کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۵۶۹۱
تاریخ خبر:

فهرست نفرین شده‌ ۱۵‌نماد بورسی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | شاخص بورس در دو روز کاری حدود ۴۴هزار واحد رشد کرده و تقریبا دو ماه است در روند صعودی قرار دارد. با این وجود خیلی از سهامداران همچنان حال خوشی ندارند. چند نماد با وجود بازگشت روند صعودی همچنان صف‌های فروش سنگین دارند و ارزش بعضی از آنها به ۶۰میلیارد تومان می‌رسد. یعنی اگر خریداران این حجم پول داشته باشند، تازه صف فروش نماد جمع‌آوری می‌شود و معلوم نیست روند نزولی کی به پایان برسد. برای برخی از نمادها صف فروش جمع‌آوری شده ولی ریزش سنگین بیش از ۸۰درصدی باعث شده همچنان در فهرست نمادهای سمی بورس قرار بگیرند.

نمادهایی که حسابی سهامدارانشان را ناامید کرده‌اند و آنها از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا بتوانند سهام خود را بفروشند. خیلی از آنها همچنان در مسیر نزولی حرکت می‌کنند و فعلا خبری از جبران ضررها نیست. بعضی دیگر به قدری افزایش قیمت غیرمنطقی داشتند که حتی اگر نصف ارزش فعلی خود را از دست بدهند، باز هم به تعادل نمی‌رسند. در این گزارش ۱۵نمونه از این نمادهای سمی را فهرست کردیم تا ببینیم هر کدام آنها نسبت به نقطه اوج خود چقدر ریزش قیمت داشته‌اند و الان با چه صف فروشی درگیر هستند. احتمالا تعداد نمادهای اینچنینی بیشتر باشد.

یک: غدام؛ خوراک دام پارس
سنگین‌ترین صف فروش این روزها برای سهام شرکت خوراک دام پارس تشکیل می‌شود. هر روز این شرکت در صدر فهرست صف‌های فروش قرار دارد و عملا امیدی برای سهامدارانش باقی نمانده. حجم معاملات ناچیز باعث شده قیمت سهام غدام کمترین تغییرات را داشته باشد و با وجود اینکه اغلب روزها صف فروش داشته، از نقطه اوج خود تنها ۳۹درصد کاهش قیمت را تجربه کند.
ارزش صف فروش: حدود ۶۰میلیارد تومان
میزان ریزش قیمت: ۳۹درصد

دو: سنیر؛ سیمان سفید نی‌ریز
نمودار تغییرات قیمت سنیر با دیگر نمادهای سمی کاملا متفاوت است. در روزهایی که بورس نزولی بود، اتفاقا سیمان نی‌ریز توانست بازدهی عجیب و غریبی از آذر تا اسفند ۹۹ داشته باشد و سود بزرگ ۲۷۰درصدی نصیب کسانی کند که در آذرماه سنیر را خریده بودند و در اسفندماه فروختند. از آن روز تا حالا سنیر حتی یک روز هم رنگ سبز به خود ندیده و دائما در صف فروش بوده است.
ارزش صف فروش: حدود ۵۰میلیارد تومان
میزان ریزش قیمت: ۳۰درصد

سه: غصینو؛ صنعتی مینو
غصینو از دیگر نمادهای نفرین شده است. از ابتدای شهریور تا آخر آذرماه زمانی که خیلی از نمادها ارزش سهام خود را از دست دادند، غصینو بازدهی عجیب ۲۲۰درصدی را پشت سر گذاشت و بعد از آغاز روند نزولی دیگر روز خوش ندید. قیمت هر سهم غصینو نسبت به نقطه اوج خود حدود ۵۳درصد ریزش داشته و این روزها دائما شاهد تشکیل صف فروش سنگین ۲۰میلیاردی برای این نماد هستیم.
ارزش صف فروش: حدود ۲۰میلیارد تومان
میزان ریزش قیمت: ۵۳درصد

چهار: سدبیر؛ سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان
دستورالعمل رفع گره معاملاتی دردی از سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان دوا نکرده است. روند نزولی قیمت سهام این شرکت از بهمن ماه شروع شده و تا اینجای کار ۵۵درصد ارزش شرکت را از بین برده است. هفته پیش این نماد برای رفع گره معاملات بدون دامنه نوسان معامله شد و در یک روز ۳۹درصد ریزش را تجربه کرد ولی این اتفاق نتوانست صف فروش سنگین این نماد را جمع‌آوری کند.
ارزش صف فروش: حدود ۱۲میلیارد تومان
میزان ریزش قیمت: ۵۵درصد

پنج: ثشرق؛ سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق
نصف سرمایه شرکت از بین رفته اما همچنان صف فروش میلیاردی پابرجاست. درباره ثشرق، نماد شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق صحبت می‌کنیم که از نقطه اوج خود در مردادماه سال گذشته حدود ۵۰درصد ارزش خود را از دست داده است. آذر تا اسفند فرصت فروش سهام به وجود آمد اما دوباره چند ماهی است که ثشرق درگیر صف فروش شده و امیدی برای سهامدارانش باقی نگذاشته است. آنها هر روز با صف فروش میلیاردی روبه‌رو هستند.
ارزش صف فروش: حدود ۱۲میلیارد تومان
میزان ریزش قیمت: ۵۰درصد

شش: غالبر؛ لبنیات کالبر
سهام شرکت لبنیات کالبر از مرداد تا آذر ۹۹ حدود ۵۱درصد ارزش خود را از دست داد و بعد از چند ماه تلاش برای جبران ضرر سهامداران، دوباره از فروردین امسال دچار صف فروش شده و تا اینجای کار حدود ۴۰درصد با نقطه اوج خود فاصله دارد. با وجود اصلاح قیمت قابل توجه، غالبر چند روزی است با صف فروش میلیاردی دست و پنجه نرم می‌کند و در این روزها فروشنده‌های سهام امید چندانی به موفقیت
ندارند.
ارزش صف فروش: حدود هشت میلیارد تومان
میزان ریزش قیمت: ۴۰درصد

هفت: ولیز؛ لیزینگ ایرانیان
لیزینگ ایرانیان تازه یک هفته است از صف فروش سه ماهه خلاص شده ولی همچنان روند نزولی آن ادامه دارد و در آخرین روز معاملاتش صف فروش دو میلیاردی برایش تشکیل شده. ولیز طولانی‌ترین روند نزولی را در بازار سرمایه دارد که فروردین سال گذشته آغاز شده و در ۱۶ماه پیاپا حدود ۸۱درصد ارزش سهام شرکت از بین رفته است و هنوز هم این روند ادامه دارد.
ارزش صف فروش: حدود دو میلیارد تومان
میزان ریزش قیمت: ۸۰درصد

هشت: غویتا؛ ویتانا
روند نزولی قیمت سهام شرکت ویتانا با دو ماه تاخیر نسبت به دیگر نمادها و از ابتدای مهرماه آغاز شده. در این مدت غویتا برای سه ماه متوالی با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کرد و تازه بعد از رفع گره معاملات آن شاهد افزایش تعداد خرید و فروش سهام در این نماد هستیم ولی اینطور که پیداست بعد از ریزش ۷۰درصدی قیمت سهام هنوز غویتا به تعادل نرسیده و روند نزولی همراه با صف فروش ادامه دارد.
ارزش صف فروش: حدود هفت میلیارد تومان
میزان ریزش قیمت: ۷۰درصد

‌۹: امید؛ تامین سرمایه امید
یکی از عجیب‌ترین نمادهای بازار سرمایه مربوط به شرکت تامین سرمایه امید است. نمادی که از نقطه اوج در مردادماه تا حالا حدود ۸۱درصد ریزش داشته و با وجود این میزان کاهش قیمت عجیب و غریب، همچنان صف فروش دارد. البته صف فروش آن چندان سنگین نیست و سهامدارانش می‌توانند با پذیرش ریزش ۸۱درصدی سهام خود را بفروشند. در چنین حالتی آنها باید با چهار پنجم سرمایه‌شان خداحافظی کنند.
ارزش صف فروش: کمتر از یک میلیارد
میزان ریزش قیمت: ۸۱درصد

۱۰ : لپارس؛ پارس الکتریک
لیزینگ پارس از جمله رکورددارهای ریزش قیمت سهام است و از نقطه اوج خود در مردادماه سال گذشته تا حالا حدود ۸۸درصد ارزش خود را از دست داده و الان تنها یک‌دهم ارزش شرکت باقی مانده است ولی با این وجود همچنان روند نزولی ادامه دارد و تنها نکته امیدوارکننده این است که با جمع‌آوری صف فروش، سهامداران می‌توانند بعد از اینکه ارزش سرمایه‌شان به یک‌دهم کاهش پیدا کرد، سهام خود را بفروشند.
ارزش صف فروش: ندارد
میزان ریزش قیمت: ۸۷درصد

۱۱ : حکشتی؛ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران
شرکت کشتیرانی از زیرمجموعه‌های شستا یکی از بزرگترین شرکت‌های حاضر در فهرست نمادهای سمی است. با وجود حجم معاملات بالا، حکشتی از نقطه اوج خود حدود ۸۶درصد ریزش داشته. البته در چند هفته اخیر کمی شرایط بهتر شده و چند درصد از ضرر سهامداران را جبران کرده و هم‌اکنون امکان فروش آن وجود دارد، ولی دلیل نمی‌شود رکوردشکنی آن در ریزش قیمت را نادیده بگیریم. هرچه باشد حدود چهار پنجم ارزش خود را از دست داده است.
ارزش صف فروش: ندارد
میزان ریزش قیمت: ۸۶درصد

۱۲ : ثشاهد؛ سرمایه‌گذاری شاهد
ثشاهد مدت کوتاهی است که از صف فروش خلاص شده و امکان فروش سهام آن وجود دارد، ولی همچنان خبری از توقف روند نزولی نیست و هر روز بخش دیگری از سرمایه سهامداران از بین می‌رود. روند نزولی قیمت سهام شرکت سرمایه‌گذاری شاهد از مرداد پارسال آغاز شده و در حدود یک سال اخیر ۸۴درصد ریزش قیمت را برای این نماد نفرین‌شده شاهد هستیم. این نماد برای دو دوره و به مدت چند ماه با صف‌های فروش سنگین و پیاپی روبه‌رو بوده است.
ارزش صف فروش: ندارد
میزان ریزش قیمت: ۸۴درصد

۱۳ : خزامیا؛ زامیاد
زامیاد ازجمله شرکت‌های بزرگ بورسی است که حجم معاملات بالایی دارد و برای همین صف‌های فروش طولانی برای آن تشکیل نشده و نهایتا یکی دو هفته با صف فروش روبه‌رو بوده، ولی با این وجود بعد از یک سال روند نزولی حدود ۸۳درصد ارزش سهام خود را از دست داده است. در روزهای اخیر هم روند قیمت سهام نزولی بوده و هنوز معلوم نیست که آیا خزامیا می‌تواند به روند صعودی برگردد یا نه.
ارزش صف فروش: ندارد
میزان ریزش قیمت: ۸۳درصد

۱۴ : وساپا؛ سرمایه‌گذاری سایپا
شرکت سرمایه‌گذاری سایپا از نقطه اوج خود تا حالا ۸۱درصد ارزش خود را از دست داده. البته الان چند وقتی است شرایط سهام بهتر شده و سهامداران بعد از مدت‌ها می‌توانند سهامشان را بفروشند. البته بعد از اینکه بخش بزرگی از سرمایه‌شان را از دست داده‌اند. در حال حاضر خبری از صف فروش وساپا نیست ولی این نماد هم در فهرست نمادهای با بیشترین ریزش قیمت قرار دارد.
ارزش صف فروش: ندارد
میزان ریزش قیمت: ۸۱درصد

۱۵ : حآسا؛ آسیاسیر ارس
زمانی که سهامداران بورس هر روز شاهد آب رفتن سرمایه‌شان بودند، حآسا از مهر تا دی ۹۹ بازدهی چشمگیر و غیرطبیعی ۴۳۰درصدی را تجربه کرد ولی از زمان شروع ریزش قیمت، سهامدارانش حتی یک روز خوش ندیده‌اند و هر روز با صف فروش روبه‌رو هستند. اتفاقی که باعث شده از دی پارسال تا حالا حدود ۶۰درصد ارزش سهام شرکت آسیاسیر ارس از بین برود. چند روزی است حجم معاملات افزایش پیدا کرده ولی صف فروش همچنان پابرجاست.
ارزش صف فروش: حدود هفت میلیارد تومان
میزان ریزش قیمت: ۶۰درصد

کدخبر: ۴۰۵۶۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر