کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۷۰۶۴
تاریخ خبر:

۱۳نکته که باید درباره خبر تعطیلی دولت فدرال در آمریکا بدانید

یک سال پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، اختلاف دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آمریکا بر سر لایحه بودجه یک بار دیگر دولت فدرال را به تعطیلی کشانده و اقتصاد این کشور را برای یک دوره نامعین با ابهاماتی جدی مواجه کرده است. جمهوری خواهان که در سنای آمریکا با پنجاه و یک کرسی اکثریت را در اختیار دارند، نتوانستند دموکرات‌ها را درباره لایحه بودجه متقاعد کنند و و در رای گیری شب گذشته از یکصد رای ممکن، فقط پنجاه رای به دست آوردند در حالی که برای تصویب لایحه بودجه در مجلس سنا به شصت رای مثبت نیاز داشتند.

**** ۱- با تعطیل شدن بخشی از دولت فدرال آمریکا، صد‌ها هزار تن از کارمندان و کارکنان فدرال آمریکا اجازه کار کردن ندارند و بالاجبار به مرخصی بدون حقوق می‌روند.

**** ۲- در این میان حتی آن دسته از کارکنان و کارمندانی که به تشخیص مقامات آمریکایی «غیرضروری» هستند، با خطر بیکار شدن برای همیشه روبرو هستند.

**** ۳- پیش از این در سال ۲۰۱۳ اتفاقی مشابه برای دولت فدرال آمریکا روی داده بود که تعطیلی نهاد‌های فدرال شانزده روز طول کشید. در این وضعیت که از آن به عنوان "بیکاری فنی" یاد می‌شود، بیش از هشتصد و پنجاه هزار تن از کارمندان و کارکنان بخشی از دولت فدرال آمریکا که غیرضروری تلقی می‌شود به مرخصی اجباری بدون حقوق می‌روند.

**** ۴- انتظار می‌رود اولین آثار و پیامد‌های "تعطیلی" دولت فدرال آمریکا از صبح روز دوشنبه پدیدار گردد. فعالیت‌های چندین آژانس فدرال از قبیل: اداره مالیات تحت تاثیر این وضعیت محدود خواهد شد، اما خدمات امنیتی از این وضع مصون خواهند ماند. در عین حال یک میلیون و چهارصد هزار نظامی آمریکایی نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد، اما فعلا حقوقی دریافت نخواهند کرد.

**** ۵- با تعطیل شدن دولت فدرال، بیش از هشتصد و پنجاه هزار نفر با خطر بیکاری فنی و بیش از یک میلیون نفر دیگر با خطر کار بدون حقوق روبرو هستند. طبق آمار رسمی منتشر شده در آمریکا، در مجموع بیش از سه میلیون و پانصد هزار کارمند بخش غیرنظامی و نظامی آمریکا تحت تاثیر این وضعیت قرار خواهند گرفت.

**** ۶- در وضعیت جدید، نیروی انسانی اکثر آژانس‌های دولت فدرال کاهش خواهد یافت. در این میان تقریبا کلیه کارمندان اداره مالیات (نود و پنج درصد) به مرخصی اجباری خواهند رفت و به این ترتیب کار جمع آوری و بازپرداخت مالیات بر درآمد با مشکلات و تاخیر‌هایی همراه خواهد شد. این وضعیت همچنین در روند صدور مجوز عرضه دارو‌های مختلف به بازار تاخیر ایجاد خواهد کرد. اعطای وام به بنگاه‌ها و شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین صدور بیمه عمومی برای خریداران املاک و مستغلات با تاخیر همراه خواهد شد.

**** ۷- به نوشته واشنگتن پست، بیش از سه چهارم از کارمندان غیرنظامی پنتاگون که (هفتصد و بیست و یک هزار نفر) که بزرگ‌ترین پیمانکار دولتی آمریکا محسوب می‌شود، در این شرایط به مرخصی بدون حقوق می‌روند یک میلیون و چهارصد هزار نظامی آمریکایی به فعالیت‌های نظامی و جمع آوری اطلاعات ادامه خواهند داد هر چند ممکن است در صورت طولانی شدن بن‌بست کنونی و استمرار آن تا ماه فوریه، پرداخت حقوق آن‌ها با تاخیر صورت گرفت.

**** ۸- تمام بخش‌های گردشگری آمریکا از جمله موزه‌های بزرگ هنر و تاریخ و باغ وحش بزرگ واشنگتن از پیامد‌های تعطیلی دولت فدرال در امان نخواهند بود. دولت ترامپ برای جلوگیری از بسته شدن شماری از چهارصد پارک و موزه ملی تدابیری پیشگیرانه اتخاذ کرده است و برای این کار به پیمانکاران فرعی متوسل شده است.

*** ۹- روند رسیدگی به درخواست صدور روادید و گذرنامه در شرایط جدید به شدت کند خواهد شد و صدور روادید و گذرنامه با تاخیر صورت خواهد گرفت.

*** ۱۰- با شکست کنگره در تصویب لایحه بودجه، «موسسات ملی بهداشت آمریکا» NIH که مرکز مهمی برای مطالعات و پژوهش‌های پزشکی در این کشور است، پذیرش بیماران جدید را برای درمان‌های تجربی و آزمایشگاهی متوقف خواهند کرد.

*** ۱۱- پایتخت فدرال آمریکا که هزینه‌های آن به صورت مستقیم توسط کنگره تامین می‌شود، در وضعیت جدید خدمات جمع آوری زباله، پاکسازی و نظافت خیابان‌ها را متوقف خواهد کرد و کتابخانه‌ها نیز تعطیل خواهند شد، اما مدارس و حمل و نقل عمومی همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

**** ۱۲- فعلا مشخص نیست که این وضعیت تعطیلی نهاد‌های فدرال چقدر طول خواهد کشید، اما انتظار می‌رود که رایزنی‌های میان دو حزب بزرگ دموکرات و جمهوری خواه برای پایان دادن به این حالت، خیلی زود از سر گرفته شود.

**** ۱۳- در سال ۲۰۱۳ هزینه کلی غرامت برای کارکنانی که تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفتند، دو میلیارد و پانصد میلیون دلار برآورد شد. در سال ۲۰۱۳ یک هفته پس از آغاز تعطیلی، وزارت دفاع آمریکا با توجه به تصویب تامین مالی فوری توسط کنگره، از کارکنان غیرنظامی پنتاگون خواست فعالیت‌های خود را از سر گیرند. طبق اعلام کاخ سفید در سال ۲۰۱۳ دولت فدرال آمریکا نزدیک به پانصد میلیون دلار از درآمد‌هایی را که از بخش گردشگری کسب کرده بود، از دست داد. در بحران مشابهی که آمریکا در سال ۱۹۹۶ در بخش بودجه با آن روبرو شد، رسیدگی به بیش از پانصد هزار پرونده درخواست روادید و دویست هزار درخواست صدور گذرنامه به حال تعلیق در آمد.

کدخبر: ۱۹۷۰۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • peymanmoghadam

    اینجا ۲_۳ساله دولت و ملت و بازار و اقتصا د تعطیله کسی صداش در نیومد….