو به‌کاهش است و برخی از شهروندان آمریکایی، به‌دنبال جایی که خرج و مخارج معاش و زندگی کمتر و منطقی‌تر باشد، به کشورهای خارجی هجوم می‌آورند.

بررسی‌های اخیر نگرانی‌هایی را در مورد رویای رو به‌زوال آمریکایی در بین سیاستمداران این کشور پدید آورده است. بر‌اساس نظرسنجی مشترک وال‌استریت ژونال و موسسه ان‌او‌آرسی که در ماه اکتبر صورت گرفته است، تنها ۳۶‌درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که رویای آمریکایی همچنان پابرجا و استوار است و اگر سخت کار کنید، پیشرفت خواهید کرد. گفتنی است، این رقم، یک کاهش شدید نسبت به نظرسنجی قبلی می‌باشد.

در عین حال، این نظرسنجی حاکی از آن است که آمریکایی‌های جوان‌تر برای دستیابی به مسکن در تقلا هستند و آمریکایی‌ها در هر سنی به‌طور فزاینده‌ای نسبت به فرصت‌هایی که برای نسل بعدی در دسترس خواهد بود، بدبین و ناامید هستند. البته این مسئله را نظرسنجی اخیر شبکه ان‌بی‌سی هم نشان داد. با تجربه دوران همه‌گیری ویروس کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی که منجر به فرصت‌‌های کار از راه دور شد و سبک زندگی در تبعید را به مردم جهان آموخت، اکنون برخی از آمریکایی‌ها به زندگی در خارج از مرزهای کشورشان فکر مي‌کنند.

با این اوصاف و بنا به گزارش شرکت حقوقی لکسیدی مستقر در اروپا، از سال ۲۰۲۰، روادید دیجیتال مهاجرتی افزایش یافته است. به گفته این شرکت، اکنون ده‌ها کشور روادیدی را ارائه می‌کنند که به کارگران راه دور اجازه می‌دهد تا یک سال تحت شرایط خاصی در کشور میزبان اقامت قانونی داشته باشند. در سراسر رسانه‌های اجتماعی، از‌جمله تیک‌تاک، برخی از آمریکایی‌ها زندگی جدید خود را در خارج از آمریکا مستند می‌کنند و در عین حال تغییر نگرش‌ها را درباره رویای آمریکایی بیان می‌کنند.

جی‌پی استون استریت و آملیا بایستا، دو مهاجر آمریکایی متاهل که در سال ۲۰۱۷ کلرادو را ترک کردند و به اکوادور نقل مکان کردند، اکنون کسب و کاری را برای کمک به مردم برای زندگی در خارج از کشور و کسب درآمد آنلاین اداره می‌کنند. استون استریت به اکسیوس گفت: «ما در کشوری بزرگ شدیم که برای همه فرصت‌ وجود داشت.

اگر باهوش بودید و سخت تلاش می‌کردید، می‌توانستید به رویای آمریکایی برسید، ولی الان دیگر اینطور نیست.» استون استریت که هزینه‌های بالای زندگی در آمریکا را به‌عنوان اصلی‌ترین عامل تصمیم خود برای ترک آمریکا اعلام کرد، گفت: «فقط یک حادثه پیش‌بینی نشده لازم است تا به‌طور کامل شرایط را تغییر دهد و آن رویا را از شما دور کند.»

جی‌پی استون استریت و آملیا بایستا گفتند که شاهد افزایش زیاد افرادی بوده‌اند که هم به فکر خروج هستند و هم قدم‌هایی برای تحقق این فکر و تصمیم برداشته‌اند. اکثر دنبال‌کننده‌های آنها در فضای مجازی افرادی هستند که در آستانه بازنشستگی یا در حال بازنشستگی هستند و به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر توان مالی زندگی در آمریکا را ندارند و به‌دنبال کیفیت زندگی بالاتر در جای دیگر هستند.

اگرچه این دو نفر قبل از ترک آمریکا درگیر بدهی‌های پزشکی، وام دانشجویی و کارت اعتباری شدند، اما این زوج از زمان نقل‌مکان به اکوادور اکنون بدون بدهی هستند. این دو که در دهه ششم زندگی خود هستند، گفتند «پیری معکوس» را تجربه می‌کنند و دلیل آن کاهش استرس ناشی از زندگی در خارج از آمریکا‌ست.

البته باید بگوییم هیچ داده رسمی از آژانس‌های فدرال آمریکا وجود ندارد که میزان واقعی مهاجرت از آمریکا را توضیح دهد. تا سال ۲۰۲۰، وزارت امور خارجه تخمین زد که ۹ میلیون شهروند آمریکایی در خارج از مرزهای این کشور زندگی می‌کنند، اما به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این آژانس، دیگر این برآوردها را ارائه نمی‌دهد.

از سوی دیگر، شهروندان آمریکایی هم ملزم به ثبت سفر خود در این وزارتخانه نیستند و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به اکسیوس گفت که وزارت خارجه نمی‌خواهد ارقام نادرست ارائه دهد و بنابراین هیچ اظهارنظری در این رابطه ندارد. اما این واقعیت همچنان وجود دارد که افراد بسیار بیشتری به‌دنبال مهاجرت به آمریکا هستند تا ترک آن. با این حال تغییر شگرفی در بطن جامعه آمریکا در حال رخ دادن است و برای نسل‌های جوان‌تر آمریکا، جهان فراتر از «سرزمین رویاها»، بستری برای زندگی آسان‌تر و چه‌بسا جذاب‌تر از رویای آمریکایی باشد.

کدخبر: ۵۵۱۰۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر