کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۳۷۲
تاریخ خبر:

چه زمانی و چگونه از ماسک استفاده کنیم؟

به گفته رییس جمهور از ۱۵تیر ماه استفاده از ماسک در اماکن عمومی و سرپوشیده الزامی بوده و در صورت لزوم، این مصوبه تا مرداد ماه هم تمدید خواهد شد. ماسک ها باید به عنوانی بخشی از استراتژی کامل و تمام عیار اقدامات مانع شدن انتقال ویروس و حفظ جان انسان استفاده بشوند. استفاده از ماسک به تنهای کافی نیست و باید اقدامات دیگر حفاظتی در مقابله با ویروس را نیز در سطوحی انجام داد. حفظ رعایت حداقل فاصله فیزیکی یک متر یا بیشتر با دیگران، شست و شوی مرتب دستها و دوری از تماس دست با صورت یا ماسک از جمله مواردی است که باید در کنار زدن ماسک از سوی افراد رعایت شود.:

ماسک پزشکی یا ماسک های جراحی ماسک های تولیدی به صورت تخت یا چین چین شده هستند. این نوع ماسک ها با بندهایی در اطراف گوش، صورت یا هر دوی آنها به صورت بسته می شوند و طبق تست های صورت گرفته با روشهای استاندارد جهانی (َASTM F۲۱۰۰) این نوع ماسک ها در بالانس و فیلتر بالا ذرات معلق در هوا، تنفس کافی و مقاومت در برابر ذرات نفوذی جریانی بسیار خوب عمل می کنند.

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی ماسک پزشکی باید برای افرادی استفاده شود که در معرض تماس مستقیم با کسانی هستند که دارای علائم بیماری کووید ۱۹ هستند.

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می کند که گروه های زیر از ماسک های پزشکی استفاده کنند

- کارکنان بهداشت و درمان

- هر شخصی با علائم بیماری کووید ۱۹ شامل افرادی با نشانه ها و علائم متوسط بیماری

-افرادی که از موارد مشکوک و قطعی مبتلا به کووید ۱۹ در خارج از مکان های بهداشتی (منازل) مراقبت می کنند

* ماسک های پزشکی همچنان برای مکان های پرخطر و پرریسک نیز توصیه می شود. زمانی که مردم در مکان هایی هستند که انتقال ویروس به صورت گسترده وجود دارد و آنها نمی توانند گارانتی فاصله یک متر یا بیشتر را رعایت کنند، می توانند از ماسک های جراحی استفاده کنند

- افراد با سن ۶۰ سال به بالا

- افراد در هر سنی که دارای شرایط بهداشتی حساسی می باشند (گروه های پرخطر و دارای بیماری های زمینه ای)

ماسک های پزشکی (که به ماسک های جراحی نیز معروف هستند) از حداقل ۳ لایه مواد نبافته مصنوعی ساخته شده اند که دارای لایه های فیلتری به صورت ساندویچی در وسط ماسک هستند.

این نوع ماسک ها که در ضخامت های مختلف در بازار موجود می باشند در سطوح مختلف، در برابر نفوذ جریان مقاوم بوده و دارای دو سطح فیلتر می باشند. به طوری که این نوع ماسک ها از انتقال قطرات تنفسی از داخل پوشش به محیط اطراف و همچنین از محیط بیرون به داخل ماسک را جلوگیری می کند

نکته بسیار مهم در این است که قبل از گذاشتن و برداشتن ماسک های پزشکی بر روی صورت و باید دست ها را با آب و صابون یا موادضدعفونی کننده پایه الکی شست.

این نوع ماسک ها باید محکم بر روی صورت پوشیده شوند و به شدت توصیه می شود هنگامی که ماسک بر روی صورت می باشند، از تماس با این نوع ماسک ها اجتناب کرده و بلافاصله زمانی که این نوع ماسک ها نمناک و تر می شوند باید فورا آنها را تعویض کرد.

نکته بسیار مهم این است، که پوشش این نوع ماسک ها باید با دیگر اقدامات حفاظتی از جمله شست و شوی بهداشتی مرتب دست ها و رعایت فاصله گذاری فیزیکی حداقل یک متر ترکیب شود.

ماسک های پزشکی دستگاه تنفسی از جمله N۹۵، N۹۹،FFP۳، FFP۲ برای کارکنان بخش سلامت و کسانی که در مراقبت از بیماران کووید ۱۹ و یا در مکان هایی که تولید قطرات و اسپری شدن قطرات تنفسی در آنها زیاد است، توصیه می شود ضمن آنکه تاکید شده است که کارکنان بخش های بهداشتی قبل از استفاده از این نوع ماسک ها آنها را بر روی صورت خود امتحان کنند تا کاملا بر روی صورت تعبیه شده و لقی و سستی (شلی) در آن وجود نداشته باشد

ماسک های غیر پزشکی که به آنها ماسک های فابریک یا ماسک های ساخت خانه نیز گفته می شود، ماسک هایی هستند که می تواند از انتشار ویروس از زیر پوشش به شخص دیگر محافظت کند.

ماسک های غیرپزشکی، می تواند توسط همه افراد در مکان های عمومی استفاده شود اما این نوع ماسک ها تاثیرپذیری محدودتری نسبت به ماسک های پزشکی دارند و سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد نمی کند این نوع ماسک ها را به صورت گسترده استفاده شود اما در حال حاضر برای کنترل ویروس کرونا در جامعه برای نواحی با گستردگی بالای انتقال ویروس، در مکان هایی که محدودیت ظرفیت برای کنترل اقدامات بهداشتی از جمله در مکان هایی که رعایت فاصله گذاری فیزیکی بیشتر از یک متر ممکن نیست از قبیل مکان های حمل و نقل عمومی، مغازه ها، محیط های شلوغ - سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند دولت ها استفاده عمومی جمعیت از ماسک های غیرپزشکی را تشویق و ترویج دهند.

این نوع ماسک ها می توانند به صورت تجاری و صنعتی یا ساخت خانگی باشند. این نوع ماسک ها جنرال و استاندارد مانند ماسک های پزشکی نیستند . انواع متعددی از این نوع ماسک ها در بازار وجود دارد که در هنگام استفاده از این نوع ماسک ها باید پوشش بینی، دهات و چانه وجود داشته باشد ضمن آنکه باید این ماسک ها نیز دارای لایه های چندگانه بوده، قابل شست شوی و قابل استفاده مجدد باشند.

یادآوری می شود استفاده از ماسک های فابریک به تنهایی برای حفاظت در برابر ویروس کرونا کافی نیست و مسائلی همچون رعایت حداقل فاصله فیزیکی یک متر از دیگران شست و شوری مرتب دست ها و ادامه دار بودن اجتناب از دست به صورت و ماسک باید حتما صورت گیرد.

کدخبر: ۳۳۷۳۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر