کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۹۸۱۵
تاریخ خبر:

مرور عملکرد سکه و طلای‌ ۱۸عیار در ۶ماه اول سال

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌قیمت سکه‌ تمام بهار آزادی، امامی، نیم، ربع و گرمی، در نیمه نخست امسال افزایش داشته است. وضعیت برای هر گرم طلای 18‌عیار هم به همین منوال است. اوج قیمت آنها امسال در نخستین روزهای تابستان بود و بعد، پس از رسیدن خبرهایی از توافق در وین، قیمت‌ها اندکی ارزان‌تر شد. قیمت هر قطعه سکه امامی یا همان تمام بهار آزادی، از ابتدای سال تا پایان شهریور، 15.5درصد گران شد.

این افزایش قیمت برای سکه تمام قدیم، بیش از 12درصد بود. کسانی‌که در انتهای تابستان نسبت به خرید سکه نیم بهار آزادی اقدام کردند، این قطعه را 9درصد گران‌تر از آنهایی خریدند که با پایان تعطیلات نوروزی 1401 سراغ خرید سکه نیم رفته بود. برای ربع سکه، میزان افزایش قیمت از ششم فروردین 1401 تا 31 شهریور همین سال بیش از 21‌درصد افزایش داشته. افزایش قیمت سکه گرمی هم چیزی در همین حدود بوده است. می‌توان گفت این دو نوع سکه بیش از بقیه گران شده‌اند. کمترین درصد گرانی متعلق به هر گرم طلای 18عیار است که از ابتدای سال تا انتهای تابستان تنها هشت درصد گران شده.

سکه تمام بهار آزادی
قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، در ششم فروردین ماه امسال، یعنی دقیقا در روزی که معاملات سکه و طلا بعد از تعطیلات نوروزی شروع شد، 12 میلیون و 740 هزار تومان بود. در روز اول تیرماه و با شروع تابستان، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 15میلیون و 587 هزار تومان بود و می‌توان گفت در این روز قیمت سکه نسبت به ابتدای سال 1401، دو میلیون و 847 هزار تومان گران شده بود و یکی از سخت‌ترین روزهای خود را می‌گذراند.

در آخرین روز از شهریور، اگر کسی برای خرید سکه تمام به بازار رفته باشد، آن را با قیمت 14 میلیون و 234 هزار تومان معامله کرده است. با این حساب قیمت سکه در انتهای تابستان امسال، به نسبت اولین روز از تیر ماه،‌ یک میلیون و 353 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده. هر قطعه سکه بهار آزادی از ابتدای سال 1401 تا آخرین روز از تابستان این سال کمی بیش از 12‌درصد افزایش قیمت داشته است. اگر بخواهیم میزان افزایش قیمت سکه را در 31‌شهریور 1400 تا پایان تابستان 1401 بسنجیم، می‌توانیم بگوییم که سکه در طول یک سال بیش از 20‌درصد افزایش قیمت داشته است.

‌سکه تمام قدیم
خریداران سکه‌های طرح قدیم اغلب یا کسانی هستند که مهریه می‌دهند یا افرادی که برای عروسی دعوت شده و در رودروایسی مانده‌اند تا هر طور شده، یک سکه کامل هدیه بدهند. قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم،‌ در آخرین روز از شهریور امسال، 13 میلیون و 452 هزار تومان اعلام شده است. اما کسانی که این سکه‌ها را در ابتدای تابستان خریده باشند، برای هر عدد آن به میزان 14 میلیون و 755 هزار تومان هزینه کرده‌اند.

می‌شود گفت قیمت سکه طرح قدیم امسال، در ابتدای تیرماه در اوج خود قرار گرفته بود. در اولین روز از سال 1401 مشتریان سکه، این قطعه را با قیمت 11 میلیون و 995 هزار تومان خریداری کرده بودند. با این حساب و کتاب‌ها، قیمت سکه طر ح قدیم که ظاهرا‌ آنقدرها هم محبوب نیست در انتهای تابستان، یک میلیون و 457 هزار تومان افزایش داشته است که برابر با بیش از 12درصد افزایش قیمت است. قیمت سکه قدیم،‌ یک سال قبل در پایان تابستان 1400، دو میلیون و 40 هزار تومان ارزان‌تر بوده است. به‌عبارت دیگر، خریداران امسال این نوع از سکه را 23درصد گران‌تر از کسانی خریده‌اند که پارسال به سراغ خرید این نوع سکه رفته بودند.

سکه نیم بهار
کسانی که بلافاصله بعد از پایان تعطیلات رسمی فروردین، برای خرید سکه نیم بهار آزادی به بازار رفته بودند، این قطعات را در مغازه‌هایی که دست به فروش سکه‌های طلا می‌زنند، با قیمت هفت میلیون و 350 هزار تومان معامله کردند. قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی در ابتدای تابستان، مانند دیگر قطعه‌ها در بازار سکه و طلا، بالاتر از همیشه بود. اما در طول سه ماه اخیر، قیمت سکه نیم هم دچار کاهش شده. اولین روز از تیر سکه نیم بهار آزادی هشت میلیون و 555 هزار تومان بود که به نسبت ابتدای سال یک میلیون و 205 هزار تومان افزایش داشته است.

در طول تابستان اوضاع برای سکه طوری پیش رفت که در انتهای فصل گرما، خریداران برای اینکه سکه نیم را بخرند، هشت میلیون تومان هزینه کرده‌اند. این قیمت نشان می‌دهد که از تیر تا پایان شهریور، این قطعه 555 هزار تومان کاهش قیمت را به‌چشم خود دیده است. قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی، در انتهای تابستان نسبت به ابتدای سال کمی بیش از 9‌درصد افزایش قیمت داشته است. بد نیست بدانید که قیمت این سکه، در طول یک‌سال چیزی حدود 34‌درصد یا به‌عبارتی دو میلیون و 50 هزار تومان گران شده است.

‌سکه ربع
خرید سکه ربع، برای کادو مناسب است و فشار زیادی به جیب کسانی که قصد دارند حتما طلا هدیه بدهند، نمی‌آورد. البته کسانی هم که نمی‌توانند قطعه‌های سکه گران‌تر را برای سرمایه‌گذاری بخرند، سراغ این نوع سکه می‌روند. قیمت سکه ربع در ابتدای سال، یعنی ششم فروردین 1401 در بازار چهار میلیون و 150 هزار تومان بود. قیمت این نوع سکه پس از سه ماه و در اولین روز از فصل گرما، به پنج میلیون و 500 رسید و بعد دوباره در طول تابستان کاهش پیدا کرد.

به‌طوری که هر کسی در روز آخر تابستان یا همان 31 شهریور، برای خرید سکه به بازار رفته باشند، این قطعه را با قیمت رند پنج میلیون تومان خریده‌اند. می‌توان گفت ارزش سکه ربع، در طول تابستان 500 هزار تومان کاهش پیدا کرد. در حقیقت کاهش قیمت سکه از اول تابستان تا روز آخر این فصل، کاهشی نزدیک به 10‌درصد داشته است. قیمت این قطعه به نسبت ابتدای سال 1401، حدود 21‌درصد افزایش داشته. اگر بخواهیم عدد و رقمش را بگوییم،‌ ربع سکه در این شش ماه 870 هزار تومان گران شده است. افزایش قیمت این نوع از سکه از انتهای شش ماهه اول سال 1400، تا روز مشابه در سال 1401، یک میلیون و 500 هزار تومان یا به‌عبارتی 42‌درصد گران شده است.

‌سکه گرمی
سکه گرمی جدیدترین عضو خانواده سکه‌هاست که از سال 1389 عرضه آن آغاز شده است و مشتریان خودش را پیدا کرده. وزن سکه گرمی برابر با 1.01 گرم و مقدار طلای خالص آن 0.909 گرم است. این قطعه به نسبت دیگر انواع سکه قیمت کمتری دارد و خرید آن برای جیب طبقه متوسط هم آسان‌تر خواهد بود. هر عدد سکه گرمی در ابتدای سال 1401 با قیمت دو میلیون و 430 هزار تومان به‌فروش می‌رسید. این قطعه سه ماه بعد تابستان داغی را شروع کرد و سه میلیون و 100 هزار تومان فروخته شد.

اما اوضاع همان‌طور نماند و خریدارانی که در انتهای شهریور برای خرید سکه گرمی مراجعه کرده بودند آن را دو میلیون و 950 هزار تومان خریده‌اند. قیمت سکه گرمی 31 شهریور ماه در مقایسه با اول تیر، نزدیک به پنج درصد ارزان شده که برابر با 150 هزار تومان است. البته این قطعه به نسبت اولین روزی که بازار در فروردین ماه باز شد، 517 هزار تومان گران‌تر معامله شد و اگر بخواهید از درصد صحبت کنیم، باید بگوییم 21‌درصد گرانی را تجربه کرد. البته در سال گذشته و زمان مشابه، سکه گرمی 743 هزار تومان ارزان‌تر و با رقم دو میلیون و 207 هزار تومان به فروش می‌رسید.

‌طلای 18‌عیار
قیمت هر گرم طلای 18‌عیار در انتهای تابستان 1401، یک میلیون و 323 هزار تومان بود. اما کسانی که در اول تیرماه می‌خواستند به بازار طلا و جواهر در شهرشان بروند و برای خود یکی از منسوجات طلا، مثل گوشواره، دستبند یا انگشتر و… را بخرند، باید بابت هر گرم یک میلیون و 443 هزار و 4000 هزینه می‌کردند. میزان کاهش قیمت طلا در انتهای تابستان نسبت به ابتدای این فصل بیش از هشت درصد بوده است.

کسانی که بلافاصله بعد از تعطیلات نوروزی دل را به دریازده و شاید هم با عیدی‌هایشان یک یا چند تکه طلا خریده بودند، برای هر گرم طلای 18‌عیار دو میلیون و 235 هزار و 800 تومان هزینه کردند. میزان افزایش قیمت طلای 18‌عیار از ابتدای سال 1401 تا انتهای شش ماهه اول سال هشت درصد یا کمتر از 150‌هزار تومان بوده است. هر گرم طلای 18‌عیار در بازار ایران در طول یک‌سال، یعنی از آخرین روز شهریور سال قبل تا آخرین روز شهریور امسال، بیش از 15‌درصد یا به‌عبارتی یک 176 هزار تومان گران شده است.

کدخبر: ۴۷۹۸۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر