کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۷۶۴۵
تاریخ خبر:

نتایج یک نظرسنجی در مورد باورهای اقتصادی و ادبی ایرانیان

نتایج یک نظرسنجی در مورد باورهای اقتصادی و ادبی ایرانیان

یک نظرسنجی نشان می‌دهد سوداگری، خرید ارز، طلا، زمین، سفته‌بازی از نظر مردم سودده‌ترین شغل کشور است

هفت صبح| در یک نظرسنجی جدید وقتی از مردم سوال شده که از چه راهی می‌توان بیشتر درآمد داشت، آنها به دلالی اشاره کرده‌اند و فقط ده درصد گفته‌اند که با تولید می‌شود به سود رسید. از طرف دیگر وقتی درباره علاقه آنها به زبان و ادبیات فارسی سوال شده اغلب گفته‌اند در خانه یک کتاب حافظ دارند اما هیچ برنامه‌ای برای خواندن شعر ندارند.

 

این‌ها نتیجه دو نظرسنجی است که دیروز در شورای فرهنگ عمومی برای وزرا و اعضای این شورا خوانده شده. دو پژوهشی که یکی نشان دهنده ذهنیت ایرانی‌ها درباره خرج و مخارج و معاش روزمره‌‌شان است و دیگری رویکردشان به زبان و ادب فارسی را نشان می‌دهد.

 

همه چیز را بدهید دست دولت

 

پژوهش اول به نحوه درک و فهم افراد از اقتصاد می‌پرداخت و تلاشی برای جواب به این سوال بود که مردم ایران درباره وضعیت رفاهی کشورشان چه فکری می‌کنند؟ چه درک طبقاتی دارند؟ نوع رویکردشان به مسئله کار و دولت و بازار و مالیات چیست؟ و از این دست سوال‌ها

   

با کاهش ارزش تولید و کار مولد، افراد مایل‌اند که کمتر کار کنند و بیشتر پول دربیاورند، حال از راه‌های واسطه‌گری، سوداگری، خرید ارز و طلا و زمین، سفته‌بازی و ...‌ (البته مدیر مرکز رصد فرهنگی یک مثال دیگر می‌آورد که توضیح دهد این داده نشان دهنده این نیست که ایرانی‌ها از کار مولد حمایت نمی‌کنند. مثال او این است: در یک پیمایش ملی در زمستان سال 1402 نیز اکثریت افراد معتقدند که برای کسب درآمد باید کار و تلاش کرد.)

   

داده‌های پیمایشی نشان می‌دهد تعداد زیادی از مردم معتقدند که پرسودترین فعالیت اقتصادی در ایران ابتدا دلالی و سپس تجارت ازطریق واردات صادارت است.

   

فعالیت تولیدی صنعتی ازنظر فقط 10 درصد از افراد پرسودترین فعالیت اقتصادی در ایران است و انگیزه برای کار تولیدی و مشارکت واقعی اقتصادی پایین است.

 

80درصد مردم با دخالت دولت در امور اقتصادی موافق‌اند و دیدگاه عمومی این است که دولت‌ها باید در زمینه‌سازی، نهادسازی و برنامه‌ریزی اقتصاد دخالت داشته باشند.

   

بیش از دو سوم از مردم معتقدند دولت باید بر قیمت کالاها و دستمزد کارگران نظارت داشته باشد و به فقرا با یارانه هدفمند کمک کنند.

   

بیش از نیمی از مردم بر این باورند که اداره کارخانه‌ها باید به دست دولت باشد.

    

مردم به لحاظ هنجاری از کالای ایرانی و صنعت داخلی حمایت می کنند اما رفتار خریدشان بیشتر بر اساس کیفیت کالا و قدرت خریدشان است و اگر کالای ایرانی با کیفیت باشد آن را می‌خرند.

 

آقای حافظ روی طاقچه ایرانی‌ها

 

گزارش دوم درباره زبان و ادبیات فارسی است که چند نکته جالب دارد. کلیتش را بخواهید این است که اکثر ایرانیان آنقدرها میانه‌ای با شعر و ادبیات کشورمان ندارند.

  

بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی ملی، بیش از 65 درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند.

  

تنها 14 درصد از مردم ایران شاهنامه دارند.

   

از دو سوم از افراد بالای 18 سال، هیچ برنامه‌ای برای خواندن شعر و ادبیات فارسی ندارند.

  

حدود یک سوم از مردم در تعاملات و گفت‌وگوهای روزمره مجازی از شعر و ضرب‌المثل فارسی استفاده می‌کنند.

 

ابوموسی یا بوموسی؟ مسئله این است

 

در جلسات شورای فرهنگ عمومی که این مباحث مطرح شده وزیر ارشاد هم سخنرانی داشته و یک خبر جالب داده. او گفته تغییر نام جزیره ابوموسی به بوموسی را در دستور کار قرار داده‌اند. پایگاه نام‌های جغرافیایی ایران نوشته نام ابوموسی سال 1361 ثبت شده و تا مدتی استفاده از نام «بوموسی» در اسناد دولتی استان ممنوع بوده. سال 91 زمانی که امارات از ادعای خود درباره مالکیت این جزیره دست کشید در مجلس بحث می‌شود که نام آن را از ابوموسی به بوموسی تغییر دهند. از قضا یک استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران آن روایت جالبی درباره نام این جزیره داشته.

 

او به خبرگزاری ایسنا گفته: « پیش از ورود انگلیسی‌ها، فردی به نام موسی سبب رونق و آبادانی این جزیره شد و پس از مدتی، نام «بابا موسی» بر جزیره گذاشته شد. «بابا موسی» در زبان محلی جنوبی به «بابو موسی» تغییر پیدا کرد و به‌تدریج با تغییرات دیگر، به آن «بوموسی» می‌گفتند. سپس اعرابی که در زمان انگلیسی‌ها به این جزیره آمدند، به‌دلیل متجانس بودن واژه «بو» و «ابو» نام «بوموسی» را به «ابوموسی» تغییر دادند و کم‌کم استفاده از این واژه رواج یافت و جزیره حتی پس از رفتن انگلیسی‌ها نیز به همین نام باقی ماند.» 

 

نکته دیگر این که محمدمهدی اسماعیلی قبل از دادن این خبر یاد شهدایی که در جنگ ایران و پرتغال کشته شدند گرامی داشته که این جنگ حدود 4 قرن پیش رخ داده.

 

یک توضیح درباره پیمایش معروف دولت

 

ارشاد دیروز به پیمایش «ارزش‌ها و نگرش‌ها و سبک‌زندگی» هم اشاره کرده که سال پیش از آن رونمایی شد. این پیمایش که منبع اطلاعات مهمی درباره تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران محسوب می‌شود هر 10 سال یک بار منتشر شده و با اینکه پیش از این اطلاعات آن در دست عموم قرار می‌گرفت، این دوره منتشر نشد. قبلا یک جامعه شناس و دو اقتصاددان در صفحات مجازی خود خبر داده بودند که «کتاب رونمایی شده ولی مُهر محرمانه روی آن خورده است.» برخی رسانه‌های فارسی زبان در خارج از کشور با انتشار چند فصل ادعا کردند که این گزارش از این وزارتخانه درز کرده ولی دولت نسبت به آن واکنشی نشان نداد. وزیر ارشاد دیروز گفته می‌خواهند «به ازای هر شهرستان خروجی کتاب مستقلی را ارائه کنند.»

همه وزرا، روسای دانشگاه آزاد، رئیس شورای فرهنگی زنان، نماینده مرکز امور مساجد، نماینده رهبری، دو نفر از شورای ائمه جمعه، دو نفر از حوزه، دو چهره فرهنگی و دانشگاهی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس شورای عالی استان‌ها، شهردار و رئیس شورای شهر تهران حضور دارند.

 

کدخبر: ۵۵۷۶۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر