کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۸۱۸۰
تاریخ خبر:

نقشه آمریکایی‌ها برای لبنان چیست؟

روزنامه هفت صبح | لبنان با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای رو‌به‌روست و دولت این کشور در آستانه ورشکستگی اقتصادی است. پیشنهادات داده شده از سوی ایالات متحده در روزهای اخیر نشان می‌دهد که این کشور درصدد است تا نفوذ خود را در عرصه سیاسی لبنان با تمسک به مشکلات سیاسی داخل این کشور گسترش دهد. اینجا برخی از این موارد را بررسی کرده‌ایم.

* یک: آمریکا برای حمایت از رئیس بانک مرکزی لبنان، مقام‌های دولتی و قضایی این کشور را تهدید کرده است. روزنامه لبنانی «الاخبار» روز شنبه به نقل از منابع خود گزارش کرد که تصمیم قاضی علی ابراهیم، دادستانی کل امور مالی لبنان مبنی بر عدم احضار ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان در پی تهدید آمریکا بوده است. این روزنامه اضافه کرد که دورتی شیا، سفیر آمریکا در دخالتی آشکار و توهین آمیز با چند مقام دولتی در لبنان تماس گرفته و گفته هرگونه تحقیق و بازجویی از ریاض سلامه به تبعات زیادی در پی دارد. دخالت‌های آمریکا پس از تحقیقاتی انجام می‌شود که نشان داده ریاض سلامه در مسئله اخلال ارزی لبنان دخالت داشته است.

* دو: «کلی کرافت» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به تازگی خواستار خلع سلاح «حزب الله لبنان» شده است. کلی کرافت مدعی شده است که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید اطمینان حاصل کند که گروه‌های مسلح در لبنان مانند حزب الله خلع سلاح شده‌اند تا با تقویت نقش نیروهای یونیفل (صلح‌بانان سازمان ملل)؛ این نیروها بتوانند به خوبی خشونت‌ها از سوی شبه نظامیان را مورد بررسی قرار دهند. سفیر آمریکا در ادامه با اعلام نگرانی نسبت به آنچه عملیات‌های شبه نظامیان مسلح خارج از کنترل دولت لبنان عنوان کرده، همچنین مدعی شده است که ایران و سوریه به بازیگران غیردولتی در لبنان تسلیحات می‌رسانند.

کرافت این سخنان را در نشست پشت درهای بسته شورای امنیت عنوان می‌کرد که برای بررسی اجرای قطعنامه ۱۵۵۹ سال ۲۰۰۴ درباره لبنان تشکیل شده بود. پیش از این برخی منابع دیپلماتیک لبنانی در بیروت به روزنامه الاخبار گفته بودند که آمریکا به دنبال اصلاحاتی در نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان موسوم به یونیفل است که بر اساس دو قطعنامه شورای امنیت در لبنان مستقر شده‌اند.

* سه: تارنمای واشنگتن فری‌بیکن شنبه گزارش داد: «تد کروز» سناتور جمهوریخواه آمریکایی طرحی را پیشنهاد داده است تا کمک‌های واشنگتن به لبنان قطع شود. در این گزارش آمده است: کروز سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس پیشنهاد داده است تا زمانی که حزب‌الله کنترل لبنان را در دست دارد کمک‌های سالانه آمریکا که بیش از یکصد میلیون دلار است، متوقف شود.«لوران آرونسون» سخنگوی کروز گفت که این سناتور معتقد است که ارسال پول مالیات‌دهندگان آمریکایی به دولتی که تحت کنترل حزب‌الله است، متوقف شود.در طرح کروز آمده است تا زمانی که رئیس جمهوری آمریکا تایید نکند که حزب‌الله دیگر عضوی از دولت لبنان نیست، بر آن اعمال نفوذ نمی‌کند و هیچ قدرتی در وزارتخانه‌ها ندارد، هرگونه کمکی به آن کشور ممنوع است.

احتمال می‌رود که سناتورهای جمهوریخواه از این طرح حمایت کنند اما به نظر نمی‌رسد که سناتورهای دموکرات به طور گسترده از آن حمایت کنند. آمریکایی‌ها ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا زمینه را برای قطع کمک به لبنان فراهم کنند.«برونو لومر» وزیر دارایی فرانسه چندی پیش با این ادعا که «فرانسه آماده کمک مالی به لبنان است»، خطاب به مقام‌های مالی گروه ۲۰ تاکید کرد، نباید کمک به لبنان برای بهبود اقتصاد آن را به اقدامات تحت رهبری آمریکا علیه ایران در منطقه پیوند زد.

* چهار: دوروتی شیا، سفیر ایالات متحده هفته گذشته در لبنان در دیدار با ناصیف حتی وزیر خارجه لبنان آخرین تحولات سیاسی این کشور و روابط بین دو کشور را به بحث و بررسی گذاشتند. این دیدار در شرایطی صورت گرفت که لبنان شدیدترین بحران اقتصادی خود را دست‌کم طی چند دهه گذشته پشت سر می‌گذارد و بحران فقدان منابع ارزی در این کشور به بحرانی کمرشکن برای نظام سیاسی لبنان تبدیل شده است.

‌کشورهای غربی و سازمان‌های پولی جهانی نیز شروط باج‌گیرانه‌ای برای تزریق ارز به اقتصاد شبه‌ورشکسته این کشور گذاشته‌اند. از سوی دیگر یکی از مراکز پژوهشی در واشینگتن به کاخ سفید پیشنهاد کرد، راهبرد سیاسی خود را برای تاثیرگذاری بر روند لبنان، از کمک به سیاستمداران این کشور به تعامل با ارتش لبنان تغییر دهد.

کدخبر: ۳۲۸۱۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر