کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۹۳۸
تاریخ خبر:

کدام پزشکان از بازار کار آینده حذف خواهند شد؟

کدام پزشکان از بازار کار آینده حذف خواهند شد؟

هوش مصنوعی چطور کسب‌وکار پزشکان را دگرگون خواهد کرد؟

هفت صبح| کارگاه کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت سلامت به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حضور جمعی از علاقه‌مندان و دانشجویان رشته‌های مختلف پزشکی برگزار شد. در این کارگاه درباره این‌که حوزه سلامت از تغییراتی که فناوری ازجمله هوش مصنوعی در چند سال آینده در حوزه کسب‌وکار پزشکی رقم خواهد زد، جان سالم به در خواهد برد یا نه؟ صحبت شد.

 

در ابتدای این کارگاه سه ساعته، محمدرضا زاهدی مدیرعامل گروه پیشگامان ونچرز درباره چرایی برگزاری این کارگاه با تاکید بر اینکه کارآفرینی سلامت را باید در جامعه پزشکی ترویج کرد، گفت: «تجربه بنیان‌گذار مدتورپرس در این حوزه کمک خواهد کرد، درک درست‌تری از آینده نظام سلامت داشته باشیم.» او با اشاره به دوره‌های برگزار شده در این زمینه تاکید کرد تلاش مجموعه پیشگامان این است که توجه بازیگران صنعت سلامت ازجمله پزشکان را به ضرورت یادگیری کسب‌وکار سوق دهد.

 

در ادامه رضا جمیلی بنیان‌گذار مدتورپرس در کارگاهی با عنوان AI & the Future Of Healthcare از تاثیرات موج گسترده توسعه فناوری و ابزارهای مرتبط با هوش مصنوعی در صنعت سلامت و تغییر کسب‌وکار پزشکان گفت. او ابتدا با طرح این سوال که کسب‌وکار سلامت امروز در چه وضعیتی است، تلاش کرد برای پزشکانی و دانشجویانی که در این کارگاه حضور داشتند این موضوع را برجسته کند که روندهای فعلی کسب درآمد از حرفه پزشکی در آخرین سال‌های خود به سر می‌برد و به‌زودی مدل‌های بیزنسی این حرفه تغییر خواهد کرد. برای نمونه این موضوع مهم را مورد تحلیل قرار داد که مهم‌ترین تغییرات بازار کار یا صنعتی که در آن کار می‌کنید، در ده‌سال گذشته چه بوده است؟ اینکه ورود دستگاه‌های جدید، متدهای جدید، نیازهای جدید و یا مشتریان جدید چطور کسب‌وکار بیمارستان‌ها و پزشکان را در این ده سال دگرگون کرده است.

 

 

به عنوان یک پزشک ده سال آینده را چطور می‌بینید؟

 

جمیلی سپس با اشاره به توسعه جنون‌آمیز فناوری‌های پیشرفته مرتبط با حوزه سلامت و حرفه پزشکی این سوال کلیدی را مطرح کرد که مهم‌ترین تغییرات ده‌سال آینده چه خواهد بود؟ او اما قبل از پاسخ به این سوال و مطرح‌کردن این‌که چطور هوش مصنوعی و دیگر فناوری‌های برهم‌زننده این آینده را شکل خواهند داد، به این نکته محوری اشاره کرد که برای داشتن یک پیش‌بینی درست از آینده، اول باید بدانیم درک ما از آینده را چه چیزی می‌سازد؟ اینکه ذهنیت فعلی پزشکان و میدان و افق دید کسب‌وکاری آن‌ها چطور ممکن است، موجب خطا در پیش‌بینی درست‌تر آینده حرفه‌شان شود.

 

جمیلی پیش‌بینی کرد که احتمالا در آینده این مهندسان خواهند بود که سهم اصلی را از بازار بزرگ پزشکی و مراقبت‌های پزشکی خواهند داشت و درآمدهای پزشکان به شدت کمتر از امروز خواهد بود. او دلیل این امر را در ذهنیت درست جامعه مهندسان در مواجهه با فناوری و مفهوم آینده دانست. اینکه آن‌ها معمولا بهتر آینده بازارهای مختلف را می‌توانند پیش‌بینی کنند و همین جلوتر بودن از دیگر اصناف و اقشار است که به آن‌ها کمک کرده در 10، 20 سال گذشته سهم خوبی از ثروت بازارهایی مانند حمل‌ونقل، خرده‌فروشی، اقتصاد دیجیتال و ... را بگیرند.

 

 

تحول دیجیتال در حرفه پزشکی

 

در بخش دیگری از این کارگاه، بنیان‌گذار مدتورپرس با اشاره به اینکه موج تحول دیجیتال یا همان Digital transformation به صنعت سلامت رسیده و به‌زودی شاهد تغییرات بنیادین در کسب‌وکار پزشکان خواهیم بود، گفت:‌ «مهم‌ترین تغییرات صنعت سلامت تحت‌تاثیر فناوری در چهار حوزه خواهد بود که در نهایت با تحقق این اهداف حرفه پزشکی هم دگرگون خواهد شد.» او این تغییرات را شامل درمان باکیفیت‌تر، هزینه‌های کمتر، تجربه بهتر بیمار و درنهایت زندگی بهتر برای پزشکان برشمرد.

 

 

هوش مصنوعی و آینده پزشکان

 

جمیلی سپس چند فناوری مانند ذخیره‌سازی و محاسبات ابری و محاسبات کوانتومی را معرفی و تحلیل کرد که منجر خواهند شد بیگ‌دیتا یا کلان‌داده‌های نظامت سلامت تبدیل به متغیری کلیدی در آینده بیمارستان‌ها و مطب‌ها و کلینیک‌ها شوند. او با طرح این سوال که داده‌های بدن ما را چه کسی می‌تواند پردازش کند؟ گفت: «امروز برای این سوال پاسخی نداریم اما وقتی فناوری ابری و کوانتومی به بیمارستان‌ها و مطب‌ها برسد به راحتی می‌توان دیتاهای لحظه‌ای و بی‌شمار میلیون‌ها بیمار را هم‌زمان رصد و دنبال کرد و برای آن‌ها راه‌حل پزشکی در لحظه تجویز کرد. این همان چیزی است که مفهوم بیمارستان‌ها را دگرگون خواهد کرد و احتمالا مفهوم «مراقبت‌های منزل‌محور» را جایگزین آن می‌کند. این یعنی هزاران شغل از بین خواهند رفت و هزاران شغل جدید در صنعت پزشکی متولد خواهند شد.»

 

جمیلی در پایان با برشمردن چند نمونه از کارکردهای فعلی هوش مصنوعی در پزشکی به استارتاپ‌هایی اشاره کرد که همین حالا خدمات آن‌ها در کشورهای غربی و آمریکا مورداستفاده پزشکان قرار گرفته است. او تحول در صنعت تصویربرداری پزشکی، فیزیوتراپی، دارو و بیماری‌های روانی را سرآغاز شروع ورود موج هوش مصنوعی به پزشکی دانست. او تاکید کرد پزشکان و دانشجویان پزشکی که همین امروز هوش مصنوعی را مورد توجه قرار دهند احتمالا به‌زودی از دستیارهای هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد و آن‌ها که متوجه اهمیت این فناوری نیستند، در دو سه سال آینده از بازار کار پزشکی حذف خواهند شد.

 

کدخبر: ۵۵۷۹۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر