کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۲۲۱
تاریخ خبر:

‌مجیدی پرونده حضور ‌قلعه‌نویی در استقلال را بست؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | بازی بزرگ هفته بیست و هفتم با پیروزی استقلال بر سپاهان به پایان رسید. این بازی اتفاقات و سوژه‌های مهمی در خود داشت که مهم‌ترین آنها را مرور می‌کنیم.

*** پرونده قلعه‌نویی-استقلال بسته شد؟
تا همین چند هفته پیش، امیر قلعه‌نویی جدی‌ترین آلترناتیوی فرهاد مجیدی بود. از وقتی وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد ‌ تا اطلاع ثانوی پرسپولیس و استقلال حق ندارند مربی و بازیکن خارجی جذب کنند، تعداد گزینه‌های مربیگری این دو تیم به ویژه استقلال به شدت کم شد. نام آندره‌آ استراماچونی که گزینه اول هواداران استقلال بود، به کل از لیست کاندیداهای مربیگری استقلال خارج شد و پرویز مظلومی سرمربی تیم ملی جوانان شد. به این ترتیب امیر قلعه‌نویی، علیرضا منصوریان، محمود فکری و جواد نکونام مهم‌ترین گزینه‌های هدایت استقلال در فصل بعد شدند، البته در صورت ناکامی فرهاد مجیدی!

طبیعتا بخش بزرگی از هواداران استقلال، امیر قلعه‌نویی را به عنوان پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر، به سایر گزینه‌ها ترجیح می‌دهند اما واقعیت این است که او سال‌هاست، افتخاری به دست نیاورده است. در سال‌های اخیر، شاید او بهترین نمره را در تیم ذوب‌آهن گرفت که توانست این تیم را نایب‌قهرمان لیگ برتر کند و به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برساند. در سایر تیم‌ها، مثل تراکتور و سپاهان، او هرگز نتوانست انتظارات‌ مدیران و هواداران این دو باشگاه را برآورده کند.

شاید امسال آخرین فرصت قلعه‌نویی برای اثبات و احیای خودش بود اما با اتفاقاتی که در بازی شنبه شب استقلال و سپاهان رخ داد شاید بتوان گفت ‌ دیگر پرونده بازگشت قلعه‌نویی به استقلال هم بسته شده ‌ و او احتمالا باید فصل بعد هدایت تیم مس کرمان! را برعهده بگیرد. البته قلعه‌نویی به توصیه پزشکان در این بازی روی نیمکت سپاهان ننشست اما برای هواداران این تیم، فعلا مهم‌ترین چیز این است که سپاهان در حال از دست دادن شانس کسب سهمیه آسیاست، آن هم با تیمی پرمهره و گران‌قیمت!

*** مجیدی اعتماد هواداران را به دست آورد؟
بازی شنبه شب بهترین و شاید آخرین فرصت فرهاد مجیدی برای به دست آوردن اعتماد هواداران استقلال بود. تیم او البته در دو بازی آخر نمایش‌های خوبی داشت اما بازی با سپاهان، کلیدی‌ترین بازی باقی مانده استقلال برای مجیدی بود که پایان خوشی هم برای او به همراه داشت. البته این پایان خوش به این سادگی هم رقم نخورد. استقلال با اخراج آرش رضاوند در اواخر نیمه اول مجبور شد یک نیمه را مقابل سپاهان ۱۰ نفره بازی کند و این می‌توانست شرایط را برای مجیدی خطرناک کند اما تعویض‌های فرهاد در این بازی جواب داد.

او توانست تیم ۱۰ نفره‌اش را به شکلی مدیریت کند که از پس تیم سپاهان بربیاید. در این میان البته نباید از نمایش ضعیف سپاهان به خصوص بعد از ۱۰ نفره شدن استقلال گذشت. در نیمه اول که سپاهان تقریبا هیچ موقعیتی نداشت و در حالی که می‌توانست نیمه دوم را هجومی آغاز کند، باز هم رو به یک بازی محتاطانه آورد و نتیجه اینکه در عرض ۱۰ دقیقه، از یک تیم ۱۰ نفره دو گل دریافت کرد! تنها پس از دریافت گل دوم بود که سپاهان به خودش آمد اما استقلال که ۱۰ نفره بود، خوب دفاع کرد و به‌رغم دریافت یک گل، توانست در این بازی شش امتیازی به پیروزی برسد.

*** سرنوشت متفاوت مصلح و دانشگر
مجیدی البته خوش‌شانس هم بود که اتفاقات قبل و حین بازی هم به سود استقلال رقم خورد. محرومیت موقت شایان مصلح توسط کمیته انضباطی بخشیده شد و این بازیکن مهم‌ترین نقش را در پیروزی استقلال بر سپاهان ایفا کرد. او در درگیری با شیخ دیاباته، مغلوب حرفه‌ای‌گری و زیرکی او شد و یک پنالتی به استقلال تقدیم کرد و در ادامه هم در دفع سانتر تند و تیز محمد دانشگر دچار اشتباه شد و دروازه خودی را برای بار دوم باز کرد. نمایش او با انتقاد شدید هواداران سپاهان روبه‌رو شده و آنها از اینکه با ایجاد فضای رسانه‌ای باعث شدند تا کمیته اخلاق با بخشیدن مصلح مجوز حضور او در ترکیب اصلی تیم‌شان را صادر کند، پشیمان شده‌اند!

در سوی دیگر اتفاقات برای محمد دانشگر به شکل متفاوتی رقم خورد. او که به دلیل بی‌انضباطی از سوی فرهاد مجیدی مدتی کنار گذاشته شده بود و حتی شایعه جدایی‌اش از استقلال در پایان فصل هم مطرح شد، سرانجام دو روز قبل از بازی بخشیده شد. بخششی که البته حاشیه‌هایی هم به همراه داشت، از جمله شایعه دلخوری وریا غفوری و علی کریمی! هر چه بود، دانشگر بازی با سپاهان را از روی نیمکت آغاز کرد ولی در پایان بازی یکی از عوامل اصلی پیروزی تیمش در این بازی حساس بود. او در نیمه دوم به جای مهدی قایدی به میدان رفت و با سانتری که کرد نقش اصلی را روی گل دوم استقلال ایفا کرد‌ اما این پایان کار او نبود. دانشگر در دقیقه ۹۵ هم با جاگیری خوب در مقابل دروازه استقلال، مانع گلزنی استنلی کی‌روش شد و یک گل صددرصد را برای استقلال خرید!

*** طلسم گل ۱۰ برای شماره ۱۰
مهدی قایدی بسیار امیدوار بود که در بازی شنبه شب استقلال مقابل سپاهان بتواند طلسم گل نزدن‌هایش را بشکند اما اخراج آرش رضاوند در اواخر نیمه اول و اجبار فرهاد مجیدی برای ایجاد تغییر در ترکیب تیم ۱۰نفره‌اش منجر به تعویض قایدی در دقیقه ۴۹ و به زمین فرستادن محمد دانشگر شد. قایدی اما که هرگز دوست نداشت از زمین بیرون برود، از فرط ناراحتی وقتی خط طولی زمین را رد کرد ناخودآگاه بغضش ترکید و بابت تمام روزهایی که فشارها برای گل نزدنش بیشتر و بیشتر شد، اشک ریخت.

ستاره ۹ گله استقلال مدت‌هاست علاقه دارد تعداد گل‌های زده‌اش را دو رقمی کند و حالا که چندین هفته از باز نشدن پایش به گل می‌گذرد، فشار زیادی را تحمل می‌کند. مدام رسانه‌ها و هواداران انتظار دهمین گل او را می‌کشند و خودش نیز بابت وعده‌ای که به هواداران داده بسیار نگران است. قایدی اوایل فصل جاری بود که وعده داد تعداد گل‌هایش در لیگ نوزدهم دورقمی باشد و حالا برای تحقق این وعده فقط سه بازی دیگر فرصت دارد.

*** نورافکن از چه چیزی دلخور است؟
نورافکن در حضور ۴۵ دقیقه‌ای‌اش در بازی مقابل استقلال، به مانند بازی رفت دو تیم روی اعصاب هواداران استقلال پیاده‌روی کرد اما این بار به جای گلزنی به تیم سابقش، روش دیگری را برای جنگ با استقلالی‌ها انتخاب کرد. معلوم نیست چه اختلافی بین او و وریا غفوری وجود داشته که در دقیقه ۴۱ بازی ‌آتش این اختلاف‌ به شکل عجیبی سر باز کرد. در آن صحنه کاملا مشخص بود که وریا و امید با حرف‌هایی که خطاب به همدیگر می‌زنند، عمق دوستی‌شان! را به یکدیگر نشان می‌دهند. اگرچه عارف غلامی و علی کریمی و فرشید اسماعیلی سعی کردند مانع حاد شدن ماجرا شوند اما کاملا مشخص بود که نورافکن و وریا به این راحتی نمی‌توانند از کنار این درگیری عبور کنند و آنقدر به همدیگر حرف زدند که نهایتا از داور کارت زرد گرفتند.

یکی دو دقیقه بعد نوبت آرش رضاوند بود که طرف حساب نورافکن شود و با ضربه‌ای به او در میانه زمین که عمدی تشخیص داده شد، اخطار دوم را بگیرد و از زمین اخراج شود. بین دو نیمه، کادر فنی سپاهان تصمیم گرفت نورافکن را تعویض کند چرا که امید آنقدر از دست همبازیان سابقش ناراحت بود که امکان اخراج او در نیمه دوم وجود داشت. این دعوا البته به همین جا ختم نخواهد شد و شاید نورافکن بخواهد در بازی هفته آینده دو تیم در جام حذفی هم چهره اصلی میدان باشد و کاری کند که هواداران استقلال در فضای مجازی، بیشتر به او آلرژی پیدا کنند.

کدخبر: ۳۴۳۲۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر