کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۴۷۹۱
تاریخ خبر:

روبوسی ممنوع؛ خطر آنفلوانزا کاملا جدی است

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت می‌گوید روبوسی یکی از اصول فرهنگ شرقی است اما در شرایط کنونی باید از مردم بخواهیم که از دست دادن و روبوسی کردن اجتناب کنند تا از اپیدمی مرگبار آنفلوانزا در کشور پیشگیری شود.

به‌گفته کیانوش جهانپور میزان مرگ آنفلوانزا در جهان حتی در سالهایی که «پاندمی» یا «همه گیری جهانی» نبوده بیش از ۵۰۰هزار نفر است و در سالهایی که با «پاندمی» آنفلوانزا در دنیا مواجه بوده ایم میزان مرگ این بیماری از ۱.۵میلیون نفر هم بیشتر بوده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهند از مجموع ۵۶نفری که تا امروز به علت ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست داده‌اند، ۱۹نفر مربوط به یک هفته گذشته است و بیشترین موارد مرگ این بیماری در استانهای کرمان، گلستان، مازندران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

مسئولان وزارت بهداشت هشدار داده‌اند احتمال بروز همه گیری این بیماری به طوری که بیش از ۱۵ تا ۲۵درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا شوند طی دو تا سه هفته آینده وجود دارد.

ویروس آنفلوانزا یک ویروس غیر قابل پیش بینی است و امسال شدت بیماری و طول دوره بیماری آن از سالهای گذشته بیشتر است. مهمترین ویروسی که امسال عامل مرگ در کشور بوده ویروس «اچ ۱ ان پ۱« (H۱N۱ ) است که بیش از نیمی از موارد مرگ این بیماری به این ویروس مربوط است و ویروس آنفلوانزا «اچ ۳ ان ۲» (H۳N۲) نیز با میزان کمتر دومین ویروس شایع و مرگ آور در بین افراد مبتلا در کشور است. علایم این بیماری با سرماخوردگی شباهت های زیادی دارد و به طور دقیق نمی توان علایم مجزایی برای آنفلوانزا ذکر کرد اما تب، درد عضلانی، اسکلتی و تهوع و استفراغ در بین افراد مشکوک به آنفلوانزا مشاهده شده است.

بهترین روش پیشگری از بروز آنفلوانزا رعایت اصول بهداشت فردی مانند شستن مداوم دستها با صابون و آب گرم و استفاده از تهویه هوا در محیط های بسته، اجتناب از خودتجویزی و استفاده از آنتی بیوتیک و کورتن و تزریق واکسن در زمان مناسب است.

کدخبر: ۲۹۴۷۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر