کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۲۳۶۹
تاریخ خبر:

داروی «سالک» بالاخره جعلی است یا نه؟

روزنامه هفت‌صبح | این بار ماجرای یک داروی جعلی سر زبان‌ها افتاده و افکار عمومی را درگیر خود کرده است. داروی «سالک» که سایت اسکان نیوز ادعا کرده جعلی است و اصولا چنین دارویی از سازمان بهداشت جهانی مجوز ندارد! در ویدئویی که این سایت منتشر کرده، آمده: «سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال احمر، دارویی با عنوان گلوکانتیم وارد کرده که تا امروز منجر به مرگ دو بیمار مبتلا به سالک در داخل کشور شده است. سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه‌ای که حدود سه ماه پیش منتشر شده این دارو را جعلی و خطرناک عنوان کرده. بر اساس هشدار سازمان بهداشت جهانی آمپول‌های گلوکانتیم بین دو کشور ایران و پاکستان توزیع شده و در هر دو کشور قربانی گرفته است. اطلاعات مندرج روی جعبه این داروها سازنده را شرکت اروپایی داروسازی Tillotts Pharma AG معرفی کرده اما این شرکت در پاسخ به سازمان بهداشت جهانی مدعی شده تولیدکننده این دارو نیست. با آنکه ماه‌ها از هشدار سازمان بهداشت جهانی می‌گذرد هنوز اطلاعات دقیقی از میزان واردات این دارو، مقصرین و تعداد دقیق آسیب‌دیدگان یا کشته‌شدگان احتمالی اعلام نشده است.»
***
هلال احمر: کذب است
هلال احمر بلافاصله واکنش نشان داد و به شکل ضمنی مسئولیت هارا متوجه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت کرد. ضمن برشمردن مجوزهای واردات و آزمایش های بین‌المللی در هند و سوئیس در مورد کیفیت دارو ،‌جعلی بودن آن را منتفی دانسته است(در نتایج آزمایش‌های آزمایشگاه مرجع سازمان بهداشت جهانی قید شده که این دارو با داروی گلوکانتیم شرکت مریال آلمان مطابقت کامل داشته)‌‌. ضمن این که در این اعلامیه گفته شده که واردات این دارو به درخوا‌ست وزارت بهداشت و به خاطر کمبودهای ناشی از تحریم شکل گرفته است .جمعیت هلال احمر ضمن تکذیب هرگونه گزارش ناشی از سوءمصرف این دارو گفته شده: «در گزارش رسمی سازمان بهداشت جهانی نیز قید شده است که بررسی آزمایشگاهی این محصول هنوز ادامه دارد و تاکنون هیچ تأثیر زیانباری ناشی از مصرف داروی مذکور به این سازمان گزارش نشده است. همچنین در همین زمینه تاکنون هیچگونه گزارش یا اعلامی از طرف وزارت بهداشت و مقامات مسئول دارویی کشور در زمینه فوت بیمار به‌دلیل سوء‌مصرف داروی گلوکانتیم به سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر به عنوان تأمین‌کننده ارائه نشده است. بنابراین پر واضح است پروژه مرگ افرادی در ایران و پاکستان، کذب محض بوده…
***
وزارت بهداشت: برای قبل است
دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا درباره خبری مبنی بر واردات داروی جعلی سالک از سوی هلال احمر و فوت دو بیمار ضمن تکذیب این خبر گفت: «این خبر برای اکنون نیست، بلکه برای سال گذشته است که در همان روز داروی مذکور ریکال شد. در حال حاضر این دارو در بازار وجود ندارد و شدیداً این خبر را تکذیب می‌کنم.» کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز گفت: «خبر واردات داروی جعلی (گلوکانتیم) توسط هلال احمر و مرگ دونفر ناشی از آن بی‌اساس و کذب است و جمعیت هلال احمر هم بیانیه‌ای را در این زمینه منتشر کرده و توضیح داده است، نه واردات داروی تقلبی رخ داده، نه کسی به خاطر مصرف چنین دارویی فوت کرده و نه این دارو در ماه‌های اخیر از شرکت مذکور خریداری شده است.»
***
ماجرای هشدار سازمان بهداشت چه بود؟
خبرگزاری «ایرنا» اما گزارشی منتشر کرده که با جوابیه‌ها تفاوت دارد. در بخش‌هایی از این گزارش آمده: «در هشداری که در سایت سازمان جهانی بهداشت منتشر شده، آمده: این دارو که به‌صورت آمپول تولید شده و در یک شیشه شفاف ارائه شده، ادعا می‌شود که لیشمانیوز که یک نوع بیماری پوستی است را درمان می‌کند. این سازمان حتی گردش این محصولات دارویی جعلی را در منطقه مدیترانه شرقی نیز تأیید کرده است. این دارو در بسته‌بندی‌های پنج‌تایی ارائه می‌شوند و روی جعبه به دو زبان انگلیسی و فرانسوی مشخصات دارو و شرکت تولید کننده منتشر شده است که البته دارای اشتباهات املایی است. در این میان تولید کننده این دارو Tillotts Pharma AG عنوان شده است که این شرکت در جوابیه خود به سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که این دارو را در خط تولید خود ندارد. با این حال، سازمانی جهانی بهداشت با آزمایش‌های متعدد روی این دارو اعلام کرده است که پروسه تولید این دارو صحیح نبوده است.» خبرگزاری ایرنا در بخش دیگری از گزارش خود نوشته: «اما نکته مهم‌تر این است که بیش از یک ماه قبل از هشدار سازمان جهانی بهداشت در سوم بهمن‌ماه ۹۷ مهرناز خیراندیش، مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو نسبت به عوارض این دارو و گزارش‌های مشکوک درباره آن هشدار داده بود. در متن این نامه آمده: با عنایت به دریافت گزارش‌هایی مبنی بر عوارض مشکوک به داروی مگلومین آنتی موان در درمان بیماری لیشمانیوز از مراکز بهداشتی- درمانی خواهشمند است ضمن استعلام از همه مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش آن معاونت محترم در مورد عوارض احتمالی ایجاد شده به دنبال مصرف داروی مذکور، دستور فرمایید گزارش‌های مشکوک به داروی گالوکاتیم از طریق تکمیل فرم زرد ADR یا سیستم گزارش‌دهی آنلاین عوارض و اشتباهات داروی پزشکی در اسرع وقت ارسال شود.» در گزارش فوق اینگونه نتیجه‌گیری شده: «با تمام این تفاسیر اما موضوع مهمی که باید به آن توجه کرد، این است که هشدار سازمان غذا و دارو راجع به عوارض مشکوک این دارو بعد از تاریخ ورود این داروها به کشور است و اگر ادعای جمعیت هلال احمر راجع به جعلی نبودن این دارو صحیح باشد، داروهای وارد شده عوارض مشکوکی داشته‌اند که سازمان غذا و دارو نسبت به آن اعلام خطر کرده است.»

--
* توجه :‌ این مطلب در روزنامه هفت صبح ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ منتشر شده و بازنشر آن بدون موافقت روزنامه مشمول قانون کپی‌رایت می‌باشد و با پیگیری قانونی مواجه خواهد شد.قانونی مواجه خواهد شد.

کدخبر: ۲۶۲۳۶۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر