کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۳۴۰۱
تاریخ خبر:

مرور مهم‌ترین سایه روشن‌های کارنامه امیر قلعه‌نویی

روزنامه هفت صبح| با پیروزی گل‌گهر بر تراکتور در هفته اول لیگ برتر، امیر قلعه‌نویی تبدیل به اولین مربی تاریخ لیگ‌برتر شد که با تیم‌هایش بیشتر از ۱۰۰۰ امتیاز به دست آورده است. تعقیب‌کننده‌های او در این رقابت حتی به اندازه نصف او هم امتیاز نگرفته‌اند. به همین بهانه مهم‌ترین نقاط سیاه و سفید دوران مربیگری او در لیگ برتر را مرور می‌کنیم.

پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر
او با ۵ قهرمانی در ادوار مختلف لیگ برتر، پرافتخارترین مربی تاریخ این تورنمنت است. قلعه‌نویی سه بار با استقلال و دو بار با سپاهان به این افتخار دست یافته است. تا فصل گذشته، همه قهرمانی‌های استقلال در لیگ برتر با هدایت او به دست آمده بود اما فرهاد مجیدی این انحصار را از دست ژنرال خارج کرد. دوره طلایی قلعه‌نویی سه قهرمانی متوالی در لیگ‌های هشتم، نهم و دهم است که با تیم‌های استقلال و سپاهان به دست آمد.

در کارنامه او چهار نایب‌قهرمانی با تیم‌های استقلال، تراکتور، ذوب‌آهن و سپاهان هم به چشم می‌خورد. او دو بار هم قهرمان جام حذفی شده و دو عنوان نایب‌قهرمانی هم در این مسابقات دارد. نکته مهم اینکه آخرین قهرمانی او در لیگ برتر به لیگ دوازدهم برمی‌گردد. در واقع از آخرین جامی که او به دست آورده نزدیک به یک دهه می‌گذرد و همین باعث شده تا بارها در رسانه‌های مختلف شاهد تیتر: «دهه‌ات گذشته مربی» خطاب به قلعه‌نویی باشیم‌ اما همین دوری یک دهه‌ای از قهرمانی هم باعث نشده تا به عناوین و افتخارات او لطمه‌ای وارد شود. دومین مربی پرافتخار لیگ برتر یحیی گل‌محمدی است که دو بار با پرسپولیس قهرمان شده است.

پرامتیازترین در ۳ تیم پرطرفدار
قلعه‌نویی تا امروز در تیم‌های لیگ برتری استقلال اهواز، مس کرمان، استقلال تهران، تراکتورسازی تبریز، ذوب‌آهن اصفهان و سپاهان اصفهان و در نهایت گل‌گهر سیرجان به عنوان سرمربی حضور داشته است. او با گرفتن ۴۰۲ امتیاز برای استقلال، بیشترین سهم را در امتیازات لیگ برتری این تیم داشته است. نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده او در استقلال پرویز مظلومی است که فقط ۱۳۸ امتیاز کسب کرده ‌. ژنرال در سپاهان هم بیشترین امتیازات را در میان سرمربیان این تیم گرفته است.

او ۲۳۶ امتیاز روی نیمکت طلایی‌پوشان اصفهانی به دست آورده و زلاتکو کرانچار فقید با ۲۰۹ امتیاز نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده اوست. در تراکتور هم همین وضعیت برقرار است. قلعه‌نویی با ۱۵۵ امتیاز بیشترین امتیاز را برای این تیم در لیگ برتر گرفته و تونی اولیویرای محبوب و فراز کمالوند با ۱۰۶ و ۱۰۴ امتیاز دومین و سومین مربیان پرامتیاز تاریخ این باشگاه در لیگ برتر هستند. او دو فصل است که به عنوان سرمربی روی نیمکت گل‌گهر سیرجان می‌نشیند. در این دو دوره و البته یک بازی از دوره جدید، گل‌گهر با او ۹۹ امتیاز به دست آورده است. البته فصل گذشته ۷ امتیاز از امتیازات این تیم کسر شد وگرنه قلعه‌نویی می‌توانست در همان هفته‌های پایانی فصل گذشته از ۱۰۰۰ امتیاز عبور کند.

ادعاهای باورنکردنی
در دهه اخیر، قلعه‌نویی نتوانسته افتخاری کسب کند. البته گاهی تا نزدیکی کسب جام پیش رفته اما در نهایت به آن نرسیده است. او در این مدت همواره مدعی بوده که دست‌هایی در کار است تا او موفق نشود. یکی از جملات معروف او در ذوب‌آهن، تراکتور، گل‌گهر و سپاهان (البته در دوره دوم) این است که تیم‌هایش قربانی حضور او می‌شوند و اگر مربی دیگری بود، شاید بعضی از اتفاقات تلخ برای این تیم‌ها رخ نمی‌داد. او البته هیچگاه به صراحت اعلام نکرده که مخالفان و دشمنان و منتقدانش چه کسانی هستند.

یکی دیگر از ادعاهای عجیب او که تقریبا در تمام نشست‌های خبری‌اش تکرار می‌شود، بی‌پولی و بی‌امکاناتی تیم‌هایی است که او هدایت‌شان را برعهده داشته است. این در حالی است که قلعه‌نویی در استقلال معمولا با مدیرانی کار کرده که همه امکانات را در اختیار او گذاشتند و بمب‌های زیادی هم ترکاندند. در تراکتور هم همه چیز برای موفقیت او فراهم بود. سایر تیم‌هایی که او در آنها کار کرده یعنی مس کرمان، سپاهان، ذوب‌آهن و گل‌گهر، تیم‌هایی صنعتی هستند که معمولا مشکل مالی ندارند و هرگز خبری مبنی بر عقب افتادن حقوق و مطالبات بازیکنان و کادر فنی آنها در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود و مشخص نیست قلعه‌نویی چرا اینقدر واقعیت را وارونه جلوه می‌دهد.

هر تیم یک گاف!
امیر قلعه‌نویی تقریبا در هر تیمی که حضور داشته با یک گاف یا جنجال بزرگ روبه‌رو بوده است. او زمانی مدیرفنی استقلال بود و حذف این تیم از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل دیر ارسال شدن مدارک یکی از سیاه‌ترین نقاط کارنامه کاری اوست. قلعه‌نویی در ذوب‌آهن هم اقدام به جذب کی‌روش استنلی کرد که طبق قوانین اجازه بازی در لیگ برتر را نداشت اما با لابی سعید آذری این مشکل حل شد. او در سپاهان یک اشتباه بزرگ مرتکب شد.

قلعه‌نویی اجازه نداد تا تیمش به موقع به ورزشگاه نقش جهان برسد و مقابل پرسپولیس بازی کند و همین باعث شد تا نتیجه آن بازی ۳ بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شود. اتفاقی که قهرمانی پرسپولیس را جلو انداخت. آخرین اتفاق عجیب در دوران مربیگری او، جذب اریک بایناما در گل‌گهر بود. در حالی که همه رسانه‌ها متوجه رزومه ضعیف و جعلی او شده بودند و به قلعه‌نویی هشدار داده بودند که به بایناما بازی ندهد، اما او کار خودش را کرد و نتیجه این شد که سه بازی این تیم ۳ بر صفر به سود سپاهان، استقلال و پیکان اعلام شد. البته در زمان حضور او در تراکتور هم پنجره این تیم بسته شد که ربطی به شخص قلعه‌نویی نداشت.

کدخبر: ۴۷۳۴۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر