کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۲۹۵
تاریخ خبر:

تیترهایی‌ حتی برای امروز

تیترهایی‌ حتی برای امروز

روزنامه خوانی در شصت سال پیش- ۱۷

هفت صبح| شنبه هشت اردیبهشت 1343. صفحه اول خبر دندانگیر قابل عرضی نیست جز همان زدوخوردهای عرصه سیاست جهان‌. این بار یونانی‌ها و ترک‌ها در قبرس. در نیمه پایین صفحه باز هم به یک خبر مشهور این روزها اشاره شده است:‌ دو روز تعطیلی در هفته در شورایعالی اداری مطرح شد.

در صفحه 5 هم یکی دیگر از این سوژه‌های ابدی و ازلی کار شده: ‌بدون تجویز پزشک دارو نخورید! هوا درحال گرم شدن است و تبلیغ پنکه ناسیونال و کولر کریر در همه صفحات به چشم می‌خورد. خبرنگار کیهان هم رفته و پیرمرد 140 ساله اهل تفت را که نامش بیغم است پیدا کرده و از او در کنار جمعی از نوادگان و فرزندانش عکس گرفته و از قرار خانم‌ها جلوی دوربین نیامده‌اند و گفته‌اند حرام است. در این گزارش شیرین خبرنگار از رجز خوانی بیغم برای کشتی گرفتن با او هم ذکری کرده و کلا مطلب درجه یکی است. آفرین به خبرنگار کیهان در شهر تفت در سال 1343.

صفحه هشت یکی دیگر ازآن تیترهای ابدی و ازلی را داریم: هویدا وزیر دارایی گفته: ‌دولت تاجر بدی است! از قرار تهران روز آرامی را پشت سر گذاشته و در صفحه حوادث خبرخاصی به چشم نمی‌خورد جز این که قاتل یکی از روسپی‌های قلعه شناسایی شده است. بر پرده سینماها یک فیلم روسی به نام عطش و یک فیلم ژاپنی به نام مایوی قرمز اکران شده‌اند. همین طور یک فیلم هندی به اسم مانگالا. و آگهی‌های بزرگ  هر سه فیلم در ذیل صفحه حوادث منتشر شده است. چقدر سوررئال!

در صفحه 12 نوشته شده که در اطراف رضائیه (ارومیه) هفت کودک به خاطر خوردن یک گیاه صحرایی به نام بات بات دیوانه شده‌اند. از قرار بات بات گیاهی شبیه خشخاش است و تاثیرات مشابه روی روان کودکان گذاشته و متاسفانه خوشمزه هم هست! دو نفر از کودکان بستری شده‌اند و بقیه مراحل درمان خود را در همان روستا می‌گذرانند. سفیر آمریکا و همسرش رفته باشگاه بانک ملی و آنجا از ورزش‌های زورخانه‌ای با میانداری حسین کاظمینی بازدید کرده و یکسری کامل از ادوات ورزش باستانی را برای  نمایش در موزه واشنگتن هدیه گرفته است.

نهم اردیبهشت 1343. تیتر اول حمله ناگهانی کمونیست‌های لائوس است! واقعا چند نفر از مردم آن موقع شرایط کشور لائوس برایشان مهم بوده است؟ ‌به جای این بی‌سلیقگی، در پایین صفحه یک، عکسی از کلاس درس یکی از قربانیان کودک تصادف دلخراش چالوس(که قبلا در همین ستون داستانش را روایت کرده بودیم) چاپ شده و دسته گلی که جای کشته شدگان قرار داده شده است.

 

در صفحه 4 متن کامل قوانین جدید مالک و مستاجر منتشر شده که این هم ازآن تیترهای ابدی و مشکلات حل نشده جامعه ایرانی طی شصت سال گذشته است.  ضیافت شب ایران در کپنهاگ مرکز دانمارک برگزار شده و درآن دو خواننده یعنی محمد حیدری و آبتین اجلالی آواز خوانده‌اند و سرکار خانم زهرا امجدی هم رقص محلی مازنی اجرا کرده است.

 

صفحه یازده آگهی تور آخر هفته به متل قو درج شده. با تیتر: ‌این جمعه در متل قو باشید. در جزئیات سفر نوشته شده: ‌رفت و برگشت، ناهار کامل شامل (سوپ، چلو ماهی، دسر) شام چلو‌کباب، ‌بینگو، ‌موزیک و برنامه‌های تفریحی دیگر فقط 39 تومان. 39 تا تک تومنی. نخست وزیر در جمع بازرگانان اتاق بازرگانی تهران گفته ‌دولت من قوانین خلق‌الساعه وضع نخواهد کرد. این تیتر هم به سادگی قابل استفاده در این روزهاست.

روزنامه خوانی در شصت سال پیش اگهی فیلم ضربت سامویٔل خاچیکیان

صفحه حوادث ذیل آگهی فیلم ضربت ساخته ساموئل خاچیکیان، عکسی هم از تجمع گسترده علاقمندان این فیلم جلوی سینما منتشر  کرده است. این در حالی است که تبلیغات فیلم رقیبش یعنی انسانها در این شماره روزنامه کیهان بسیار خفیف برگزار شده است. در انسانها فردین و فروزان بازی می‌کنند. در 24 ساعت گذشته دو نفر در تهران خود را دار زده‌اند. یک نوجوان 14 ساله به اسم مسعود شیخ باقری در خیابان پارک شهر جنوبی کوچه طباطبایی و یک جوان 29 ساله به اسم علی اکبر هادی در تهران نو خیابان کهن. صفحه آخر هم آگهی ناست دو سوسمار، گلیسیرین و تی‌بی‌تی منتشر شده است.

همین دیگر. خداحافظ.   

کدخبر: ۵۵۷۲۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر