کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۵۷۳۳
تاریخ خبر:

صید شاه ماهی بداقبال

صید شاه ماهی بداقبال

روزنامه‌خوانی در شصت سال پیش - ۵

هفت صبح|  پنجشنبه 20 فروردین 1343. صفحه اول از هرگونه هیجانی به دور است. باز هم خبرهایی از اختلاف میان شوروی و چین و بحران یمن. و مرگ ژنرال مک آرتور. هیچ نشانه‌ای از خانواده سلطنتی در صفحه اول وجود ندارد.

 

در صفحه دوم خبرآمده که آخرین اثر ساموئل خاچیکیان 14 روز دیگر اکران خواهد شد. فیلم ضربت.
آگهی کتابی درج شده با نام گناه مقدس نوشته حسینعلی مستعان که از انتشارات جاوید باید تهیه کنید درخیابان گرگان ایستگاه مدرسه. در بخش آگهی‌ها خرید و فروش زمین‌های نیروی هوایی و یوسف‌آباد بازارشان رونق دارد و همین طور وفور پزشکان متخصص امراض مقاربتی جلب توجه می‌کنند.

 

در صفحه شش عکسی کار شده از کارمند اداره شیلات بندرپهلوی که یک شاه ماهی را در دست دارد. در گزارش نوشته شده که از سی‌سال پیش تاکنون این چهارمین شاه ماهی است که توسط صیادان صید شده و عموما پس از صید دوباره به آب انداخته می‌شوند چرا که شاه‌ماهی‌ها گله‌های پرشمار ماهی را رهبری می‌کنند و اگر شاه ماهی صید شود تعداد بی‌شمار ماهی دیگر نیز به دام خواهند افتاد. در گزارش قید شده که این یکی شاه ماهی همراه با 1600 ماهی دیگر به تور افتاده بود. سه تا شاه ماهی قبلی را طبق یک سنت با گذاشتن سکه‌ای طلا در دهانشان دوباره به دریا بازگردانده بودند اما عمر این شاه ماهی چهارم به دنیا نبوده و بعد از صید دارفانی را وداع می‌گوید! قرار شده جسد این شاه ماهی چهارم را منجمد کنند و در لابراتوار شیلات نگهداری کنند!  تا به امروز هیچ اطلاعی از پدیده شاه ماهی‌ها نداشتم.

 

آگهی رستوران مدرن پاتوق نرسیده به سه راه ونک هم درج شده همراه با موسیقی زنده. در صفحه 9 گزارشی کار شده از رقابت فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها برای تاسیس ذوب آهن ایران و این که متخصصین کروپ آلمان برای مذاکرات اولیه فردا به تهران می‌آیند. جالب این که بعدها تاسیس ذوب آهن نه نصیب آلمانی‌ها می‌شود و نه فرانسوی‌ها و این روس‌ها هستند که این پروژه را به دست می‌گیرند.

خبرآمده که هرماه شش نفر در تهران خودکشی می‌کنند و سال پیش 71 نفر این‌گونه در تهران از دنیا رفته‌اند. در صفحه حوادث گزارش مفصلی کار شده از دوتا پسرعموی زنجانی که با مشارکت هم به طمع 9 هزار تومان پول سر دوستشان را جدا می‌کنند و جسدش را در وسط برف پنهان می‌کنند و حالا لو رفته و دستگیر شده‌اند. مقتول سیف‌الله احمدی و قاتلین علی و حجت محمدی. خبری هم کار شده که کمبود شیرخشک در شهر سراب درآذربایجان شرقی موجب حال وخیم و حتی اغما رفتن 120 نوزاد شده است.

در صفحه 11 مصاحبه بلندی کار شده با ملک حسین پادشاه اردن. از کیهان مصباح زاده و کاظم زرنگار رفته‌اند شهر امان و در کاخ شخصی ملک حسین این گفت‌و‌گو را انجام داده‌اند و مصاحبه با عکس بزرگی از هر سه نفر منتشر شده است.
آگهی فیلمی کار شده با نام مملوک که در تبلیغش نوشته‌اند اثری خیره کننده از سینمای شوروی! از قرار فیلم حال و هوای هزارویک‌شبی دارد.
فیلم دیگری هم هست به اسم انسان‌ها با شرکت فردین و مجید محسنی و فروزان و آرمان. در تبلیغ فیلم این گونه نوشته شده است‌. مهدی میثاقیه (تهیه کننده فیلم) تقدیم می‌کند. سال 1336 :شب نشینی در جهنم‌،‌ سال 1341‌:‌فریاد  نیمه شب‌، ‌سال 1342‌:‌ساحل انتظار و حالا در سال 1343 :‌انسان‌ها. در واقع در این  تبلیغ وزن میثاقیه از فردین و فروزان بیشتر است‌. سینما سانترال هم ادعا کرده که به خاطر آنکه ازدحام برای بلیت فیلم 55 روز در پکن خیلی زیاد است سیستم پیش فروش بلیت را برقرار خواهد کرد. گزارشی هم کار شده از گزینه‌های ریاست مجلس که خبرنگار کیهان حدس زده که جعفر شریف امامی دوباره ریاست مجلس را به دست خواهد آورد.

5 استان کشور هم درگیر برف سنگین بهاری شده‌اند. عموما در غرب و شمالغرب کشور.

 

‌همین دیگر. امیدواریم شماره بعدی کیهان حاوی گزارش‌های هیجان انگیز بیشتری باشد. به نظر می‌رسد در دهه چهل همچنان روزنامه اول کشور اطلاعات باشد.

 

 

کدخبر: ۵۵۵۷۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر