مدیر کل پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات گفت: خطر بیماری زنگ زرد در کشتزارهای گندم کشور جدی است.
کرامتالله اکبرپور در نشست با مسئولان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: در حال حاضر بیماری زنگ زرد و زنگ سیاه گندم در کشتزارهای کشور یمن به اپیدمی تبدیل شده و احتمال سرایت آن به گندم زارهای کشور وجود دارد.
وی ادامه داد: باید خطر جلوگیری از وارد شدن آسیب و خسارت به محصول استراتژیک و مهم گندم جدی تلقی شود.
به گزارش ایسنا، اکبرپور با ذکر این که فاصله انتشار عوامل بیماری زنگ زرد گندم از یمن به ایران تنها ۲۰ ساعت است، خاطر نشان کرد: هم اکنون کانون کوبی زنگ زرد در گندمزارهای شش استان کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و خوزستان در دستور کار قرار دارد.
وی یادآور شد: ارقام کشت شده در کشتزارهای گندم قوی و مناسب است اما گندمزارها تحت فشار بیماری زنگ گندم قرار گرفتهاند.
اکبرپور عنوان کرد: باید برای مقاوم سازی گندم زارهای کشور در برابر بیماری ها، اقدامات مناسبی برای تغییر ارقام انجام شود و در دراز مدت ترکیب ارقام صورت گیرد.
وی با بیان این که در سالهای پر باران، خطر ابتلای گندم زارها به زنگ زرد و زنگ سیاه افزایش می یابد، ادامه داد: کشتزارهای برخی دیگر از استانها نیز در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
اکبرپور با اشاره به ابتلای باغهای زیتون به بیماری "گال باکتریایی" گفت: این بیماری، یک بیماری قرنطینه ای بوده و باید مسئولان در خرید نهال های زیتون از استان گلستان، مراقبت داشته باشند.
وی افزود: بیماری گال باکتریایی در باغ های زیتون استان گلستان مشاهده شده که ۱۰ رقم قارچ کش در بازار برای مبارزه با این بیماری موجود است.



