کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۲۰۵۴
تاریخ خبر:

۱۰  راه حل برای خاموش کردن خشم

رپرتاژ آگهی | همه‌ی ما با واژه‌ی خشم آشنا هستیم. بسیاری از ما، شخصا درگیر این احساس شده‌ایم و برخی دیگر مورد خشم دیگران واقع شده‌ایم. احتمالا به خوبی با حالاتی که احساس خشم در ما و دیگران ایجاد می‌کند آشنایی داریم و رنگ قرمز و حرارت زیاد آن در ذهن همه‌ی ما ثبت شده‌است.

چه بسیار تصمیماتی که اثر عدم کنترل خشم و از روی هیجان گرفته‌ایم و بعدا پشیمان شده‌ایم. خیلی از ما در اثر خشم ناگهانی دل‌های عزیزان خود را شکسته‌ایم و یا مورد دل شکستگی واقع شده‌ایم. پس می‌دانیم که این حس در عین طبیعی بودن می‌تواند نتایج بسیار مخربی به بار بیاورد.

خود احساس خشم به خودی خود بد نیست و به طور طبیعی می‌تواند در اثر بسیاری از مسائل در ما ایجاد شود. مسئله‌ای که حائز اهمیت است، نحوه برخورد ما با این احساس و مدیریت آن است. اگر نتوانیم خشم خود را کنترل کنیم، احتمال اینکه آسیب ببینیم و یا به افراد دیگر آسیب برسانیم، زیاد است.

خوشبختانه جواب این سوال مثبت است. در این مطلب تلاش کرده‌ایم شما را با راه‌هایی آشنا کنیم که می‌توان از طریق آنها خشم را کنترل کرد. اگر شما هم مشکل کنترل خشم دارید قصد دارید در سلامت روان خود را کنترل کنید؛ با ما همراه باشید و این نوشته را تا انتها مطالعه کنید.

۱_ قبل از صحبت کردن فکر کنید.

همیشه سعی کنید قبل از اینکه درباره موضوعی که شما را عصبانی و خشمگین کرده‌است، فکر کنید و بعد از جمله بندی‌ها صحبت کنید. زمانی که خشمگین می‌شوید معمولا اختیاری برای صحبت کردن درباره موضوعی که شما را خشمگین کرده‌است ندارید. بنابراین سعی کنید درباره آن موضوع به طور کامل فکر کنید و همه جوانب را بررسی کنید و سپس آن را در قالب جمله در آورید تا طرف مقابل را ناراحت نکنید و خود نیز به احساس پشیمانی دچار نشوید.

۲_ هنگامی که آرام شدید، ناراحتی خود را بازگو کنید.

10 راه حل برای خاموش کردن خشم

گفتیم که بهتر است ابتدا فکر کنید و سپس درباره آن موضوع صحبت کنید. برخی افراد نمی‌توانند در همان لحظه صحبت کنند. گاهی بهتر است که تا زمانی که آرام می‌شوید صبر کنید. افرادی هستند که حتی بعد از فکر کردن و آماده کردن حرف‌های خود، اگر کامل آرام نشده‌باشند، نمی‌توانند به خوبی صحبت‌های خود را کامل کنند و میان کلام خود باز هم عصبانی و خشمگین می‌شوند. این افراد بهتر است که بعد از این که کاملا آرام شدند، صحبت کنند.

۳_ کمی ورزش کنید.

ورزش کردن یکی از بهترین راه‌ها برای تخلیه انرژی است. اگر ورزش خاصی را انجام می‌دهید، زمانی که عصبانی می‌شوید سعی کنید به سراغ آن بروید و خشم خود را خالی کنید. انجام دادن یک فعالیت بدنی مانند دویدن و یا کیک بوکسینگ، حتی ورزش‌هایی که به مدیتیشن نزدیک هستند مانند یوگا و ورزش‌های مشابه آن، می‌توانند بسیار کمک کننده باشند و انرژی منفی شما را تخلیه کنند.

۴_ به خود استراحت بدهید.

اگر موضوعی شما را عصبانی و خشمگین کرده‌است، از موضوع برای مدتی دوری کنید. پرخاشگری و خشمگین شدن تنها مخصوص کودکان نیست، بنابراین راه تربیتی که با نام تایم اوت یا وقت استراحت هم برای کودکان در نظر گرفته می‌شود تنها برای آنان مفید نیست. می‌تواند برای بزرگ‌ترها هم در نظر گرفته شود و برای آنها مفید باشد.

هنگامی که عصبانی هستید، از همان لحظه تا موقعی که باید مسئله را حل و بازگو کنید، زمان استراحت در نظر بگیرید. در این زمان استراحت به هیچ چیزی فکر نکنید و استراحت کنید. همین زمانی که به سکوت و استراحت می‌گذرد، استرس و اضطراب را از شما دور می‌کند و با راحتی بیشتری می‌توانید به بررسی مسئله پیش روی خود بپردازید.

۵_ راه حل های مسئله خود را بررسی کنید.

10 راه حل برای خاموش کردن خشم

به جای این که به این فکر کنید که چرا عصبانی هستید و تمرکز خود را بر روی مسئله‌ی ایجاد شده بگذارید و بیشتر عصبانی بشوید، سعی کنید به راه حل‌های آن مسئله فکر کنید. آیا اتاق به هم ریخته‌ی فرزندتان شما را عصبانی می‌کند، در اتاق را ببندید تا آن را نبینید. آیا از اینکه همسرتان هر شب برای شام دیر می‌رسد غمگین و ناراحت هستید؟ شام را زمان دیرتری آماده کنید. زمانی که هر دوی شما بتوانید برای صرف آن حاضر شوید.

از طرفی این را به خاطر داشته باشید که اتفاق افتادن بسیاری از مسائل از دسترس شما خارج است و نمی‌توانید آنها را کنترل کنید.

۶_ از جملاتی که با من شروع می‌شوند، استفاده کنید.

توصیف شرایط می‌تواند بیشتر شما را عصبانی کند تا حرف زدن درباره شما و موقعیتی که عصبانی‌تان کرده‌است. سعی کنید از جملاتی که با «من» شروع می‌شوند، کمک بگیرید. اگر از اینکه میز غذا جمع نشده است و فرزند یا همسر شما بدون کمک به جمع کردن بشقاب و غذای خودش میز را ترک کرده و رفته است، نگویید که «تو هیچ وقت هیچ کاری انجام نمی‌دهی». به جای آن بگویید که «من از این که میز را جمع نکردی ناراحت هستم و عصبانی شدم.». این طور صحبت کردن هم به سریع‌تر حل شدن موضوع کمک می‌کند و هم کم‌تر عصبانی خواهید بود. همچنین صحبت کردن درباره سوال، به جواب خواهد رسید.

۷_ کینه ورزی نکنید.

بخشیدن یک توانایی فوق‌العاده در جلوگیری از خشمگین شدن است. اگر می‌توانید مسئله‌ای را ببخشید، آن را ببخشید. البته این به معنی آن نباشد که برای حل کردن موضوع تلاش نکنید و آن را رها کنید تا هر بار شما را ناراحت و خشمگین کند. اما اگر بخشش باشد، بسیاری از مسائلی که خشم شما را برمی‌انگیزد، بهبود بخشیده می‌شوند.

کینه ورزیدن می‌تواند روابط را به قهقرا بکشاند. اگر کینه‌ای باشید، حتما با مشکل مواجه خواهیدشد. کینه بار سنگینی است که حمل آن هم شما را اذیت می‌کند و هم به دیگران آسیب می‌رساند.

۸_ شوخ طبعی را فراموش نکنید.

هنگامی که عصبانی و خشمگین می‌شوید، می‌توانید با شوخ طبعی مسئله را بهتر عنوان کنید. اگر عصبانی هستید از زبان تند و نیش دار استفاده نکنید. سعی کنید با شوخ طبعی عصبانیت خود را ابراز کنید تا طرف مقابل را تحریک نکنید. البته شرایط تعیین کننده‌ی این است که می‌توان از شوخ طبعی کمک گرفت یا نه. اگر نسبت به شخصی عصبانی شده‌اید که نمی‌تواند با او شوخی کنید و ترجیح شما استفاده از لحن مستقیم و رک است، همان بهتر است. اما در بیشتر مواقع یک لحن شوخ اگر چاشنی عصبانیت شما بشود، نتیجه بهتر خواهد بود.

۹_ مدیتیشن کنید.

از تکنیک‌های مدیتیشن استفاده کنید و خود را آرام کنید. نفس‌های عمیق بکشید. چشمان خود را ببندید. یک صحنه‌ی زیبا و آرام را متصور شوید و سعی کنید کم‌تر خود را اذیت کنید. سخت نگیرید و دائما به خود بگویید که آرام باشید. تکنیک‌های ریلکسیشن معمولا جواب می‌دهند و شما را آرام‌تر می‌کنند.

۱۰_ از متخصص کمک بگیرید.

گاهی لازم است برای کنترل خشم خود از یک متخصص کمک بگیرید. هیچ اشکالی ندارد، مواقعی هستند که کاری از دست شما برنمی‌آید و نمی‌توانید برای آن اقدامی بکنید. از یک متخصص روانشناس و یا روانپزشک کمک بگیرید. بدون شک همیشه به تنهایی نمی‌توان برخی مسائل را حل کرد. اگر زمان کافی برای مراجعه به پزشک ندارید میتوانید از وبسایت‌ نوبت دهی آنلاین پزشکان مانند دکترتو استفاده کنید و در زمان خود صرفه جویی کنید.

کدخبر: ۴۶۲۰۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر