کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۰۶۸۵
تاریخ خبر:

پنج نکته ضروری که تریدرهای رمزارز و فارکس باید ‌رعایت کنند

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی| بازار 24ساعته شوخی‌بردار نیست. بورسی‌ها شرایط بهتری دارند؛ ساعت 9 صبح کارشان را شروع می‌کنند و حتی اگر بخواهند در تمام مدت فعالیت بازار به تابلوي معاملات نمادها زل بزنند، کسی مانع آنها نخواهد شد و با سایت‌هایی که سرورهایشان در داخل کشور مستقر هستند سر‌و‌کار دارند، اما فعالان بازار فارکس و رمزارز دقیقا آن روی سکه هستند.

حتی پلتفرم‌های داخلی تبادل رمزارز در روزهای اخیر و با قطعی اینترنت بین‌المللی با اختلال مواجه شده یا سرعت پاسخگویی عملكردهایشان با توجه به کاهش سرعت اینترنت به حداقل رسیده‌ است. متاسفانه حقیقت این است که بازار رمزارزها منتظر ما ایرانی‌ها نخواهد ماند و ممکن است در دورانی که ما تلاش می‌کنیم تا به حساب کاربری‌مان در پلتفرم‌های تبادل رمزارز وارد شویم، هزار و یک اتفاق در این بازار پرنوسان بیافتد. برای در امان ماندن از چنین ریسک‌هایی، لازم است تا به پنج نکته ضروری توجه داشته باشیم.

یک: حد ضرر کشتی نجات شماست
قابلیت حد ضرر در بسیاری از پلتفرم‌های تبادل رمزارز به کمک تریدرها می‌آید و اخیرا چند پلتفرم ایرانی هم آن را در اختیار کاربرانشان گذاشته‌اند. با سفارش حدضرر شما می‌توانید تعیین کنید که اگر قیمت یک رمزارز از مقدار مشخصی کمتر شد، سفارش فروش به‌صورت خودکار ارسال شود. با این کار شما می‌توانید جلوی ضررهای هنگفت را بگیرید.

برای مثال اگر فعلا قیمت بیت‌کوین در محدوده 19هزار دلار است و احساس می‌کنید در صورت از دست رفتن حمایت 18هزار دلار قیمت می‌تواند کاهش قابل‌توجهی داشته باشد، می‌توانید حد ضرر خود را روی 18هزار دلار تنظیم کنید تا در زمان اختلال اینترنت در صورت ریزش قیمت ضرر چندانی متحمل نشوید. این مورد در بازار فارکس‌ هم وجود دارد. البته در چنین بازاری فارغ از شرایط اینترنت باید به حد ضرر توجه ویژه داشته باشید.

دو: ولت‌های غیرمتمرکز ایرانی در شرایط سخت کمک‌تان می‌کنند
فعالان بازار رمزارزها عموما از کیف‌پول برای نگهداری دارایی‌های رمزارزی خود استفاده می‌کنند. سرویس‌های ارائه‌دهنده کیف‌پول‌های گرم غیرمتمرکز عموما خارجی هستند و در زمان اختلال اینترنت دسترسی به آنها می‌تواند دشوار باشد. اخیرا چند استارتاپ داخلی اقدام به راه‌اندازی کیف‌پول غیرمتمرکز کرده‌اند که همان عملکرد نمونه‎‌های خارجی را دارد و با توجه به استفاده‌ از سرورهای ایرانی، از اختلال اینترنت بین‌الملل در امان هستند. برای دسترسی به دارایی موجود در کیف‌پول غیرمتمرکز تفاوتی ندارد که از کدام سرویس استفاده می‌کنید؛ تنها با وارد کردن کلید خصوصی 12کلمه‌ای می‌توانید به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کنید و عملیات وارد و برداشت را انجام دهید.

سه: در شرایط ناپایدار رمزارز منتقل نکنید
اگر اینترنت ناپایداری دارید و در هر لحظه امکان اختلال در آن وجود دارد، بهتر است بیخیال انتقال رمزارزها شوید. چراکه از زمان ثبت تراکنش در شبکه بلاکچین و دریافت تاییدیه‌های لازم و انجام آن مدتی طول می‌کشد و اگر از اینترنت ناپایدار برای انجام تراکنش استفاده کنید، ممکن است نتوانید نسبت به انجام موفق این تراکنش مطمئن شوید. علاوه بر این، اغلب پلتفرم‌های داخلی تبادل رمزارز درباره نقل و انتقال غیرضروری دارایی‌ها در زمان ناپایداری اینترنت هشدار داده‌اند.

چهار: معاملات کوتاه‌مدت را کنار بگذارید
استراتژی معاملاتی بنا به شرایط قابل تغییر است. بعضی از ما ممکن است به دید بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم و بعضی دیگر سراغ معاملات کوتاه‌مدت برویم. به‌طور خاص در فارکس این موضوع بیشتر موضوعیت پیدا می‌کند. اگر اسکالپر هستید، بهتر است چند روزی ترید را کنار بگذارید. اسکالپرها کسانی هستند که بین معاملات خرید و فروش آنها کمتر از چند ساعت فاصله است و از نوسانات بسیار کوتاه‌مدت برای کسب سود استفاده می‌کنند. در شرایط فعلی ناچاریم که دست‌کم برای مدتی با این استراتژی خداحافظی کنیم و بیخیال کسب سود از نوسانات کوتاه‌مدت شویم.

پنج: سایت‌های ایرانی جایگزین را بشناسید
هیچ‌چیز جای کوین‌مارکت‌کپ و گلس‌نود را برای فعالان بازار رمزارز نمی‌گیرد. CoinMarketCap.com سایتی برای بررسی وضعیت انواع رمزارزها‌ست که در آن اطلاعات مختلفی درباره هر رمزارز ارائه شده و به اندازه فرهنگ لغت برای فعالان بازار رمزارز اهمیت دارد. در زمان اختلال اینترنت که دسترسی به این سایت با محدودیت مواجه می‌شود، می‌توان از نمونه‌های داخلی به‌عنوان جایگزین موقت استفاده کرد.

یکی از آنها وبسایت «ارز دیجیتال» است که با استفاده از APIهای کوین‌مارکت‌کپ همان اطلاعات ضروری را در اختیارتان خواهد گذاشت و می‌توانید از قیمت روز انواع رمزارزها مطلع شوید. GlassNode.com سایت دیگری است که آینه شفافیت بلاکچین به حساب می‌آید. از این سایت برای تحلیل‌های آنچین استفاده می‌کنند و در آن اتفاقاتی که در شبکه‌های بلاکچین می‌افتد قابل رصدکردن است. مواردی مثل فعالیت نهنگ‌ها، واریز و برداشت صرافی‌ها، موجودی کیف‌پول‌های بزرگ و… همگی نتیجه تحلیل‌های آنچین سایت گلس‌نود هستند.

اگر از اطلاعات این سایت برای معامله رمزارزها استفاده می‌کنید و در شرایط اختلال اینترنت دیگر به این اطلاعات دسترسی ندارید، می‌توانید از جایگزین آن یعنی «بلاکچین بلورین» استفاده کنید که برخی داده‌های بااهمیت آنچین را به صورت رایگان منتشر می‌کند. اغلب اطلاعات این سایت از گلس‌نود دریافت می‌شود.

کدخبر: ۴۸۰۶۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر