کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۷۲۷
تاریخ خبر:

آرمند؛ نقش اول شب خونین پاریس

آرمند؛ نقش اول شب خونین پاریس

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| ساعت 9 شب شنبه به وقت فرانسه، یک توریست آلمانی-فیلیپینی طی یک «حمله تروریستی» در نزدیکی برج ایفل به قتل رسید. روز گذشته مشخص شد که عامل این جنایت یک تندرو و ایرانی‌تبار است و برای «گرفتن انتقام مسلمانان» این حمله را انجام داده. خیلی زود رسانه‌ها نام و عکس او را منتشر کردند و معلوم شد نه تنها نامش در لیست «تهدید برای امنیت ملی» بوده، بلکه چهار سال هم به دلایل مشابه در زندان به سر برده است.

آرمند رجب‌پور میاندوآب، جوان 26ساله فرانسوی-ایرانی که به جز کشتن یک توریست، دو نفر دیگر را هم مجروح کرده، نزد پلیس شناخته شده است و از مشکلات روانی شدید رنج می‌برد. ظاهرا آرمند با استفاده از یک چاقو و چکش، یک مرد 23 ساله آلمانی-فیلیپینی را به قتل رسانده است.

این مرد آلمانی به همراه همسرش در حال قدم زدن بوده که آرمند به آن‌ها حمله می‌کند. یک راننده تاکسی که در حال عبور از این منطقه بوده صحنه را می‌بیند و با دویدن به سمت مهاجم، جان همسر توریست آلمانی را نجات می‌دهد. مرد آلمانی از پشت و از ناحیه شانه چاقو می‌خورد و به دنبال ایست قلبی تنفسی جان خود را از دست می‌دهد.

بعد از مداخله راننده تاکسی، آرمند به آن سمت پل رودخانه «سن» می‌دود و به دو نفر دیگر حمله می‌کند. یکی از این قربانیان یک مرد انگلیسی 66ساله است که با چکش به چشم او حمله شده. قربانی دیگر هم یک مرد فرانسوی 60ساله است که از ضربات چکش شدیدا آسیب دیده. یک سوپرمارکت‌دار 37 ساله شاهد این حمله بوده است.

او در حالی که در یک بار نشسته بود متوجه فریاد «کمک» می‌شود و آرمند را در حال حمل چکش می‌بیند. پنج تا ده دقیقه بعد پلیس از راه می‌رسد و او را با استفاده از شوکر دستگیر می‌کند. پس از دستگیری، آرمند به پلیس گفت که «از آنچه در غزه اتفاق می‌افتد عصبانی است و فرانسه در جنایات اسرائیل شریک است.» او همچنین گفته که از دیدن مرگ مسلمانان، چه در افغانستان و چه در فلسطین، خسته شده است.

دانشجوی سابق زیست‌شناسی، عضو حال حاضر داعش
آرمند در سال 1997 از پدر و مادر ایرانی خود در پاریس به دنیا آمد و تا به امروز با والدین خود در جنوب پاریس زندگی کرده است. ظاهرا والدین او هرگز مسلمان نبوده‌اند. بر اساس اسناد دادستانی، آرمند در سال 2015 پس از اینکه با یکی از حامیان داعش به‌صورت آنلاین آشنا شد، به دین اسلام رو آورد.

کمی پیش از این حمله این جوان ایرانی‌تبار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و مسئولیت اقدامات پیش‌رویش را برعهده گرفت. این ویدئو به دلایل امنیتی بدون صدا از طرف رسانه‌ها منتشر شده اما به گفته یک منبع امنیتی، آرمند در این ویدئو به «رویدادهای کنونی، دولت (فرانسه) و کشتار مسلمانان بی‌گناه» اشاره کرده است.

در این ویدئوی تقریبا دو دقیقه‌ای آرمند با ابوحفص، رهبر فعلی داعش بیعت کرد و گفت از این گروه حمایت می‌کند. او در این ویدئو مدعی شد که این حمله را برای گرفتن انتقام مسلمانان انجام داده اما هیچ اشاره‌ای به فلسطین یا غزه نکرد. بازرسان نمی‌دانند این ویدئو دقیقا چه زمانی ضبط شده اما همزمان با این حمله در فضای مجازی منتشر شده است.

نگاهی به صفحه فیسبوک رجب‌پور نشان می‌دهد که او با تروریست‌های متعددی در ارتباط بوده است؛ افرادی که در سال‌های مختلف در حمله‌های تروریستی نقش داشته و دو پلیس و یک کشیش کاتولیک را به قتل رسانده‌اند. اسم آرمند در لیست افراد تحت نظارت پلیس ثبت شده که به معنای «تهدید برای امنیت ملی» است.

در سال 2016، زمانی که تنها 19سال داشت و دانشجوی رشته زیست‌شناسی بود، متهم به طراحی یک حمله خشونت‌آمیز در منطقه لا دیفنس در غرب پاریس شد. این عملیات را یک جهادگر مستقر در سوریه برنامه‌ریزی کرده بود اما آرمند موفق به انجام آن نشد. او به همین دلیل به پنج سال حبس محکوم شد و در سال 2020 پس از چهار سال از زندان آزاد شد و تحت درمان روحی و روانی قرار گرفت.

علت آزادی پیش از موعد او این بود که او ادعا کرد «برنامه افراطی‌زدایی» را گذرانده و دیگر به اسلام علاقه‌ای ندارد. با این حال فعالیت‌های آنلاین او نشان می‌داد که آرمند همچنان درباره چگونگی ساخت بمب فسفری جست‌وجو می‌کرده است.

پلیس فرانسه می‌گوید آرمند در دورانی که در زندان بود درمان خود را شروع کرد و تا بعد از آزادی هم آن را ادامه داد. یک منبع پلیس به خبرگزاری‌ها در این‌باره گفته است: «به نظر می‌رسید که در حال بهبودی است اما از تابستان سال 2022 دوباره باعث نگرانی ما شد. او شخصیتی به شدت ناپایدار و تاثیرپذیر دارد.»

کدخبر: ۵۵۰۷۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر