کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۸۳۶
تاریخ خبر:

«کلبه‌ای در مه» همان «می جان» است؟

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | از نیمه خرداد شبکه سه پخش سریالی جدید به نام «کلبه‌ای در مه» را شروع کرده.سریالی که در آستانه پخش نوشتیم این نسخه‌ای است از سریال ناتمام «می جان». در آذر سال پیش هم شرح مفصلی بر سرنوشت «می جان» نوشتیم و این سوال را مطرح کردیم که سرنوشت هزینه هنگفت آن چه می‌شود؟ حالا که سریال روی آنتن است همه اتفاقات «می جان» را که ختم به «کلبه‌ای در مه» شد مرور می‌کنیم.

*** مورد اول| توقف به خاطر کرونا
سریال «می جان» یکی از گزینه‌های رمضان ۹۹ شبکه سه بود. به همین خاطر گروه سازنده، بدون وقفه کار می‌کردند تا سریال به آنتن برسد. کرونا اما معادلات را به‌هم زد و پروژه‌های تلویزیونی یکی پس از دیگری تعطیل شدند.با این‌حال «می جان» جزو آخرین سریال‌هایی بود که متوقف شد. این‌همه تلاش، آن هم در گیلان که شرایط کرونایی وخیمی داشت، به این خاطر بود که سریال به وعده‌اش برای پخش در رمضان عمل کند.در نهایت این اتفاق رخ نداد و «می جان» هم به صف سریال‌های تعطیل‌شده پیوست. این سریال اسفند سال ۹۸ رسما متوقف شد.

*** مورد دوم| پروژه به موقع راه نیفتاد
اواخر اردیبهشت سال ۹۹ پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی مجوز از سرگیری تولید را به‌دست آوردند. با این حال سریال «می جان» به راه نیفتاد. همزمان تهیه‌کننده آن سراغ ساخت سری دوم برنامه «سلام صبح بخیر» رفت که شاید همین مشغله یکی از دلایل عدم تولید قسمت‌های باقی‌مانده «می جان» باشد.این اتفاق در حالی رقم خورد که دیگر تهیه‌کننده‌ها از فرصت بهره بردند و سریال‌شان را ادامه دادند تا متحمل هزینه‌ای تازه نشوند. سریال‌های «ایلدا»، «۰۲۱»، «خانه امن»، «شاهرگ»، «شرم» و … از جمله پروژه‌هایی بودند که بعد از صدور مجوز ستاد کرونا به جریان افتادند.

*** مورد سوم| جدایی عوامل می جان
همزمان با طولانی شدن تعطیلی «می جان» کارگردان با تهیه‌کننده دچار چالش شد و در یک گفت‌وگو او را مقصر بلاتکلیفی سریال دانست. این نکته را می‌توان از گفت‌وگوی مرجان اشرفی‌زاده با خبرگزاری صبا فهمید.او درباره سرنوشت «می جان» گفته بود:«این موضوع را تهیه‌کننده اثر می‌تواند توضیح دهد.» اشرفی‌زاده در همین مصاحبه از جدایی خود خبر داده بود: «هم‌اکنون مشغول نگارش قسمت‌های پایانی مجموعه تلویزیونی «الف دزفول» هستم.» دیگر عوامل هم مشغول پروژه‌های دیگر شدند؛‌از جمله بهروز شعیبی، الهام کردا، امیررضا دلاوری و …

*** مورد چهارم| استارت از نو
بعد از مصاحبه مرجان اشرفی‌زاده مشخص شد ‌رابطه میان کارگردان و تهیه‌کننده «می جان» شکراب است. او کمی پیش‌تر گفته بود سریال در تیرماه از سرگرفته می‌شود اما این اتفاق هرگز رخ نداد تا شائبه اختلاف با تهیه‌کننده تقویت شود. بعد از آن سعید پروینی هم با حسن لفافیان به توافق رسید و سریال را با برخی تغییرات در فیلمنامه از سرگرفت. غالب بازیگران هم تغییر کرده‌اند وحالا سام قریبیان، حسام محمودی‌فرد، مریم بوبانی، رزیتا غفاری، فرخ نعمتی و … بازیگران اصلی هستند. اسم سریال هم شده «کلبه‌ای در مه» و از کلمه می جان فقط اسم یکی از کاراکترها باقی مانده.

*** مورد پنجم |هزینه دو سریال برای یک سریال
«می جان» محصول سیما فیلم و شبکه سه بود. ۶۰درصد آن ساخته شده بود که همه چیز نقش بر آب شد و باید برای ساخت آن از نقطه صفر، برآورد جدید داده می‌شد. وقتی کار به مشکل خورد و قرار شد از نو ساخته شود،گروه فیلم و سریال مرکز بسیج صداوسیما کنار شبکه سه قرار گرفت و بخشی از هزینه‌ها را تامین کرد. همه چیز روشن است؛سریال به طور ناقص رها شد،باردیگر از اول به جریان افتاد و حالا هزینه دو سریال خرج اتمام آن شده است!

چه بسا اگر تهیه‌کننده ماجرا را مدیریت می‌کرد و «می جان» در زمان مناسب خود کلید می‌خورد این هزینه گزاف به صداوسیما تحمیل نمی‌شد. در عوض می‌توانست به جای یک سریال،‌دو سریال تحویل تلویزیون دهد.همانطور که گفتیم سال پیش تهیه‌کننده سریال‌هایی که به‌خاطر کرونا به مشکل خورده بودند، با تمهیداتی پروژه‌های خود را نجات دادند و اجازه تحمیل هزینه‌ای گزاف را ندادند. هزینه‌های تولید «می جان» اما دود هوا شد و مثل همیشه «ظاهرا» کسی دنبال مقصر برای جبران مافات نیست.

کدخبر: ۳۹۵۸۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر