کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۸۰۱۰
تاریخ خبر:

رادیکال‌ها علیه قالیباف

رادیکال‌ها علیه قالیباف

در جست‌وجوی معنای دو لیست اصولگرای «وحدت» و «امنا» برای محمدباقر قالیباف

هفت صبح| فهرست‌های منتشر شده اصولگرایان برای انتخابات مرحله دوم مجلس در تهران، نشان می‌دهد خطر بزرگی آینده سیاسی قالیباف را تهدید می‌کند و آن هم اتحاد همه اصولگرایان رادیکال از طیف سنتی تا گروه رائفی‌پور برای عدم راهیابی نمایندگان حامی او به مجلس در این مرحله است. چطور؟ توضیح می‌دهیم.

 

اصولگرایان در دور اول انتخابات تهران پنج فهرست اصلی داشتند: فهرست شانا (شورای ائتلاف حداد و پایداری محصولی به سرلیستی قالیباف)، امنا (فهرست نزدیک به دولت به سرلیستی رسایی)، فهرست شورای وحدت (جامعه روحانیت مبارز به سرلیستی متکی)، فهرست صبح ایران (رائفی‌پور به سرلیستی رسایی) و فهرست جبهه متحد (به طور غیررسمی از سوی زاکانی به سرلیستی کوثری و آقاتهرانی).

 

نتایج انتخابات که معلوم شد مشخص شد که از میان این پنج فهرست پیروزی بزرگ نصیب رائفی‌پور شده که از مجموع ۱۴ برگزیده مرحله اول و ۳۲ راه‌یافته به مرحله دوم ۲۴ نفر از لیست او بودند. سهم لیست‌های بعدی از کل منتخبان دور اول و راه‌یافتگان به مرحله دوم به این شرح است: شانا ۲۰ نفر، جبهه متحد ۱۹ نفر، امنا ۱۸ نفر و شورای وحدت ۲ نفر. اگر فقط بخواهیم ببینیم که در میان ۱۴ برگزیده مرحله اول، فهرست‌ها چه سهمی داشتند باید بگوییم که صبح ایران رائفی‌پور ۹ سهم داشته، جبهه متحد زاکانی ۸ سهم، شانا و امنا ۷ سهم و شورای وحدت یک سهم یعنی همان منوچهر متکی. (طبعا برخی اسامی بین لیست‌ها مشترک بوده و نباید اعداد را با هم جمع کنید.)

 

حالا قرار است این هفته انتخابات مرحله دوم برگزار شود. تاکنون از پنج فهرست اصلی مرحله اول، سه فهرست اسامی خود را برای مرحله دوم هم منتشر کردند: شانا، امنا و شورای وحدت. اما در این فهرست‌ها یک نکته جالب توجه وجود دارد.

 

اول باید رفتار سیاسی رای‌دهندگان را ببینیم. رفتار سیاسی رای‌دهندگان در سال‌های اخیر نشان داده که معمولا مردم به صورت لیستی رای می‌دهند. انتخابات در تهران به صورت الکترونیکی خواهد بود و این موضوع هم امکان رای لیستی را بیشتر می‌کند. خیلی بعید است که فردی لیست‌ها را جمع کند و از میان آن‌ها ۱۶ نفر را انتخاب کند و کد آن‌ها را بنویسد و وارد دستگاه کند. عموما افراد یک کارت کوچک تبلیغاتی یک فهرست را دست می‌گیرند و به حوزه انتخابیه می‌روند و از روی آن کد نامزدها را می‌نویسند یا وارد دستگاه می‌کنند. در این شرایط و با توجه به تعدد فهرست‌ها، اگر فردی در فهرست‌های بیشتری باشد احتمال رای آوردن او طبیعتا بیشتر خواهد شد. با این فهم، حالا ببینیم که در فهرست‌های اصولگرایان تاکنون چند فرد مشترک وجود داشته است؟

 

شانا یا همان لیست قالیباف اولین لیستی بود که اسامی خود را منتشر کرد و ۱۶ نفر از ۳۲ نفر موجود را برگزید. بعد از آن لیست امنا بیرون آمد که لیست نزدیک به دولت است. وقتی این دو لیست را مقایسه می‌کنید متوجه می‌شوید که هر یک ۱۳ نفر کاندیدای اختصاصی دارند و سه نفر هم در میان هر دو لیست مشترک هستند یعنی شریفیان، صمصامی و سراج. در این میان مهدی شریفیان بعد از انتشار لیست امنا اعلام کرده در خدمت اهداف این لیست خواهد بود و نه شانا. بنابراین حالا شانا یک نفر از رقیب را در فهرست خود قرار داده و ممکن است که او را هم تغییر دهد.

 

نکته اصلی اما لیست شورای وحدت است. لیستی که منوچهر متکی منتشر کرده است. این فهرست فقط یک کاندیدای اختصاصی دارد: خانم سمیه گلپور. بقیه کاندیداهای این لیست یا با امنا مشترک هستند یا با شانا.

 

اما متکی بیشتر با قالیباف اشتراک دارد یا با دولتی‌ها؟ به نظر می‌رسید که متکی در سیاست بیشتر به قالیباف نزدیک باشد ولی او در دور دوم تصمیم گرفته با دولتی‌ها نزدیک باشد. از میان ۱۵ کاندیدای مشترک او با سایر لیست‌ها، ده کاندیدا با لیست دولت یا همان لیست امنا مشترک هستند و سه نفر با لیست شانا یا همان لیست قالیباف. دو نفر هم هستند که هم با شانا و هم با امنا مشترک هستند.

 

حالا با توجه به اینکه دو فهرستی که هنوز منتشر نشدند یعنی فهرست رائفی‌پور و زاکانی هم از منتقدان قالیباف خواهند بود، عملا ائتلافی میان اصولگرایان علیه قالیباف شکل گرفته تا نمایندگان نزدیک به او به دور دوم راه پیدا نکنند. در واقع دو فهرست اصولگرا تا اینجای کار و دو فهرست دیگر احتمالا در آینده، نفرات مشترک زیادی را با یکدیگر دارند که در لیست قالیباف نیستند و احتمال اینکه رای دهندگان با این فهرست‌ها پای صندوق بروند و به لیست‌های رقیب قالیباف رای بدهند چهار برابر این است که به لیست قالیباف رای بدهند.

 

به عبارت دیگر قالیباف حالا ۱۰ کاندیدا دارد که نه در لیست امنا هستند و نه در لیست شورای وحدت و احتمالا در لیست جبهه متحد و صبح ایران هم نخواهند بود و او باید به تنهایی این افراد را به مرحله دوم بفرستد. این کاری است که با توجه به نتایج مرحله اول انتخابات، بسیار بعید و شاید نشدنی باشد.

 

از مجموع این حوادث این طور به نظر می‌رسد متکی که لیست شورای وحدت را چیده، با بذرپاش هماهنگ شده و لیستی با اشتراک‌ بیش از دو سوم با لیست امنا (حامیان دولت) منتشر کرده تا شانس لیست قالیباف کاهش پیدا کند و جبهه اصولگرایان سنتی و حامیان دولت (بخوانید منتقدان قالیباف) در دور دوم هم بتوانند پیروز شوند که در این صورت کار برای ریاست مجدد مجلس توسط قالیباف هم بسیار سخت خواهد شد. در این میان شاید متکی هم به منصبی مهم در مجلس برسد. مثلا نایب رئیسی اول یا دست کم ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی.

 

کدخبر: ۵۵۸۰۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر