کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۶۳۴۵
تاریخ خبر:

مردی که ادعا دارد زلزله را با تقریب ۷۰درصدی پیش‌بینی می‌کند

علی اصغر برهمند ۵۸ سال دارد و پس از بازنشستگی از آموزش و پرورش به دنبال کارهای علمی و تحقیقاتی خود است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد MBA ، دکترای افتخاری، دریافت پنج مدال طلا از نمایشگاهای بین المللی اختراعات و تکنولوژی های نو از کشورهای سوئیس، مجارستان ، روسیه ، کره جنوبی و ایران و کسب ۳ مدال نقره از کشورهای چین و سوئیس و یک مدال برنز از مالزی از جمله سوابق علمی و اختراعات وی است. ادعا دارد که می‌تواند زلزله را پیش‌بینی کند برای همین بد نیست گفتگویش با خبرگزاری مهر را با هم مرور کنیم:

*** اولین مرتبه چه زمانی موضوع پیش بینی زلزله را آغاز کردید؟

جواب: بحث پیش بینی زلزله به حدود ۱۳ سال قبل بر می گردد. روزی از دوستان شنیدم تعدادی قورباغه در چین قبل از زلزله ۷ ریشتری از برکه ها بیرون آمده اند و در جهت خلاف زلزله فرار کرده اند و این بحث را مطرح کرد که ما می توانیم روی این موضوع کار کنیم. بعد از این موضوع بود که به دنبال یافتن روش دقیق تر رفتم. پیش نشان گر های زلزله به تنهایی نتوانستند جواب بدهند و خطا داشتند برای همین منسوخ شده اند، ما همین روش ها را ارتقاء دادیم و مطالعه کردیم و به این نتیجه رسیدیم که زلزله را می توان تا حدودی پیش بینی کرد.

*** پس حالا می توانید زلزله را به صورت کامل پیش بینی کنید؟

جواب: از سال ۸۵ که مطالعات را آغاز کردیم به تدریج توانستیم شدت و مکان زلزله را نیز پیش بینی کنیم. حالا هم ادعای کامل بودن طرح را نداریم و تنها می گوییم تا ۷۰ درصد امکان پیش بینی زلزله را داریم.

*** خیلی ها کنجکاو هستند تا روش شما در پیش بین زلزله را بدانند، از چه روشی استفاده می کنید؟

جواب: ببینید قطعا هر دانشی با تلاش و کوشش فراوان به دست می آید و من نیز این اطلاعات را به کسی نمی دهم و تنها خودم از آن مطلع هستم. همین قدر بدانید که پیش بینی های زلزله که توسط من انجام می شود با استفاده از اطلاعات عمومی و علمی ماهواره ها است که در اختیار همه قرار دارد اما اینکه من از چه ماهواره ای استفاده می کنم و چه عوامل دیگری را در آن دخیل می کنم به کسی نگفته ام. در واقع کار من نوعی تجزیه و تحلیل داده ها است.

*** پس شما از ابزار خاصی استفاده نمی کنید؟

جواب: نه، جالب است بدانید تمام پیش بینی ها من به وسیله یک کامپیوتر شخصی خانگی و با استفاده از اطلاعات عمومی است که از طریق اینترنت در اختیار همه قرار دارد و من به اطلاعات خاصی دسترسی ندارم.

*** اولین زلزله ای که پیش بینی کردید در کدام منطقه بود؟

جواب: یادم هست اولین زلزله خیلی دقیقی که پیش بینی کردیم ،زلزله ای بود در آمریکای جنوبی و کشور «هائیتی» که حدود ۸ سال پیش اتفاق افتاد و من آن روز در مرکز هواشناسی بودم و موفق شدم حدود ۴۵ دقیقه قبل وقوع زلزله آن را پیش بینی کنم. آن روز خیلی خوشحال بودم زیرا نتیجه تلاش هایم به ثمر رسیده بود و به ادامه کار دلگرم شدم. از آن پس به دلیل اینکه زلزله های بسیار زیادی در کشور رخ می دهد که شدت پایینی دارند، تمرکز کاری را روی پیش بینی زلزله های بزرگ گذاشتم.

*** شما به تنهایی پیش بینی ها را انجام می دهید؟

تیم تحقیقاتی ما چهار نفر است که تخصص های مختلفی دارند. به دلیل اینکه بودجه و امکانات کافی در اختیار ندارم نمی توانم کار را توسعه دهیم و همین پیش بینی های روزانه نیز خیلی برایم پرهزینه و زمان بر است. برای پیش بینی یک زلزله به صورت مداوم باید اطلاعات را رصد کنیم و ممکن است در لحظه ای که ما مشغول بررسی یک مورد هستیم پیش بینی وقوع چند زمین لرزه دیگر را از دست بدهیم. حالا روزی هشت ساعت روی این کار وقت می گذارم و بیش از این با امکانات فعلی امکان توسعه کار را ندارم.

*** اولین زلزله شدید که امسال در کشور رخ داد نزدیک مشهد و به بزرگی ۶.۳ ریشتر بود آیا شما آن را پیش بینی کرده بودید؟

جواب: بله، وقوع زلزله حدود ۶ ریشتری را در شرق خراسان رضوی با استفاده از داده های ماهواره ها پیش بینی کرده بودیم که به دلیل ملاحظاتی آن را اعلام نکردیم اما پس از وقوع زلزله اول ، زلزله دوم را که بیش از ۵ ریشتر شدت داشت و همان شب رخ داد را نیز پیش بینی کردیم و چند ساعت قبلش از طریق کانال به اطلاع مردم رساندیم.

*** زلزله کرمانشاه و تهران را چطور؟

جواب: گاهی زلزله هایی قرار است بیاید که هیچ کس نمی داند و ما هم نمی دانیم مثل زلزله کرمانشاه که اصلا روی گسل رخ نداد با این وجود ما زلزله کرمانشاه را ۴ روز قبل پیش بینی کردیم. در آن ایام متوجه شده بودیم که زلزله ها دارند به سمت غرب کشور حرکت می کنند ما فکر می کردیم از شمال غربی تا جنوب غربی زمین لرزه خواهیم داشت اما تصور نمی کردیم این زمین لرزه در یک نقطه و با شدت بیش از ۷ ریشتر به وقوع بپیوندد. تصور ما این بود که انرژی زمین در چند نقطه غرب کشور به تدریج آزاد می شود. زلزله تهران را هم پیش بینی کرده بودیم اما می دانید وضعیت تهران فرق می کند و به دلیل ملاحظاتی ما به صورت دقیق محل وقوع زلزله را اعلام نکردیم و تنها گفتیم در یک شعاع ۶۰ کیلومتری اطراف کرج زمین لرزه رخ خواهد داد.

*** آیا برای تهران زلزله دیگری را هم پیش بینی کرده اید؟

جواب: ما به دنبال نگران کردن مردم نیستیم که بگوییم زلزله می آید و موجب ایجاد استرس شویم. هدف ما این است که به مسئولان و کسانی که می توانند کاری بکنند کمک کنیم تا یک قطره خون کمتر از دماغ کسی بیاید.

*** با این وجود آیا شما به مسئولان هشدار لازم را داده اید؟

جواب: ما پیش بینی ها را از کسی دریغ نمی کنیم و به صورت عمومی در کانالمان منتشر می کنیم. چندین مرتبه به مسئولان استان خراسان رضوی و مسئولان ملی موضوع را گفته ایم اما به تشویش اذهان عمومی متهم شدیم.

*** پس حالا چطور به کارتان ادامه می دهید؟ مخفیانه پیش بینی می کنید؟

جواب: پس از وقوع زلزله مشهد از من شکایت شد و به دادگاه رفتم و حکم قاضی این بود که یا تعهد کتبی بده که دیگر پیش بینی نمی کنی و یا پرونده ات را برای تصمیم گیری نهایی به دادستان ارسال می کنیم. من هم گفتم کارم را ادامه خواهم داد و پرونده ام را به دادستان بدهید. خوشبختانه در مرحله بعد با مدارکی و گواهی ثبت اختراعی که به مسئول مربوطه نشان دادم تبرئه شدم و حالا نیز بر کارم نظارت وجود دارد. همه پیش بینی هایی که کرده ام به صورت مستند وجود دارد.

***برخی می گویند زلزله های اخیر در ایران به دلیل سیستم هایی مانند« هارپ» است آیا شما قبول دارید؟

جواب: من هارپ را یک بلوف نظامی می دانم زیرا در زلزله کرمانشاه انرژی که آزاد شد برابر چندین بمب اتمی بود که در هیروشیما منفجر شد و این امر امکان پذیر نیست.

کدخبر: ۱۹۶۳۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • morad

    عالیه

  • arash11

    تنها راه پیش بینی از طریق حیواناتی نظیر سگ و اسب می‌تونه باشه ،چیزی که عیناً به کرات دیدم با فاصله حداقل ۱ ساعت متوجه می شن و از روی حرکات عجیبی که این حیوانات ا نجام میدن میشه فهمید

  • mohammad.s.f.n

    ??