کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۱۱۴۸
تاریخ خبر:

درباره آرات حسینی؛ اعجوبه‌ای بی‌نظیر یا طفلک قربانی؟

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | تمجید رسانه‌های بین المللی و لئو مسی‌ از آرات حسینی و انتقادهای کارشناسان داخلی ‌از شیوه پرورش او. بعد از کامنت لیونل مسی و باشگاه بارسلونا پای پُست آرات حسینی یکبار دیگر این کودک ورزشکار ایرانی در کانون توجه رسانه‌های ایران و جهان قرار گرفت. همین روزها اما یک بحث دیگر هم در شبکه‌های اجتماعی در جریان است.

عده‌ای انتقاداتی از عملکرد محمد حسینی پدر آرات مطرح کردند که شاید بعضی از آن‌ها پشتوانه منطقی و علمی هم نداشته باشد و بعضی هم با آن مقابله کردند اما اینجا ما اظهارات دو طرف این مجادله را فقط روایت می‌کنیم.‌

* یک: یک گروه معتقدند پدر آرات حسینی به او ورزش‌های سنگین و مکمل‌ها و داروهای بدنسازی می‌دهد که برای او آسیب‌رسان است و این روش در آینده به روحیه کودکانه او ضربه می‌زند. از سوی مقابل هم گروهی معتقدند آرات در مسیر موفقیت قرار دارد و این تمرین‌ها آینده او را تضمین می‌کند. این خرده گرفتن‌ها هم از روی حسادت جامعه ایرانی است. خلاصه یک فضای دو قطبی شکل گرفته که جلوتر به جزئیات آن می‌پردازیم اما در مورد خود بلندپروازی‌های پدر آرات هم بحث زیاد است.

به طور مثال متن گفت‌و‌گویی از او با امیر تتلو در اینستاگرام منتشر شده که او نوشته:« من تا ۱۵ سالگی آرات برنامه دارم. آرات ۱۵ ساله جوون‌ترین بازیکن جام‌جهانی لقب می‌گیره که تونسته با گلش رکورد پله افسانه‌ای رو بشکنه. بارسلونا و لیورپول برای من نه هدف بوده و نه آرزو. آرزو برام شکستن رکورد پله تو اولین حضور آرات تو جام جهانیه.

آرات وقتی نوزده سالش میشه دومین حضور تو جام جهانی رو خواهیم دید اون موقع جام فقط مال ایرانه. ۲۳ سالگی آرات همه دنیا نا‌امیدن از گرفتن جام. آرات همه معادلاتو برهم خواهد زد. تمام» سایت ورزش سه هم چند روز پیش مشابه همین جملات را از قول خود آرات حسینی در یک مصاحبه منتشر کرده بود.

مشکل اما اینجاست این پیش‌بینی به هیچ‌وجه نمی‌تواند اتفاق بیفتد چون حداقل سن ورود برای جام‌جهانی فوتبال ۱۶ سال است. بنابراین آرات حتی اگر مهارت لازم را داشته باشد هم نمی‌تواند در سن ۱۵ سالگی رکورد پله را بزند. ضمن اینکه بعضی کاربران نسبت به درآمدزایی پدر آرات با تبلیغات در صفحه اینستاگرام این کودک هم ایراد گرفتند.

* دو: یک کاربر در رشته توئیتی نوشت مصرف مکمل‌ها و داروهای بدنسازی مثل استروئیدهای آنابولیک به بدن این کودک آسیب می‌زند و مشکلاتی مثل آکنه، فشار خون بالا، سمیت کبدی،‌ تغییرات ساختاری خطرناک در بطن چپ قلب، ایجاد وضعیت عدم تعادل هورمون‌ها درست می‌کند. این ادعا البته اثبات نشده اما بعضی هم از این زاویه به پدر آرات یعنی محمد حسینی انتقاد کردند که او با تحمیل یک زندگی نمایشی به فرزندش فرصت بازی‌های کودکانه و رشد روانی درست را از او گرفته.

از سوی مقابل گروهی با این دیدگاه مخالفت کردند و نوشتند این کامنت‌ها بیشتر از روی حسادت است وگرنه آرات بعدها در دوره بزرگسالی به یک ورزشکار حرفه‌ای و پردرآمد تبدیل می‌شود. آیدا توکلی کارشناس ارشد تربیت بدنی در گفت‌و‌گو با هفت صبح توضیح می‌دهد که این ورزش‌های سنگین از نظر پزشکی بدن و مغز را بی‌‌رمق می‌کند و در دوره بزرگسالی موجب کاهش فعالیت بخشی از مغز می‌شود. او برای بیان این دیدگاه به پژوهش‌هایی که مجله تخصصی Current Biology منتشر شده استناد می‌کند.

این کارشناس ورزشی به عنوان مثال یک کودک آمریکایی-اوکراینی به نام ریچارد ساندراک را مثال می‌زند که در کودکی تحت نظارت پدرش تمرین‌های سخت بدنسازی انجام می‌داد. مدت‌ها مورد توجه رسانه‌ها بود و به او لقب هرکول کوچک یا آرنولد کوچک داده بودند. بعدها اما در دوران بزرگسالی از دنیای ورزش فاصله گرفت و حالا در ۲۸ سالگی روابط تیره‌ای با پدرش دارد.

* سه: آرات حسینی متولد ۱۳۹۲ است. چند سال پیش فیلم هنرنمایی او در رشته ژیمناستیک در چین و کشورهای مختلف پخش شد و حتی بین کاربران خارجی بازتاب وسیعی داشت. بعد او به حرکات فری‌استایل و نمایشی با توپ روی آورد و با مهاجرت از ایران به انگلیس در آکادمی‌های ورزشی مشهوری در دنیا هم تمرین کرد.

فیلم‌هایی از او منتشر شده که با تکیه بر تکنیک و البته استفاده از قدرت بدنی افزونترش ،‌در مسابقاتی که در کمپ تیم لیورپول انجام می‌شود یک تنه همه را دریبل می زند و گل می زند. حالا هم فیلمی از او پخش شد از روپایی زدن و ضربه برگردان که آن را به لیونل مسی تقدیم کرد و ستاره آرژانتینی بارسا برای او کامنت گذاشت:‌ «متشکرم، کلاس بالایی در حرکاتت می‌بینم و تحت تاثیر قرار گرفتم، در آغوش می‌ گیرمت.»

صفحه رسمی اینستاگرامی باشگاه بارسلونا هم ویدئوی او را بازنشر کرد که ۷٫۵ میلیون بار دیده شد. این ویدئو در صفحه‌های مشهور فوتبالی مثل ۴۳۳ هم منتشر شد. اخیرا به واسطه لایو مشترک او با امیرتتلو هم تعداد فالوئرهای آرات بالا رفته و به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده. خیلی از ورزشکاران مشهور ایرانی مثل شجاع خلیل‌زاده، علی علیپور، هادی چوپان، زهرا نعمتی و بعضی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی هم او را تحسین می‌کنند.

آرات متولد بابل است و از دو سالگی در مسابقات استعدادیابی مختلف شرکت می‌کرد تا اینکه تابستان پارسال خبر مهاجرت او منتشر شد. در مرحله اول مدتی همراه با پدرش در ترکیه اقامت داشت و بعد به لندن رفت. در چند مقطع شایعه قرارداد آکادمی بارسلونا و لیورپول با او مطرح شد اما پدرش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که فیفا اجازه قرارداد بستن با افراد زیر ۱۶ سال را به باشگاه‌ها نمی‌دهد و فعلا آرات صرفا در آکادمی لیورپول تمرین می‌کند. محمد حسینی در همین مصاحبه بود که شایعه مصرف استروئید توسط آرات را هم مسخره توصیف کرده بود چون به گفته او چند مرتبه از او باشگاه‌های اروپایی تست گرفتند و نتیجه آن منفی بوده.

کدخبر: ۳۲۱۱۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر