کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۵۶۴۰۴
تاریخ خبر:

یک غذای چرب با روغن‌ زیتون‌های وطنی/معرفی دو نوع روغن زیتون با برند‌های متفاوت در بازار کشور

هفت صبح/ماندانا زمانی | روغن زیتون از میوه مدیترانه‌ای با همین نام با له کردن زیتون و جدا کردن روغن از آن به دست می‌آید. این درخت میوه بومی حوزه مدیترانه و میوه مقدس در پیشگاه یونانیان باستان بوده است. نام آن در قرآن نیز آمده. قدیمی‌ترین شواهد به دست آمده درباره روغن زیتون به تاریخ حیرت‌آور ۷۷۰۰ سال قبل می‌رسد که نشان از قدمت این روغن مفید دارد. از خصوصیت‌های این روغن هرچه بگوییم کم است. روغن زیتون سلامت شریان‌های بدن را تامین می‌کند. کلسترول خون به خصوص نوع بد آن یعنی LDL را کاهش می‌دهد. تنظیم قند خون می‌کند. از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. استرس را کاهش می‌دهد. حافظه را تقویت می‌کند. از سفید شدن مو جلوگیری می‌کند. ملین است. برای درد و سوزش و آفتاب زدگی و سرمازدگی پوست بهترین مرهم است. برای تقویت و شادابی پوست و مو بسیار موثر است. خارش و سوزش چشم و پلک را تسکین می‌دهد و اگر بخواهیم ادامه دهیم می‌توان یک کتاب راجع به آن نوشت. البته که غیر از خورد و خوراک و پخت و پز در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی صابون‌پزی و صنایع دارویی کاربرد دارد. روغن زیتون‌ها سه دسته‌اند.
۱٫ روغن زیتون بکر که فرایند روغن‌گیری آن فیزیکی است و فرایند شیمیایی در آن اعمال نمی‌شود.
۲٫ روغن زیتون تصفیه شده که فرایند روغن‌گیری آن شیمیایی است و از ارزش تجاری کمتری برخوردار است.
۳٫ روغن تفاله که از تفاله گوشت زیتون و به وسیله هگزان به دست می‌آید و از همه بی‌ارزش‌تر است.
ایتالیا، اسپانیا و یونان ۷۵ درصد روغن زیتون جهان را تامین می‌کنند و آمریکا، نیوزیلند و شیلی دستی بر آتش دارند. در کشور ما قطب روغن زیتون سه استان زنجان، قزوین و گیلان هستند که سالانه ۱۰ هزار تن روغن زیتون تولید می‌کنند که بیشتر به مصرف داخلی می‌رسد و بخش اندکی از آن صادر می‌شود اما این رقابت مفید و خوشمزه در انحصار چند شرکت بیشتر نیست که مهم‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم.

روغن زیتون بکر گیلوان
این شرکت با نام تجاری قزل‌اوزن و از سال ۱۳۷۰ مهمان سفره‌های ایرانی است و روغن زیتون‌های بکر آن فوق‌العاده هستند. ظاهر بسته‌بندی و شیشه شده آن سنتی است اما کیفیت روغن آن بسیار بالاست. طعم و عطر و رنگ، ترکیب عالی ساخته که کاملا قابل دفاع است و خوردن آن لذت‌بخش. اصولا از روغن‌ زیتون‌های بکر در ساختن سس‌ها، استفاده مستقیم روی سالاد‌ها چه نوع سبز آن و چه نوع پخته آن به کار می‌رود. البته در خواباندن گوشت‌ها جهت کباب و گریل یا استیک هم استفاده دارد. راه تشخیص کیفیت آن هم بو است و هم گسی و تلخی طعم زیتون و بوی آن علف تازه یا سیب به همراه زیتون است. البته روغن زیتون بکر گیلوان کیفیت را فدای قیمت نکرده و اصولا به لحاظ قیمتی از دیگر برندها کمی گران‌تر است.

روغن زیتون تصفیه شده اویلا
گروه صنعتی گلرنگ بیش از ۴۰ زیرمجموعه دارد و نزدیک به پنج دهه فعالیت اما شرکت کشت و صنعت گلبرگ بهاران با نام برند اویلا در صنعت روغن یکی از صادرکننده‌های برتر سال‌های اخیر است. آنها سال گذشته تندیس سیب سلامت را از وزارت بهداشت دریافت کردند و همچنین برند برگزیده کشور در جشنواره نام و نشان ملی شدند. روغن زیتون تصفیه شده اویلا با کیفیتی بسیار بالا برای طبخ بسیار مناسب است. شما می‌توانید از این روغن جهت استفاده در پخت و پز غذا، دسر، در برخی نان‌ها و حتی در شیرینی‌پزی استفاده بهینه کنید. این روغن چون تصفیه شده است، بدون بو و مزه است اما خواص یک روغن زیتون با کیفیت را داراست و قیمت آن به کیفیتش می‌ارزد.

کدخبر: ۱۵۶۴۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alikochoo

    عالی بود… از این معرفی ها تو همه زمینه ا نجام بدین و محصولات و شرکت های برتر داخل ی رو معرفی کنید…

  • khordbin

    بقول گزارشگران تلوزیون به روغن زیتون های وطنی هم نمیشه اعتماد کرد!

  • mehdi.b

    بذاریم به حساب تبلیغات یا واقعیت؟