کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۲۹۳
تاریخ خبر:

آرایش نمایشی تلویزیون تا پایان سال ۱۴۰۰

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | سالی که ماه‌های آخر آن در حال سپری شدن است برای تلویزیون از منظر سریال‌ها خوب نبود. در اتفاقی کم سابقه، شبکه‌های سراسری بارها سراغ بازپخش سریال رفتند و مدت‌ها کارکرد آنها شبیه آی‌فیلم و تماشا بود. این شبکه‌ها سریال تولیدی ندارند و آنچه پیش‌تر روی آنتن رفته است را بازپخش می‌کنند. این شب‌ها بعد از مدت‌ها هر سه شبکه یک، دو و سه سریال جدید دارند. سوال این است که با پایان این مجموعه‌ها هر کدام از شبکه‌ها چه گزینه‌ای برای پخش در اختیار دارند؟ آیا سراغ سریال جدید می‌روند یا دست به دامن مجموعه‌های خارجی یا بازپخش آثار ایرانی خواهند شد؟

شبکه یک| گزینه‌ای به نام ۸۷ متر
این شب‌ها شبکه یک سریال «بعد از آزادی» را در کنداکتور قرار داده است. این سریال را محمدعلی باشه آهنگر در چهل قسمت آماده کرده که شایعاتی مبنی بر کوتاه شدن آن به گوش می‌رسد. فعلا ۲۶ قسمت روی آنتن رفته و ۱۴ قسمت دیگر باقی است. یک روز از هفته خلاصه سریال پخش می‌شود و با احتساب این مسئله ۱۲بهمن پخش «بعد از آزادی» به پایان می‌رسد.

احتمال زیاد چند شب به پخش خلاصه قسمت‌ها و پشت صحنه اختصاص می‌یابد و شبکه یک از ۱۶ بهمن سراغ اثر جدید می‌رود. این شبکه برای جبران کمبود پخش سریال جدید در سال ۱۴۰۰ احتمالا سراغ ۸۷ متر کیانوش عیاری خواهد رفت. این سریال قرار بود تابستان روی آنتن برود اما این اتفاق رخ نداده است. شبکه یک گزینه‌ای دیگر هم در اختیار دارد: به کارگردانی علیرضا نجف زاده. با توجه به حال و هوای رجب و شعبان این سریال کمدی می‌تواند، برگ برنده شبکه یک باشد.

شبکه دو| از سرنوشت می‌آید؟
وضع شبکه دو در سال جاری خوب نبود. این شبکه بعد از مدت‌ها بالاخره سریالی جدید روی آنتن برده و تاکنون هشت قسمت از فصل دوم نوار زرد پخش شده است. شبکه دو تصمیمی منطقی درباره سریال‌هایش گرفته ؛ به این ترتیب که پنجشنبه‌ها خلاصه قسمت‌های هفته را روی آنتن می‌فرستد و جمعه‌ها به‌جای سریال برنامه بسته پیشنهادی را در کنداکتور قرار می‌دهد.

با احتساب این مورد، سریال نوار زرد ۲ در تاریخ ۲۶ بهمن به پایان می‌رسد. با توجه به این که این تاریخ مصادف است با روز سه‌شنبه، شبکه دو می‌تواند خلاصه سریال به همراه پشت صحنه را پخش کند. از سی بهمن هم سریال جدید را روانه آنتن می‌کند.
شبکه دو فصل چهارم از سرنوشت را در اختیار دارد اما ممکن است آن را برای ماه رمضان نگه دارد. شاید به سیاق ماه‌های گذشته سریال تکراری یا خارجی پخش کند که این امتیازی منفی برای این شبکه است.

شبکه سه|همچنان برف بی‌صدا می‌بارد
در میان شبکه‌ها، شبکه سه در سال جاری بهترین شرایط از نظر پخش سریال را داشت. سه تنها شبکه‌ای است که کنداکتورش خالی نماند و امسال هم مثل همیشه سریال جدید ایرانی داشت. حتی در باکس غیر اصلی هم سریال پلاک ۱۳ را در کنداکتور قرار داده است.
از ابتدای این ماه شبکه سه سراغ پخش سریال برف بی‌صدا می‌بارد رفته است. این سریال در ۱۰۰ قسمت آماده شده که حالا بیش از یک پنجم آن روی آنتن رفته. بقیه سریال هم تا پایان سال پخش می‌شود و خیال شبکه سه از این بابت راحت است.

شبکه پنج | به امید رعد و برق
در چند سال اخیر شبکه پنج، به سنت ساخت و پخش سریال‌ها بازگشته است. هر چند خاطرات خوش گذشته را تکرار نکرده اما همین قدر که می‌خواهد «فعال» باشد امتیازی مثبت محسوب می‌شود. شرایط شبکه پنج به گونه‌ای است که مخاطب هنوز عادت نکرده به شکل پیوسته از آن انتظار سریال جدید داشته باشد.

این رویه به نفع شبکه پنج نیست و شاید مسئولان آن برای رقم زدن اتفاق مهم‌تر، به‌زودی سراغ پخش رعد و برق بهروز افخمی بروند.
این سریال قرار بود ماه رمضان اخیر پخش شود که مشکلات فنی پس از یک قسمت آن را از آنتن بازداشت. شاید شبکه پنج رعد و برق را برای رمضان آینده نگه دارد. این شبکه فصل جدید سریال داستان یک شهر ساخته محمد‌رضا آهنج را در اختیار دارد.

آیا سراغ یکی از این دو سریال می‌رود یا باز هم به سریالی خارجی متوسل می‌شود؟ شبکه پنج به‌تازگی پخش سریال کره‌ای ذهن زیبا را شروع کرده است اما ناگفته پیدا است برای شبکه‌ای که می‌خواهد سری توی سرها داشته باشد، فقط سریال ایرانی جدید کمک کننده است.

کدخبر: ۴۳۷۲۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر