کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۰۴۱۰
تاریخ خبر:

بورس اولین روز کاری ۱۴۰۰ را چگونه پشت‌سر گذاشت؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در اولین روز کاری سال جدید با رشد ۱۸۴۷ واحدی روبرو شد.

در ساعات ابتدایی معاملات شاخص کل با ریزش همراه بود اما بعد از آن بازار توانست جبران کند و در نهایت در پایان ساعت معاملاتی امروز شاخص کل با رشد ۱۸۴۷ واحد روبرو شد و روی نقطه یک میلیون و ۳۰۹ هزار و ۵۵۴ واحد ایستاد.

همچنین ارزش روز بازار در بورس تهران به ۵ میلیون و ۲۲۹ هزار میلیارد تومان رسید. اگر ارزش روز شرکت‌های فرابورس را هم به این رقم اضافه کنیم،‌ارزش روز شرکت‌های بورسی و فرابورسی امروز به بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

معامله گران امروز در بورس تهران بیش از ۷ .۳ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۱۵ هزار نوبت معامله و به ارزش ۵۰۶۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز به بیش از ۱۴۹۹ میلیارد تومان رسید را هم در نظر بگیریم، معامله گران امروز در اولین روز معاملاتی سال و قرن بیش از ۶۵۶۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند.
امروز همه شاخص‌های بورس مثبت و سبز بودند، اما میزان رشد شاخص‌ها زیر نیم درصد بوده است، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی ۱۴ صدم درصد رشد کردند و شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن ۴۶ صدم درصد ارتقاء یافتند.

شاخص آزاد شناور ۱۵ صدم درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس فقط ۱۹ صدم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس ۸ صدم درصد رشد کرد.

امروز نمادهای مپنا، پالایش نفت تهران، ‌ایران‌خودرو، مخابرات و سرمایه گذاری غدیر بودند و در جناح مقابل پتروشیمی خلیج فارس و ملی مس بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند. نمادهای پرتراکنش امروز شامل پالایش نفت تهران، سایپا، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، معدنی اوپال کانی پارس، ملی مس ایران و فولاد مبارکه بودند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز ۴۸ واحد رشد کرده و به رقم ۱۸ هزار و ۳۸ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۲۳۵ هزار میلیارد تومان رسید . معامله گران امروز افزون بر یک میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در فرابورس در قالب ۳۰۱ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۴۹۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، اریاساسول، توزیع داروپخش، بیشترین اثر تقویتی بر شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای پتروشیمی مارون،‌ پتروشیمی زاگرس، صبا تأمین و فولاد ارفع به ترتیب بیشتری اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش شامل ذغال سنگ پروده طبس، دامپروری ملارد شیر، پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی تندگویان، رایان هم‌افزا، توسعه و عمران استان کرمان و ذوب‌آهن اصفهان بودند.

کدخبر: ۳۸۰۴۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر