کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۴۲۱۵
تاریخ خبر:

راهنمای سفر به شیراز در عید

راهنمای سفر به شیراز در عید

رپورتاژ آگهی| شیراز یکی از شهرهای زیبا و پنجمین شهر پر جمعیت ایران به شمار می‌رود. این شهر مرکز استان فارس بوده و در قسمت جنوب غربی ایران قرار گرفته است. شیراز به دلیل داشتن بناهای تاریخی و مراکز تفریحی، یکی از قطب‌های گردشگری مهم ایران به شمار می‌رود. بسیاری از بازدیدکنندگان فصل بهار را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنند؛ زیرا شیراز دارای آب و هوای مطبوعی بوده و بهترین زمان برای گردش و تفریح است.

 

در ادامه به شما کمک می‌کنیم برای سفر نوروزی در عید ۱۴۰۳، سفری به شهر شیراز را برنامه‌ریزی کنید؛ با ما همراه باشید.

 

آب و هوای شیراز در تعطیلات نوروز چگونه است؟

 

مسافرت به شیراز در عید نوروز زمان مناسبی است. در فصل بهار عطر بهارنارنج در هوای شهر می‌پیچد و طراوت و تازگی خاصی به شهر می‌دهد. مسافران و گردشگران بسیاری در این فصل به شیراز سفر می‌کنند و ازدحام جمعیت در بهار بیشتر از سایر فصول سال است. می‌توان گفت فصل بهار رؤیایی‌ترین زمان برای سفر به شیراز و بازدید از جاذبه‌های بی‌شمار این شهر است.

 

راهنمای سفر به شیراز در عید - تصویر 1

 

وسیله نقلیه مناسب برای سفر به شیراز

 

برای مسافرت به شیراز در عید نوروز، اول باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام دهید تا بر اساس آن هزینه‌های سفر مشخص شوند. اگر به دنبال سفری مقرون‌به‌صرفه هستید و درعین‌حال تمایل دارید در طول سفر از جذابیت‌های مسیر لذت ببرید، سفرهای زمینی را به شما توصیه می‌کنیم. سفرهای هوایی هم معمولاً برای کسانی مناسب هستند که تحمل کمی دارند و نمی‌توانند طولانی‌مدت در ماشین و یا سایر وسایل نقلیه زمینی باشند.

 

سفر با ماشین شخصی

 

سفر به شیراز با ماشین شخصی برای خیلی از افراد لذت‌بخش است؛ زیرا می‌توانند از زیبایی‌های مسیر لذت ببرند و در هر کجا تمایل داشتند توقف کرده و صبحانه، ناهار و... را در فضای باز میل کنند و دوباره به مسیر ادامه دهند. در این نوع سفر عجله‌ای در کار نیست و قرار است از طول مسیر هم به‌اندازه مقصد لذت ببرید. تنها مسائلی که باید به آن‌ها توجه شود؛ آب و هوای جاده، چک‌کردن ماشین قبل از حرکت و کافی بودن بنزین است.

 

سفر با اتوبوس یا قطار

 

اتوبوس و قطار از رایج‌ترین وسایل نقلیه برای مسافرت به شیراز در عید هستند. خیلی از مسافران این گزینه‌ها را برای سفر انتخاب می‌کنند تا هزینه‌های سفرشان را کاهش دهند. توصیه می‌شود چند روز قبل از سفر بلیط تهران شیراز را تهیه کنید تا به شلوغی عید نوروز برخورد نکنید؛ البته به دلیل این که شیراز شهر بزرگی است و رفت و آمد به آنجا بسیار است، همیشه امکان تهیه بلیط شیراز تهران و بالعکس وجود دارد پس نگران نباشید.

 

مزیت این وسیله نقلیه نسبت به ماشین شخصی این است که خود را درگیر رانندگی نمی‌کنید و با خیال راحت بر روی صندلی نشسته، مناظر اطراف را تماشا می‌کنید و با مسافران دیگر به گپ و گفت می‌پردازید؛ همچنین می‌توانید زمانی را برای گوش دادن به موزیک موردعلاقه خود و یا تماشای فیلم در نظر بگیرید.

 

سفر با هواپیما

 

هواپیما بهترین گزینه برای افرادی است که قصد مسافرت به شیراز در عید نوروز را دارند، می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان به مقصد برسند و نمی‌توانند خستگی سفر را تحمل کنند؛ بنابراین هنگام سفر به شیراز با هواپیما باید از قیمت، رزرو و نحوه خرید بلیط اطلاعاتی به دست آورند تا بلیطی با قیمت مناسب تهیه کرده و سفر اقتصادی را آغاز کنند.

 

قیمت بلیط هواپیماها به چند مورد بستگی دارد، تاریخ و ساعت سفر، کلاس پرواز، نوع شرکت هواپیمایی و زمانی که قصد سفر دارید. اگر تمایل به خرید بلیط ارزان‌قیمت دارید باید سایت فروش بلیت هواپیما سفرمارکت را به‌صورت مداوم چک کنید تا از فروش بلیط‌های لحظه آخری مطلع شوید.

 

راهنمای سفر به شیراز در عید - تصویر 2

 

رزرو هتل قبل از سفر به شیراز

 

در هنگام برنامه‌ریزی برای مسافرت به شیراز در عید نوروز بعد از رزرو بلیط، باید برای رزرو هتل هم برنامه‌ای داشته باشید. شیراز هم مانند خیلی از شهرهای ایران دارای هتل‌های چند ستاره، سنتی و بوم‌گردی است؛ پس باید باتوجه‌به بودجه و سلیقه شخصی محل اقامت را در مقصد انتخاب کنید.

 

مکان‌های دیدنی شهر شیراز

 

شیراز یکی از پرجاذبه‌ترین شهرهای ایران است که دارای مکان‌های تاریخی بسیاری است که یادگار فرهنگ و تمدن ایران باستان است. شهر شیراز شهری است که باید با برنامه‌ریزی قبلی وارد آن شوید تا بتوانید از تمام دیدنی‌های آن بازدید کنید؛ در این مقاله به چند مکان پرطرفدار شیراز اشاره خواهیم کرد.

 

تخت‌جمشید

 

«تخت‌جمشید»، به نام «پرسپولیس»، «صد ستون» و «چهل‌منار» هم معروف بوده که توسط هخامنشیان ساخته شده است. «پارسه» یا «پرسپولیس» نزدیک مرودشت و بسیار نزدیک شیراز است؛ و حدود 2500 سال قدمت دارد. این بنا در چند مرحله توسط پادشاهان متفاوت هخامنشی تکمیل شده است. محل قرارگیری کاخ‌های هخامنشیان به‌گونه‌ای بود که چشم‌انداز زیبایی به اطراف داشت. کاخ‌های هخامنشی هر کدام برای کاربردهای متفاوتی از جمله مراسم‌ها و جشن‌ها ساخته شده بودند.

 

پادشاهی هخامنشیان تا قبل از حمله «اسکندر مقدونی» ادامه داشت. بعد از حمله اسکندر، «تخت‌جمشید» به آتش کشیده شد و خانه‌های بسیاری غارت شد؛ از آن دوره تا به امروز فقط سرستون‌ها، ستون‌ها، کتیبه‌هایی از آن کاخ باشکوه به‌جامانده است.

 

حافظیه

 

هر کس به شیراز سفر کند محال است که به مقبره حافظ یا همان «حافظیه» سر نزند. حافظیه دارای سه بخش است، صحن جنوبی، تالار میانی و صحن شمالی؛ از نظر نمادشناسی، صحن جنوبی نماد زندگی مادی، تالار میانی نماد برزخ و صحن شمالی هم نماد رسیدن به حقیقت است.

 

بعد از پشت سر گذاشتن ورودی «حافظیه» وارد صحن جنوبی می‌شوید، اطراف این صحن را درختان نارنج پوشانده‌اند. میان صحن، مسیری برای پیاده‌روی قرار دارد که به سمت تالار میانی و سپس صحن شمالی می‌رود، برای رسیدن به تالار میانی از 4 پله باید عبور کنید.

 

صحن شمالی دقیقاً جایی است که مزار حافظ در آنجا قرار دارد، ستون‌های زیبایی مقبره حافظ را دربرگرفته‌اند، داخل گنبد مقبره پوشیده از کاشی‌کاری‌هایی با نقش و نگاره‌های بی‌نظیر است که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. آرامش و معنویت «حافظیه» به‌گونه‌ای است که نمی‌توانید از آنجا دل بکنید.

راهنمای سفر به شیراز در عید - تصویر 3

 

دروازه قرآن

 

در قدیم شهر شیراز دارای 6 دروازه بوده است که در حال حاضر فقط یکی از آن دروازه‌ها به نام «دروازه قرآن» به جا مانده است. «دروازه قرآن» توسط «عضدالدوله دیلمی» ساخته شد و در دوره زندیه، کریمخان زند آن را بازسازی کرد. دلیل نامگذاری این دروازه به نام دروازه قرآن، دو قرآنی بود که در داخل اطاقک بالای دروازه قرار داده شده بود تا مسافران به سلامت از زیر آن عبور کنند.

 

در حال حاضر آن قرآن در موزه «پارس شیراز» نگهداری می‌شود و به نام قرآن «هفده من» یا «هفده کیلوگرم» معروف است. این دروازه در سال 1315 با بی کفایتی شهردار شیراز با دینامیت ویران شد اما توسط یک بازرگان شیرازی به نام «حسین ایگار» در سال 1328 دوباره بازسازی شد.

 

سخن آخر

 

شیراز یکی از شهرهای پرجاذبه‌ای است که باتوجه‌به آب و هوای معتدل آن برای سفر نوروز توصیه می‌شود. شهری که گوشه‌گوشه آن از فرهنگ و تمدن ایران‌زمین سرشار است؛ و میزبان گردشگران بسیاری است که برای بازدید از این همه زیبایی و شکوه از شهرها و کشورهای مختلف به آنجا می‌آیند تا در شیراز شهر شعر و ادب خاطراتی را ثبت کنند و با خود به یادگار ببرند.

 

کدخبر: ۵۵۴۲۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر