کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۰۴۰
تاریخ خبر:

اسرائیل و شکست افسانه دژ تسخیرناپذیر

 اسرائیل و شکست افسانه دژ تسخیرناپذیر

گزارش گاردین درباره تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی

هفت صبح| گاردین در گزارشی تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی را بازبینی کرده و گفته حالا جعبه پاندورا باز شده است. اینجا بخش‌هایی از گزارش رسانه انگلیسی را برای شما خلاصه کرده‌ایم:

 

اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل که روز جمعه اتفاق افتاد، به شکل غیرمنتظره‌ای محدود بود. ایران حمله هوایی روز جمعه به یک پایگاه هوایی در نزدیکی اصفهان و سایر اهداف را کم‌اهمیت و ضعیف خواند و منشا خارجی این حملات را رد کرد. سخنگویان معمولا حراف اسرائیلی نیز به شکل عجیبی سکوت در پیش گرفتند.

 

اگر این امر صحت داشته باشد، یک آسودگی خاطر بزرگ اما احتمالا موقتی حاصل شده است. این نشان می‌دهد که فشارهای گسترده آمریکا بر اسرائیل برای خویشتن‌داری، با کمک بریتانیا و سایر کشورها موفقیت‌آمیز بوده است. این رسانه در ادعایی (که البته صحتش تایید نمی‌شود و با شواهد اقدام تنبیهی ایران علیه اسرائیل هم‌خوانی ندارد)، مدعی‌ شده است جو بایدن از اسرائیل خواسته بود تا پس از آن‌که حمله بی‌سابقه هفته گذشته ایران دفع شد، به این پیروزی کوچک بسنده کند؛ اما رهبران اسرائیلی کاملا با این موضوع موافق نبودند.

 

این در خون نتانیاهو نیست که وقتی سیلی‌ای دریافت کرد، سمت دیگر صورتش را برای دریافت سیلی بعدی بچرخاند. این کماندوی سابق به صورت غریزی تمایل به توسل به زور دارد. متحدان دست راستی‌اش نیز از او خواسته بودند که از کوره در برود. اما پاسخ تل‌آویو در این موقعیت، نشان داد که اهرم فشار آمریکا قوی است. کمک‌های آمریکا برای دفاع از اسرائیل در آخر هفته گذشته را نمی‌توان در این‌خصوص نادیده گرفت. این کمک‌ها البته در شرایطی رخ‌داده که گورهای دسته‌جمعی در بیمارستانی در غزه پیدا شده‌اند و تعداد کشته‌شدگان فلسطینی به 34هزار نفر رسیده است.

 

اسرائیلی‌ها هم دلیل چندانی برای جشن‌گرفتن ندارند. آن‌ها این بار، در مواجهه با واکنش تنبیهی ایران با پرداخت هزینه‌ای مشخص از آن عبور کردند. اما سیاست بازدارندگی این رژیم از بین رفت. افسانه دژ تسخیرناپذیر اسرائیل به تاریخ پیوست. در عین حال بیش از 130گروگان همچنان در غزه حضور دارند، حماس هنوز شکست نخورده است.

 

و بالاخره بایدن بعد از عدم‌مدیریت صحیح بحرانی که پس از حمله 7اکتبر به‌وجود آمده، یک کار درست انجام داد. اما ماجرا هنوز تمام نشده است. ایران معمای کلی بایدن در خاورمیانه را پیچیده تر می‌کند و این به قیمت کاهش سبد رای وی در میان رای‌دهندگان ترقی‌خواه تمام می‌شود؛ بایدن از نظر سیاسی نمی‌تواند از اسرائیل فاصله بگیرد و رهبری نتانیاهو یک عامل خطرناک و سمی است که می‌تواند بایدن را زمین بزند.

 

خاورمیانه هفته گذشته از یک گلوله مرگ‌بار جاخالی داد. فعلا آتش جنگ منطقه‌ای شعله‌ور نشده اما چند وضعیت اضطراری جهانی به دلیل تمرکز توجهات به این منطقه در حال تشدیدشدن است.

 

کدخبر: ۵۵۷۰۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر