کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۰۵۹
تاریخ خبر:

سفر کم‌سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از ۵ سال؛ ماجرا چیست؟

سفر کم‌سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال؛ ماجرا چیست؟

خبرگزاری دولت کره شمالی اعلام کرد هیاتی از پیونگ یانگ به ریاست وزیر تجارت بین‌الملل این کشور سفر به ایران را آغاز کرد

خبرگزاری دولت کره شمالی  اعلام کرد  هیاتی از پیونگ یانگ به ریاست وزیر تجارت بین‌الملل  این کشور سفر به ایران را آغاز کرد. براساس این خبر، "یون جونگ هو" وزیر روابط اقتصادی خارجی دیروز سه شنبه در رأس یک هیات ، پیونگ یانگ را به صورت هوایی به مقصد ایران ترک کرد. این خبرگزاری جزئیات دیگری ارائه نکرد. تا لحظه تنظیم این خیر، مقامات جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور میزبان هیات اقتصادی کره شمالی، این خبر را تایید یا تکذیب نکرده اند.

 

رفت و آمدها میان تهران و پیونگ یانگ با وجود رابطه حسنه میان دو کشور چندان زیاد نیست. براساس گزارشی که عصر ایران منتشر کرده است  آخرین بار در آگوست ۲۰۱۹، یک  هیأت عالی‌رتبه کره شمالی به ایران سفر کرد. پیش از آن نیز وزیر امور خارجه کره شمالی در سال ۲۰۱۸ با  هیأتی عازم تهران شده بود. در سال 96  یک هیئت دیپلماتیک متشکل از رئیس کل پرزیدیوم مجمع عالی خلق این کشور و جمعی از شخصیت‌های سیاسی جهت حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشور در آن زمان به تهران سفر کرده بودند. از دیگر سفر هیئت‌های کره شمالی به ایران را می‌توان به سفر پاک کیل یون معاون وزیر امور خارجه کره شمالی به ایران در ۶ اسفند ۱۳۸۹ اشاره کرد.

 

هیئت‌های ایرانی نیز دیدارهایی از کره شمالی داشته‌اند که می‌توان به سفر آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس ایران و ملاقات با کیم ایل سونگ، رهبر کره شمالی در سال 1360، سفر نخست‌وزیر وقت ایران، میرحسین موسوی به پیونگ یانگ در آبان ۱۳۶۲ و سفر آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت ایران در اردیبهشت سال ۱۳۶۸ به پایتخت کره شمالی و دیدار با مقامات بلندپایه این کشور از جمله «کیم ایل سونگ» رهبر وقت کره شمالی اشاره کرد.

 

تایم انگلیس اندکی پس از انتشار خبر سفر هیات کره شمالی به تهران در این باره نوشت:  خبرگزاری مرکزی رسمی کره در اقدامی که چندان مرسوم این کشور نیست با انتشار یک خبر یک جمله ای از سفر هیئت کره شمالی به سرپرستی یون جونگ هو وزیر روابط اقتصادی خارجی به تهران خبر داده است. یون در اوایل ماه آوریل به روسیه سفر کرده بود و در رسانه های دولتی به عنوان یکی از بازیگران کلیدی تجارت بین پیونگ یانگ و مسکو معرفی می شود. یون جونگ هو در کارنامه کاری خود فعالیت بر روی پرونده سوریه و نظارت بر رابطه دمشق و پیونگ یانگ را هم دارد.

 

در حالی که بعید است کره شمالی جزئیات بیشتری در مورد این سفر فاش کند اما ناگفته پیداست که این دو کشور که هر دو رابطه خصمانه ای با ایالات متحده دارند همکاری های نظامی با یکدیگر داشته و دارند.  کره شمالی آخرین بار در سال 2019 یکی از اعضای ارشد پارلمان خود را به ایران فرستاد.

 

نکته ای که تاکنون مورد توجه رسانه ها درباره این سفر قرار گرفته زمان بندی آن است.  این دیدار در زمان تشدید تنش ها در خاورمیانه انجام می شود. در اوایل ماه جاری، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در پی پاسخ نظامی مستقیم به اسرائیل اعمال کرد. قابلیت‌های پهپادی ایران، به‌ویژه نمونه شاهد، در این حمله نقش داشتند. در میان این تنش‌ها، چین بر حمایت خود از ایران تاکید کرد  که نشان‌دهنده تداوم روابط قوی دوجانبه  میان تهران و پکن است.

منبع: عصر ایران
کدخبر: ۵۵۷۰۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر