کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۴۳۴
تاریخ خبر:

از کجا بفهمیم مشکل نازایی نداریم؟

از کجا بفهمیم مشکل نازایی نداریم؟

رپورتاژ آگهی| از کجا بفهمیم مشکل نازایی نداریم؟ این سوال ممکن است ذهن هر شخصی را به خود مشغول کند و در صورت عدم پیدا کردن جوابی مناسب، سردرگمی های زیادی را برای زوجین به ارمغان آورد. مسئله مهم در حل این سوال پیدا کردن زوج یا زوجه ای است که دارای مشکل ناباروری است. فهمیدن این که از ناباوری از سمت مرد است یا زن می تواند مراحل درمان را سرعت بخشد و نتیجه رضایت بخش را در کمترین زمان ممکن برای آنها به همراه آورد.

 

در این مقاله سعی داریم به این سوال بنیادی پاسخ داده و بهترین روش های تشخیص نازایی را بررسی کنیم.

 

_تشخیص نازایی - تصویر 1

 

چگونه بفهمیم نازایی نداریم؟

 

براساس آمار اعلامی اگر مشکلات عدم باروری را به 3 قسمت تقسیم نماییم، ⅓ مشکلات حاصل از این مشکل مربوط به زنان، ⅓ مربوط به مشکل در مردان و ⅓ پایانی ناشی از ترکیب مشکلات زوجین و عوامل ناشناخته است. به همین علت باید از شاخص های باروری در مردان و زنان آگاهی یابیم، چرا که این دو جنسیت هر کدام شاخص های متفاوتی را نسبت به یکدیگر دارند. اغلب زنانی که با مشکلات نازایی روبرو می شوند دارای رنج سنی 20 تا 40 سال هستند. 

 

در درمان نازایی در زنان هرچه شخص سن پایین تری داشته باشد، احتمال درمان در آن بیشتر خواهد بود. بدن سالم یک زن بطور ماهانه ترشحات هورمونی منظمی دارد و در صورت برهم خوردن هورمون ها، خونریزی ماهانه با مشکل روبرو می شود. در ادامه فرد ممکن است با علائمی همچون ترشحات بد بو واژن، عفونت در رحم و واژن، بیماری هایی در دهانه رحم و لوله رحم روبرو شود. 

 

هر یک از این اختلال می توانند عاملی در به تاخیر افتادن بارداری تلقی شوند. در این مدت وزن بدون دلیل خاصی تغییر می کند، جوش ها و آکنه ها به بدن هجوم می آورند، در برخی مواقع ممکن است موهای زائد بر روی پوست صورت رشد کنند. 

 

زنانی که دچار مشکلات هورمونی می شوند به سرعت احساس خستگی می کنند و میل جنسی در آنها بطور عجیبی کاهش پیدا می کند. این زنان با درد زیادی را در هنگام نزدیکی عادت ماهیانه مواجه شده و مراحل تخمک گذاری با موفقیت صورت نمی گیرند.

 

اما علائم ناباروری در مردان با توجه به فیزیولوژیک خاص بدن آنها بسیار با بدن زنان متفاوت است. اختلال ناباروری در مردان خود را در کاهش اسپرم ها ، اختلال در خلق و خو، اختلال در نعوظ و انزال، تغییر در عملکرد بیضه ها و غده هیپوفیز نشان می دهد.

 

_تشخیص نازایی - تصویر 2

 

بهترین روش تشخیص نازایی

 

بهترین روش برای پاسخ دادن به این سوال که از کجا بفهمیم مشکل نازایی نداریم؟ انجام آزمایشات و تست های ارزیابی ناباروی است. آزمایشات ناباروری بیشترین تاثیر را در درمان کردن نازایی دارند. این میزان نقش آنچنان مهم است که اگر کوچک ترین مشکلی در نتیجه و مراحل انجام تست ها صورت گیرد، مجددا مراحل نمونه گیری تکرار خواهد شد.

 

متخصصان از آزمایشات زیر در ارزیابی ناباروری زوجین استفاده می کنند:

 

  • اسپرموگرام

این روش مخصوص ارزیابی ناباروری در مردان، جز اولین اقدامات برای تشخیص مشکلات فرزندآوری است. اسپرموگرام اطلاعات مفیدی در مورد تعداد، شکل و نحوه حرکت اسپرم ها را در اختیار متخصص ناباروری قرار می دهد. اگر مردی در گذشته نیز صاحب فرزندی باشد، در برخی مواقع با توجه به تشخیص متخصص باید این آزمایش را انجام دهد.

 

  • سونوگرافی واژینال

متخصص با سونوگرافی واژینال احتمالات بروز کیست تخمدان و فیبروم را بررسی کرده و آنها را با سایر آزمایشات تطبیق می دهد.

 

  • بررسی ذخیره تخمدان

هدف از این آزمایش بررسی توانایی بدن در تولید تخمک است. پس از مطمئن شدن از این سوال، پزشک به طور تقریبی میزان تخم گذاری بدن را پیش بینی می کند. FSH از رایج ترین آزمایشات در ارزیابی عملکرد تخمدان ها است که در سیکل سوم قاعدگی صورت می گیرد.

 

  • هیستروسالپنگوگرافی

در عکس برداری رنگی رحم، پس از ورود کاتر از طریق واژن به دهانه رحم ، مایعی حاوی ید به داخل رحم تزریق می شود. متخصص پس از پرکردن رحم با این مایع می تواند میزان سلول لوله های رحم را اندازه گیری کند و در صورت اختلال در لوله ها آنها را ارزیابی می کند.

 

  • آزمایش خون

در آزمایش خون میزان ترشح هورمون های بدن اندازه گیری می شود. انجام آزمایش TSH وPRL نیز برای تشخیص تیروئید و تعیین سطح هورمون پرولاکتین ضروری است.

 

چه روش هایی برای درمان نازایی وجود دارد؟

 

اگر بعد از پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم مشکل نازایی نداریم؟ متوجه شدید که نازا هستید؛ باید به دنبال روش هایی برای درمان آن باشید. روزانه تحقیقات زیادی به جهت درمان نازایی زوجین در تمامی دنیا انجام می شود. اما تعداد کمی از آنها توانسته اند روش های قابل قبولی را در درمان نازایی ارائه کنند. رایج ترین و مناسب ترین روش های درمان ناباروری عبارتند از:

 

_تشخیص نازایی - تصویر 3

 

دارو درمانی

دارو درمانی قدیمی ترین روش درمان ناباروری در جهان است. این روش در 2 شاخه پزشکی مدرن و سنتی انجام می شود. در این روش درمانی پزشک داروهایی را برای زوجین در نظر می گیرد تا آنها را در مدتی معین بطور منظم مصرف کنند. پس طی دوره نتیجه حاصل از داروها مورد بررسی قرار می گیرد. این روش دیر بازده ترین روش درمان نازایی است.

 

انجام جراحی

یکی از روش های ناباروری انجام لاپاراسکوپی است. این روش بسیار راحت بوده و عوارض کمی را برای زنان به همراه دارد.

 

انجام IVF

درمان نازایی با ای وی اف بصورت لقاح تخمک و اسپرم اهدایی صورت می گیرد. در این روش آزمایشگاه می تواند فاکتورهای جنین را بطور دقیق تعیین کند و مخصوص زنانی است که به دلیل داشتن برخی بیماری ها نمی تواند فرزند آوری کنند. دکتر مهرنوش امیری یکی از معدود فوق تخصصان فلوشیپ نازایی است که این روش مدرن درمان نازایی را با داشتن کارنامه ای موفق برای تمامی زوجین ناباروری انجام می دهد.

 

انجام IUI

در روش IUI اسپرم انتخابی در رحم زن کاشته می شود. اغلب افراد ای یو ای را به عنوان لقاح مصنوعی می شناسند که تلقیح درون رحمی را برای زوجین امکان پذیر می کند.

 

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. 

 

 

کدخبر: ۵۵۴۴۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر