کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۶۹۴۴
تاریخ خبر:

راهنمای خرید طلای سرخ

راهنمای خرید طلای سرخ

ارزان‌ترین زعفران و خاویار بازار کدامند؟

هفت صبح| زعفران و خاویار دو محصول مشهور و باارزش ایران هستند. وضعیت بازار زعفران چندان مطلوب نیست و چرخ‌های صادرات لنگ می‌زند.

 

در بازار خاویار هم تولید و صادرات کمتر از ظرفیت کشور انجام می‌شود. قیمت ارزان‌ترین زعفرانی که می‌توانید در بازار پیدا کنید 42هزار و 500 تومان است. این قیمت مربوط به بسته ۰/۲ گرمی است. در بازار خاویار ارزان‌ترین نوع یعنی بری را با وزن 15گرم می‌توانید با قیمت 580هزار تومان تهیه کنید. گران‌ترین بسته زعفران بیش از 78میلیون تومان قیمت دارد و گران‌ترین خاویاری که این روزها می‌توان در داخل کشور پیدا کرد هم نزدیک به 10 میلیون تومان حدودا فروخته می‌شود.

 

در واقع، می‌شود گفت با قیمت نزدیک به 22 گرم طلا، می‌توانید 600گرم زعفران بخرید و اگر پول سه گرم طلا داشته باشید، قدرت خرید یک بسته خاویار 50گرمی بلوگا الماس را دارید.

 

 

زعفران؛ حداقل 42هزار و 500 تومان

 

زعفران ایرانی اسیر دست اسپانیا و افغانستان است. این دو کشور، زعفران را از ایران به‌صورت رسمی یا قاچاق می‌خرند و در نهایت به اسم کشور خودشان و با بسته‌بندی جدید می‌فروشند. درحالی‌که بیش از 90درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود. براساس آخرین برآوردها، ماهی 10 تن زعفران از ایران به خارج از کشور قاچاق می‌شود.

 

واحد شمارش زعفران مثقال است. وقتی از یک مثقال حرف می‌زنیم، منظورمان وزن ۴/۶۰۸  گرمی است. اما به‌دلیل گران بودن زعفران، این روزها بسته‌های یک گرمی زعفران هم در بازار خوب فروش می‌روند.

 

پرفروش‌ترین برندهای زعفران، مصطفوی و گلستان و سالمیان هستند. نگاهی به پرفروش‌های بازار می‌گوید کماکان اغلب خریداران از بسته های نیم و یک مثقالی بیشتر از بسته‌های کوچک یک گرمی زعفران خوششان می‌آید.

 

اگر بخواهید از کارخانه گلستان یک مثقال زعفران تهیه کنید، باید 564هزار و 900 تومان پول بدهید. کارخانه مصطفوی یک بسته را با وزن ۲/۳۰۴ گرم که برابر نیم مثقال است را با قیمت 349هزار و 300 تومان می‌فروشد که مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. مصطفوی بسته‌های یک مثقالی هم دارد که قیمتش را 659هزار و 300 تومان تعیین کرده است.

 

برند سالمیان زعفران سرگل تولید می‌کند. در زعفران سرگل، خامه یا سفیدی‌ها کلا حذف می‌شوند و زعفران «خالص و قرمز رنگ» به دست خریداران می‌رسد. چنین خصوصیتی باعث می‌شود زعفران سرگل کمی گران‌تر از انواع دیگر زعفران باشد.

سالمیان نیم مثقال زعفران را با وزن ۲/۳۰۴  گرم، 454هزار تومان قیمت زده و البته در برخی از فروشگاه‌ها آن را با تخفیف،‌382هزار تومان می‌فروشد. کسانی‌که مقدار کمتری زعفران می‌خرند، اغلب از برند سالمیان، بسته نیم‌گرمی را با قیمت 186هزار تومان می‌خرند که با تخفیف برایشان 162هزار و 500 تومان تمام می‌شود. اما اگر طرفدار بسته‌های یک گرمی زعفران باشید و دنبال سرگل بگردید، سالمیان ۴/۶۰۸  گرم را با تخفیف، 669هزار تومان می‌فروشد. البته قیمت اصلی چنین گزینه‌ای 797هزار تومان عنوان شده است.

 

درصورتی‌که مصرف کمی داشته باشید و بخواهید یک زعفران ارزان با وزن کم بخرید، گزینه در بازار کم نیست. برند بیداری، که هنوز خیلی مشهور نشده، یک بسته زعفران را با وزن۰/۲ گرم، به قیمت 42هزار و 500 تومان می‌فروشد. تسنیم هم زعفران با چنین وزنی تولید کرده که کمی گران‌تر است و برای خریدش باید 45هزار تومان هزینه کنید. این گرانی به‌خاطر سرگل بودن زعفران تسنیم است. کارخانه‌ای که در موردش حرف می‌زنیم، زعفران نگین هم با همان وزن ۰/۲ گرمی دارد. زعفران نگین رنگ کمی تیره‌تر دارد و زیباترین و گران‌ترین نوع زعفران به‌حساب می‌آید و سه رشته‌ای است.

 

البته تسنیم قیمت زعفران نگین و زعفران سرگل را یکسان در نظر گرفته است. برند موسس ۰/۲  گرم زعفران را بدون تخفیف، 46هزار تومان می‌فروشد و با تخفیفی جزئی، می‌توان آن را با قیمت 45هزار تومان خرید. اما بد نیست سری هم به گران‌ترین زعفران‌های بازار بزنیم. گران‌ترین زعفرانی که می‌توانید درحال حاضر بخرید، از برند بهرنگ است. این برند یک بسته 600گرمی زعفران تولید کرده است که 78میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد. نوع زعفران سرگل است و بیشتر استفاده صنعتی یا کارخانه‌ای و... دارد و به درد خانواده‌ها نمی‌خورد.

 

برند نفیس هم یک بسته نیم کیلویی زعفران سرگل را با قیمت 71میلیون می‌فروشد که اگر خریدار خوش‌شانس باشد، می‌تواند با تخفیف آن را 67میلیون و 450هزار تومان بخرد. یک سری از تولیدکنندگان، اقدام به تولید زعفران‌های لوکس کرده‌اند که می‌تواند یک هدیه گران‌قیمت باشد. مثلا برند الیسه، 50گرم زعفران سوپرنگین را که بهترین و گران‌ترین زعفران در بازار است، در بسته‌بندی سرخ و فلزی زیبا به قیمت 9 میلیون و 900 هزار تومان می‌فروشد که تقریبا برابر با ۲/۸ گرم طلای 18 عیار است. این زعفران در جعبه خاتم عرضه شده است.

 

برند نفیس هم بسته‌بندی لوکس یا به‌قول خودشان لاکچری را با وزن 50گرم به قیمت 9 میلیون و 200هزار تومان می‌فروشد که اگر بتوانید آن را با تخفیف بخرید، باید هشت میلیون و 556هزار تومان بابتش هزینه کنید. باکس این زعفران به شکل گل زعفران تولید شده و برای هدیه دادن مناسب به‌نظر می‌رسد.

 

برند الیسه، ۱۸/۴۳۲  گرم زعفران را با تخفیف پنج‌میلیون و 220هزار تومان می‌فروشد. دلیل قیمت بالای آن، بسته‌بندی‌اش است. زعفران‌کوب، یک قوری کوچک و باکس مخمل سبز، در بسته‌بندی این زعفران گنجانده شده است که ظاهر بسیار خوبی برای هدیه دارد. همین برند، در بسته‌بندی مشابه، ۹/۲۱۶  گرم زعفران را با قیمت سه‌میلیون و 900هزار تومان تولید کرده که از یک گرم طلا گران‌تر است و با تخفیف آن را دومیلیون و 886هزار تومان می‌فروشد.

 

برند زعفران الیسه سرخ، وزن‌های دیگری هم دارد که برای هدیه مناسب و البته گران هستند. برای نمونه زعفران رویال شش گرمی را به همراه هاون و قوری سه‌میلیون و 400هزار تومان قیمت زده و با تخفیف می‌توان چنین گزینه‌ای را دومیلیون و 300هزار تومان خرید. اگر دنبال بسته‌بندی با پارچه ترمه به‌جای مخمل باشید هم می‌توانید با چنین مبلغی از الیسه سرخ خرید کنید. یکی دیگر از بسته‌بندی‌هایی که مناسب هدیه دادن است، مربوط به برند مهرنوش است که هشت گرم زعفران را در بسته‌بندی چوبی نفیس با قیمت چهارمیلیون و 667هزار تومان می‌فروشد و با گل‌محمدی، هل و هاون همراه است و برای هدیه یا صادرات مناسب به‌نظر می‌رسد.

 

 

خاویار؛ حداقل 580 هزار تومان

 

طبق آمار و ارقام، خاویار تولید شده و صادر شده از ایران، کمتر از ظرفیت‌های کشور است. با این‌حال هنوز خاویار ایرانی، مشهورترین و گران‌ترین نوع خاویار موجود در بازارهای داخلی و خارجی به‌حساب می‌آید. ارزان‌ترین خاویاری که می‌توانید در بازار ایران پیدا کنید، بسته 15گرمی از برند کاسپین ایرانیان است که 700هزار تومان قیمت خورده و البته با تخفیف به قیمت 580هزار تومان فروخته می‌شود.

 

وقتی درمورد خاویار بری حرف می‌زنیم، یعنی مخصوص ماهی‌های ایرانی نیست و با خاویار خارجی طرف هستیم که تولید سیبری است. البته این خاویار به‌صورت پرورشی هم رشد پیدا می‌کند و در کل جزو گزینه‌های ارزان بازار است. طرفداران قدیمی خاویار معتقدند مدل‌های بری به‌طور کل، خاویار به‌حساب نمی‌آیند. این برند، خاویار بلوگا امپریال هم دارد که مقداری گران‌تر است و البته از نوع مرغوب‌تری به حساب می‌آید. درصورتی‌که بخواهید 15گرم خاویار بلوگا کاسپین ایرانیان را بخرید، باید یک میلیون و 200هزار تومان هزینه کنید. البته با تخفیف می‌شود خرید را با 950هزار تومان هم انجام داد.

 

خاویار بلوگا از با ارزش‌ترین و گران‌بها‌ترین گونه‌های خاویار است که منشا اصلی آن دریای خزر است. فیل ماهی، درشت‌ترین و نرم‌ترین خاویارها را دارد. این خاویار طعم و بافت یکنواختی دارد و جزو گزینه‌های محبوب در بازار به‌حساب می‌آید. البته بلوگا هم درجه‌بندی دارد و مرغوبیتش را رنگ خاویار تعیین می‌کند. خاویار بلوگا امپریال کیفیت کاملا متوسطی در مقایسه با انواع دیگر بلوگا دارد و رنگ آن بین خاکستری روشن تا خاکستری روشن است.

 

همین برند امپریال بلوگا با وزن 25گرم هم دارد که قیمت آن یک میلیون و 650هزار تومان و با تخفیف یک میلیون و 410هزار تومان است. یکی از گران‌ترین خاویارهایی که می‌توانید در ایران خریداری کنید، خاویار بلوگا الماس است که جزو گران‌ترین و نفیس‌ترین خاویارها به‌حساب می‌آید. برند کالچر یک بسته 50گرمی بلوگا الماس را با قیمت 9میلیون و 500هزار تومان می‌فروشد. بلوگا الماس یکی از انواع کمیاب و ارزشمند خاویار است و از ماهی خاویار بلوگا آلبینو گرفته می‌شود. دریای خزر از زیستگاه‌های اصلی این ماهی است و با این حساب وقتی خاویار بلوگا الماس می‌خریم در واقع پولِ خاویارِ ایرانی می‌دهیم. در متون کهن، آلبینوها دارای قدرتی افسانه‌ای توصیف شده‌اند. در گذشته، زمانی که در دریای خزر ماهی آلبینویی صید می‌شد، خاویار آن برای افرادی که جایگاه اجتماعی بالایی داشته است سرو می‌شد.

 

با این‌حال، درحال‌حاضر، برخی از برندها، چنین خاویاری را در فهرست فروش خود برای افراد عادی هم دارند. بافت دانه‌های خاویار بلوگا الماس بسیار ظریف و شکننده بوده و به شرایط محیطی و متریال ظروفی که درآن بسته بندی انجام می‌شود، حساس هستند. بنابراین حتی نگه‌داری از آن‌ها هم نیازمند آموزش است و باید حواستان باشد که در ظرف شیشه‌ای بمانند. برند کالچر خاویار امپریال سلکشن هم دارد که کمی ارزان‌تر است. مثلا برای خرید 50 گرم از آن باید سه‌میلیون و 800هزار تومان هزینه کنید. خاویار بلوگا امپریال سلکشن دارای دانه‌های درشت با انعطاف‌پذیری و قوامی بالاست و از دیگر ویژگی اصلی و منحصر به فرد آن رنگ خاکستری روشن و چشم‌داربودن آن است.

 

 

یک مدل‌ دیگر پرطرفدار خاویار انواع کلاسیک است. این مدل‌ها عموما مخلوطی از دو نوع خاویار نسبتا ارزان یعنی بری و سوروگا هستند. قیمت این دو خاویار به‌دلیل کیفیت و دانه‌های کوچک کم است. به همین‌خاطر شما می‌توانید با کمی بیشتر از یک میلیون و 800هزار تومان بسته 50گرمی خاویار کلاسیک را از برند باهو تهیه کنید. خاویار سوروگا در بازار کم پیدا می‌شود و خیلی هم پرطرفدار نیست. اگر به‌تنهایی بخواهید یک بسته از چنین خاویاری را تهیه کنید، مجبور به پرداخت پول زیادی در مقایسه با انواع دیگر نیستید. آن خاویار سیاه و تیره‌ای که توقعش را دارید و ممکن است در فیلم‌ها دیده باشید، ‌همین ساروگا است. یک فروشنده 50گرم ساروگا رویال را که نوع باکیفیت این خاویار است، با قیمت یک میلیون و 650هزار تومان می‌فروشد. خــاویــار سـوروگـا خاکستری خیلی تـیـره تا سیاه است و دانه بلند و نسبتا ریزی دارد. طعم ساروگا از نظر بخشی از طرفداران خاویار محبوب است و آن را خاص می‌دانند. اما آن‌هایی که به خاویار بلوگا عادت کرده‌اند، حاضر نیستند سراغ ساروگا بروند. ساروگا برای آن‌ها نقش همان بری را دارد. با این‌حال ساروگا خاویاری است که از ازون‌برون دریای خزر تولید می‌شود. خاویار آسترا از دیگر خاویارهای ایران است که از تاس‌ماهی به دست می‌آید و کمی دیریاب است. آسترا رنگ روشنی دارد که طلایی خوانده می‌شود. این خاویار را باید در ظروفی کوچک و در محیط‌های سرد یا بهتر بگوییم یخچال قرار داد. آسترا را کمتر فروشگاهی عرضه می‌کند. اما اگر بتوانید آن را پیدا کنید، باید بابت یک بسته 50گرمی از برند خاویار ایران دومیلیون و 850هزار تومان هزینه کنید. البته چنین خاویاری را می‌توان در برخی از فروشگاه‌ها با تخفیف به قیمت دومیلیون و 596هزار تومان هم خرید.

 

 

کدخبر: ۵۵۶۹۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر